Waarom heeft mijn bedrijf een merk nodig?

Reden #1 – Ik wil dat mensen mijn bedrijf herkennen en overal tegen komen.

Een merk heb je nodig om te worden herkend. Vergelijk het met een enorm schap in de supermarkt. Vol producten en aanbiedingen. Hoe zorg je dat mensen jouw bedrijf herkennen? Het merk, de branding van jouw bedrijf, is als de verpakking om een product. Deze verpakking moet duidelijk zijn en opvallen bij de juiste doelgroep. Een sterk merk is ook wel de verpakking van jouw business idee. Daardoor vinden de juiste mensen jouw bedrijf en geloven ze in wat je doet. Herkenbaarheid dankzij een sterk merk levert meer klanten op!

Reden #2 – Ik zie mogelijkheden voor groei, een professioneel merk zou me hier bij helpen.

Je bedrijf en brand zijn continue in beweging. Veel ondernemers komen na de beginperiode in een fase dat het steeds drukker wordt. Het klantenbestand groeit, samen met de uitdagingen om het bedrijf goed te blijven runnen. In de waan van de dag is het lastig om verder vooruit te denken. Hoe zorg ik dat alle medewerkers dezelfde koers blijven varen? En doen we nog wat we eigenlijk willen doen? Een professioneel merk ontwikkelen kan hier bij helpen. Om te beginnen bij de Brand Identiteit. Waarom bestaat mijn bedrijf? Voor wie werken we graag? Wat wil ik uitstralen? Dit wordt vertaald in de merkstrategie. In een merkstrategie traject bepaal je welke stappen nodig zijn om je bedrijf verder te laten groeien en welke middelen hiervoor nodig zijn. Het resultaat is een toekomstbestendig, professioneel merk. Zo kun je vol vertrouwen ondernemen.

Reden #3 – Mijn klanten weten waarom ik de beste keus voor hen ben en vertrouwen in mijn product of dienst.

Mijn klanten zijn mijn grootste fans. Ze blijven terugkomen en nemen nieuwe klanten mee. Dit is wat je wil! En dit wordt makkelijker als je een sterk merk hebt waar klanten zich mee kunnen identificeren. Denk maar aan je eigen favoriete merken… (Ben je een echte Apple fan of juist niet? Waar koop je het liefst je kleren? Wie volg je graag op social media?)

Reden #4 – Ik wil mij kunnen onderscheiden van de concurrentie

Je wilt dat jouw doelgroep jou kan herkennen, dat je ze kan overtuigen waarom jouw dienst of product waardevol voor ze is. En ook voor wie je bedrijf NIET is. Zoals Marie Forleo altijd zegt: ‘Don’t try to be everything to everyone.’ Om je te kunnen onderscheiden als bedrijf heb je dus een merk nodig.

Persoonlijk voorbeeld
Een eigen bedrijf is soms hard werken en daarom willen we ook hard kunnen ontspannen bij Ferrule. Twee jaar geleden besloten we dat we onze stad wilden kunnen ontvluchten om te kunnen relaxen in het groen. Op tien minuten rijden staat gedurerende het kampeerseizoen onze caravan in het bos. Heerlijk! Daar moest natuurlijk wel een caravan voor worden aangeschaft. Tijdens het zoeken naar een geschikte caravan doorliepen we (onbewust) een aantal stappen.

Stap 1: Valt het merk op? Dit is een combinatie van kleur, ontwerp en design elementen. Wij zochten, zover dat mogelijk is binnen het caravan aanbod, een beetje stijlvolle caravan. We wilden ons kunnnen ONDERSCHEIDEN van de gemiddelde pensionaris met glanzende nieuwe caravan en voortent ter grote van onze huidige woonkamer. De stralend witte Jan de Bouvrie caravan was overduidelijk niet ontworpen voor ons.

Stap 2: Is het DUIDELIJK wat het is en kan? De indeling van caravans kan onderling verschillen en qua features kan je het zo gek mogelijk maken. Wij waren vooral op zoek naar een betaalbaar tweedehands model, mocht ons bosplan ons niet bevallen. Een lekker bed zou wel fijn zijn en een zitje. En grote ramen zodat we veel van het bos kunnen zien. Luxe badkamer geen vereiste.

Stap 3: WAAROM zou het mij iets schelen? De caravan showrooms die wij bezochten waren duidelijk niet gericht op het verkopen aan jonge stellen. De meeste caravans worden aangeprezen met een dure mover. Hier konden we niet slagen, maar het was ons wel duidelijk wat we wel en niet wilden. De zoektocht werd vervolgd op marktplaats waar we uiteindelijk bij een leuk gezin terecht kwamen die met pijn in het hart hun KIP Carvan verkochten. Hun enthousiaste verhalen over ontspannen en leuke vakanties wakkerden ons VERLANGEN aan.

Dit is Stap 4: Waarom zou je dit kopen? De beslissing werd gemaakt, nu alleen nog kwestie van onderhandelen. Leuke prijs, inclusief inboedel.

Dit is de laatste, stap 5: Wat zijn de FEATURES? Eigenschappen zoals prijs die doelgroep afhankelijk zijn. Bonus: de grijze KIP paste perfect achter de Volvo. Om een lang verhaal kort te maken, met veel plezier en naar tevredenheid zitten wij nu in en rond onze caravan.

‘We wilden ons kunnen onderscheiden van de gemiddelde pensionaris met glanzende nieuwe caravan..’

In het bovenstaande voorbeeld doorlopen wij als potentiële koper 5 stappen die elke toekomstige gebruiker met jouw merk (onbewust) doorloopt. Als je deze stappen weet kun je bewust gebruik maken om een nog sterker merk van je bedrijf te maken. Als je weet wat jouw doelgroep nodig heeft kun je dit verlangen duidelijk communiceren en met vormgeving en communicatiemiddelen kun je je vervolgens onderscheiden. Met deze nieuwe uitstraling trek je klanten aan die bij je passen!

Reden #5 – Ik wil mijn bedrijf kunnen verkopen, mijn bedrijf levert meer geld op als het een sterke merkpositionering heeft.

Misschien ben je er nu nog niet mee bezig, maar er komt een tijd dat je of wilt gaan genieten van je oude dag of dat je toe bent aan een nieuw avontuur. Het wordt tijd om je bedrijf te gaan verkopen! Inmiddels heb je een fantastisch klantenbestand opgebouwd waar je geld voor kan vragen. Nog mooier zou zijn als er een echt merk van je bedrijf is gemaakt. Dat je in woorden en in beeld kan uitleggen; ‘Dit is wie we zijn, dit is wie we doen. En dit is heel waardevol!’. Met een sterke merkpositionering is je bedrijf meer geld waard. Doe moeite waard om over na te denken.

Ben je benieuwd hoe jouw bedrijf ervoor staat? Download de gratis checklist brand identiteit. En kijk hoe goed jouw merk scoort en waar er nog winst te behalen valt!

In het bovenstaande artikel beschrijf ik 5 redenen waarom ondernemers een merk willen. Van een bedrijf kunnen herkennen en je onderscheiden en daardoor de juiste klanten aantrekken, tot het uiteindelijk kunnen verkopen van je bedrijf. Ik ben benieuwd, waarom wil jij met je merk aan de slag? Wil je weten hoe je er op dit moment voor staat?