Aan de slag met je business en branding
Merkstrategie tips
merkstrategie voorbeelden, voorbeelden van merkstrategie

Aan de slag met je Business & Branding – Wat is je aanbod?

Elke ochtend loop ik met onze hond langs het bushokje vlak bij ons huis. Elke keer wordt mijn aandacht getrokken naar de poster. Eigenlijk staat er niet zo veel op. Een grote eekhoorn, ik heb niet bijzonder veel met eekhoorns. Investeer in een nieuwe duurzame wereld staat erop. En het logo van de ASN Bank. Wat is de reden dat dit bedrijf, dit merk, mijn aandacht trekt? In dit blog krijg je antwoord op de vraag hoe jouw bedrijf de aandacht kan trekken. We gaan aan de slag met je business & branding. Om de aandacht te kunnen trekken moet je wel weten wat je bedrijf precies aanbiedt. Kortom, wat is je aanbod? Begrijpen de juiste mensen wat je momenteel doet? Weten jouw klanten waarom jij de beste keus voor hen bent? Dit heeft alles te maken met je aanbod en het verhaal dat je daar over vertelt.

In dit artikel

(Latente) behoefte

Terug naar de poster van de ASN Bank. De zin ‘investeer in een nieuwe duurzame wereld’ triggerde duidelijk iets. Is het mijn sluimerende onvrede over de verhalen die ik heb gehoord over mijn huidige bank? Of komt het omdat we als bedrijf ook graag willen bijdragen aan een duurzame wereld? Toevallig heb ik ook op mijn actielijst staan om een extra spaarrekening te openen. Wat de reden ook is, het merk valt mij op. Als ik voor de 27e keer langs het bushokje loop en naar de eekhoorn wil peinzen, is de eekhoorn verdwenen. Plaatsgemaakt voor een Maaltijdbox aanbieding.
Duurzame bank om te sparen

‘Met je verhaal wil je mensen op emotioneel niveau raken. Vaak zie je dat ondernemers en bedrijven invloed willen uitoefenen op het intellect en op het rationele, maar daar leg je de verbinding niet mee. Mensen voelen zich niet betrokken bij een verhaal dat gaat over een opleiding die jij in 1992 hebt gevolgd. We leven in een tijd waarin mensen bij alles wat ze horen denken: ‘What’s in it for me? Wat heb ik hieraan? Wat kan ik hiermee?’

- Annemieke Tissink in Meer klanten op jouw manier

Zonder verhaal geen klanten

Hoewel ik theoretisch ook tot de doelgroep van de maaltijdbox behoor, vind ik het bijna jammer dat de eekhoorn verdwenen is. Eenmaal weer thuis kijk ik op de website van de ASN Bank. ‘Wil je overstappen van bank? We snappen dat je er tegenopziet. (klopt) Maar wie er even z’n tanden in zet, laat z’n geld werken aan een nieuwe duurzame wereld.’ (mmm..) Ok klinkt goed, ik klik nog even door. Volgens marketingexpert Annemieke Tissink heb je als ondernemer een goed verhaal nodig als je klanten wilt aantrekken.

Succesvolle bedrijven

We zoeken steeds meer de emotionele verbinding met een bedrijf. Annemieke vraagt zich in haar boek af waarom het ene bedrijf succesvoller is dat het andere om klanten aan zich te binden. Haar conclusie is dat succesvolle bedrijven niet vertellen wat ze doen en hoe ze hun werk doen, maar beginnen met WAAROM ze het doen. En de meeste ondernemers doen dit juist niet.

Terwijl ik verder neus op de website van ASN zie ik onderwerpen als ‘zo maakt geld gelukkig’ en ‘Overzicht van duurzame koffie’. Daarnaast kun je een check doen hoe duurzaam je huis is en brengen ze partners in beeld zoals de Dutch Weed Burger. Hiermee gaat het verhaal meer leven, ik zie ‘bewijsmateriaal’. Op verschillende manieren laat de bank zien waar ze voor staan en met wie ze graag werken. Dit zie je ook terug aan de persoonlijke vormgeving en diverse mensen op de foto’s. De huisstijl voelt warm aan dankzij het gebruik van illustraties. Ze onderscheiden zich van de markt in kleurgebruik en stijl. Al deze elementen, van vormgeving, tone-of-voice, reclame, website en blogs, vormen samen de brand identiteit. Dit zorgt ervoor dat de emotionele verbinding met de klant begint te groeien.

Je aanbod vertelt meer dan je denkt

In het voorbeeld van de bank kan je het aanbod op verschillende manieren omschrijven.
Het tweede aanbod klinkt heel anders! Hier is de ‘waarom’ in opgenomen. Het is niet zo moeilijk om in het aanbod een verhaal te verwerken. Wil je dit zelf proberen? Je kunt een aantal vragen stellen over je bedrijf en in de antwoorden een rode draad proberen te ontdekken.
Hoe maak ik een aanbod die klanten trekt?

Zelf aan de slag met je aanbod

Denk jij dat je geen verhaal te vertellen hebt? Dat is onzin. Net als veel ondernemers heb jij vast niet zomaar voor jouw vak gekozen. Vaak vinden de ondernemers die bij ons het branding traject volgen het lastig om zelf woorden te geven aan hun verhaal. Daar helpen we je bij. Tijdens de sessie Brand Identiteit gaan we de diepte in op de bovenstaande vragen. Met leuke oefeningen filteren we de kernwaardes eruit en brengen deze visueel tot leven. Het resultaat is het verhaal van jouw bedrijf, tastbaar op papier. Deze sessies zijn enorm waardevol en de basis voor de verdere groei van je bedrijf en merk.

Hulp nodig bij het formuleren van jouw merkverhaal?

Een voorbeeld van twee van zulke ondernemers zijn Odette en Mandy van RondOM Administraties. Met hen gingen we aan de slag om een nieuwe brand identity te ontwerpen.
Voorbeeld van een brand identity

In dit artikel lees je meer over dit leuke traject en het resultaat voor RondOM Administraties!

Hoe maak ik een aanbod die klanten trekt?
Hoe maak ik een aanbod die klanten trekt?
Hoe maak ik een aanbod die klanten trekt?
Hoe maak ik een aanbod die klanten trekt?
Jose Wentzel, eigenaar Ferrule

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

gratis tips voor meer klanten


Hoe krijg je klanten met je website?
(10 vragen zodat niemand je bedrijf vergeet)

Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
gratis tips voor meer klanten

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.