Trek meer klanten aan met een van deze merkstrategieën:
#1 – Ik wil dat mensen mijn bedrijf herkennen en overal tegen komen.
Marjon liep al drie jaar rond met een droom voor een eigen online programma ‘Kraak je vitaliteitscode’. Haar klanten zijn op zoek naar meer rust en balans en met een eigen online programma kunnen mensen thuis ook aan de slag met oefeningen. Een fijne aanvulling op Marjon’s bestaande dienstverlening. Marjon had zelf veel ideeën over de inhoud van het programma. Haar vraag was ‘Waar kan ik het beste beginnen? Het is zo veel..’. We begonnen met een strategie sessie waar een concreet stappenplan uit volgde. Stap voor stap ontwikkelden we samen het online programma. Van het opzetten van de modules, het kiezen van de look & feel, een logo voor het programma, tone-of-voice en de uiteindelijke lancering met eerste klanten die door de proefversie heen konden lopen. Marjon over het traject:
#2 Maak je merk menselijk en specifiek
Kijk eens goed naar je favoriete merken. Waarom spreekt het merk je zo aan? Een grote kans dat je je aangetrokken voelt tot een menselijke eigenschap waar het merk voor staat. Bijvoorbeeld:
Kom je graag bij Dille & Kamille? Dan voel je je misschien aangetrokken tot de sfeer en producten die staan voor eenvoud, tijd nemen voor jezelf en je omgeving. Het accent ligt op alledaagse producten die het leven aangenaam maken. Alles is gemaakt van natuurlijke materialen, plastic is uit den boze. Geen hectiek, maar een warm gevoel van thuis…
Klinkt goed? Of is dit niet voor jou? Welk antwoord je ook geeft, het is belangrijk dat je een keuze kan maken. Dit merk is wel of niet voor jou. Door je merk menselijk en specifiek te maken, voelen mensen zich aangetrokken. Het is de bedoeling dat je als merk de juiste emoties opwekt. Hierdoor trek je klanten aan die bij jou passen en ook oprecht erg blij zijn met jouw product of dienst.
#3 Werk als spiegelbeeld voor je doelgroep
Deze manier gaat nog een stapje verder dan je merk menselijk en specifiek maken. Om meer klanten te trekken zorg je voor herkenning bij je doelgroep. Zet centraal wat jullie bindt, waar jullie overlappen. De doelgroep moet zichzelf in jouw merk herkennen als een soort spiegelbeeld. Wat jij als merk bent, zo willen zij ook zijn. De herkenning kan je creeëren door jouw verhaal te vertellen. Zoals Zarayda Groenhart altijd zegt: ‘Share the message, not the mess.’. Vertel niet alleen over de resultaten, maar ook over het proces. We willen kunnen meeleven om ons te kunnen verbinden met jouw merk!
#4 Zorg dat je expert bent in jouw vakgebied
Mensen houden van specialisten. En van betrouwbaarheid. Bouw online aan je geloofwaardigheid. Hoe betrouwbaar is de informatie die je plaatst? Wat voor intentie zit er achter je posts? Wil je echt een gesprek aangaan of wil je alleen verkopen?
Als mensen jouw merk niet als betrouwbaar en oprecht zien kun je alle andere strategieën laten zitten. De kans is dan vrij klein dat je een positieve indruk achter laat.
Toon je expertise. Laat duidelijk zien wat je kan als bedrijf en wat je anders maakt dan je concurrenten.
#5 Kies voor persoonlijk contact als merkstrategie
Wat maakt jouw bedrijf echt onderscheidend? Precies. Jijzelf. Jouw eigen unieke wijze. En dat is precies wat mensen leuk vinden om te zien. En om daarmee echt contact te hebben. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Elke dinsdag 10 relaties een persoonlijk mailtje sturen. Of een kwartiertje uittrekken om via linkedIN gesprekken aan te gaan in plaats van alleen maal likes uit te delen.
Verras klanten met een persoonlijk telefoontje, kaart of cadeautje. Bonus: van deze strategie word je zelf ook blij!
#6 Zorg voor online bewijsmateriaal
Deze manier zie je regelmatig op websites en social media voorbijkomen en dat is niet zonder reden. Testimonials en casestudies zijn bijzonder effectief. Zorg voor online social proof en potentiële klanten zullen eerder geneigd zijn contact op te nemen. We kijken nou eenmaal graag de kunst af bij inspirerende voorbeelden.
#7 Maak waardevolle content
Ga je al zuchten bij het woord content? Dat komt door het negatieve imago dat contentmarketing vooral heel veel tijd kost. En dat kan ook zo zijn als je niet helder hebt welke content je wilt maken. Vragen die hierbij kunnen helpen zijn: Waar sta ik voor? Wat is mijn belangrijkste boodschap? En klopt dat wel met wat ik naar buiten breng?
Met goede content bouw je een band op met je volgers en klanten. En dat brengt ons bij de volgende vraag: Wat kun je betekenen voor deze mensen? Wat zijn hun wensen, angsten en dromen? Vertaal dit in waardevolle content voor je publiek via bijvoorbeeld blogs en nieuwsbrieven.
Met deze zeven strategieën moet het lukken om meer klanten aan te trekken. Veel succes! Laat je even weten welke strategie jouw het meeste aanspreekt?
Wil je doorpraten over meer klanten aantrekken met je merkstrategie?
Maak dan een afspraak voor en sessie brand strategie!