De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer

De #1 meest gemaakte fout door ondernemers – Tips voor als je blijft leren en kijken naar anderen, maar niet zelf aan de slag gaat.

Hoe weet ik of ik klaar ben om zichtbaar te worden als ondernemer? Dat weet je niet en hoef je ook niet te weten.

De meest gemaakte fout is niet aan de slag gaan.

Het is verleidelijk om maar te bijven leren, om nog meer kennis te verzamelen. Toch nog een ander logo ontwerpen, lezen over een nieuw social media kanaal, eerst die website tot in de puntjes afmaken.

We weten er alles van. Op dit moment staan er op mijn to do lijst 6 onafgemaakte online curssussen. Is de stapel nuttige boeken onbewust weer gegroeid en denk ik regelmatig ‘Oh, maar ik moet eerst nog even…’.


 In dit blog lees je over deze veelgemaakte fout, hoe wij daar toch elke keer weer intrappen. En onze methode om je niet door deze angst te laten leiden.

In dit artikel

Met dat zelfvertrouwen zit het wel goed. Of toch niet?

Het staat notabene op de eerste bladzijde van mijn notitieboekje vol met aantekeningen en ideeën voor ons bedrijf. Kom in beweging. Je zult in actie moeten komen. Binnen twee weken een strategie implementeren, anders is de kans 98% dat je het nooit doet.

Deze quote van Eelco de Boer doet me hardop grinneken. Na 7 jaar ondernemen, een extra studie, een jaar coaching en het volgen van meerdere online programma’s, zou je toch denken dat het met het zelfvertrouwen wel goed zit.

Het ligt er niet aan dat onze dienst niet waardevol is.
Het ligt er ook niet aan dat we geen kwaliteit kunnen leveren.
Het ligt er ook niet aan dat we niet weten wat we moeten doen.
Het ligt er ook niet aan dat de klanten niet enthousiast zijn.

Lig het aan ons zelfvertrouwen?

Note to self: Genoeg input. Aan de slag!

In hetzelfde notitieboekje vind ik in koeienletters mijn eigen conclusie:
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer

HET WORDT GEWOON TIJD VOOR HET IN DE PRAKTIJK BRENGEN VAN AL HET ADVIES.
GENOEG. AAN DE SLAG!

Het zit’em in het vertrouwen dat je genoeg weet.

Dat je gaat doen, in plaats van nog meer strategiën en tips consumeren.

We zijn input verslaafd.

Graag stel ik je voor aan de 4/4/4/ manier van Lou Niestadt. Haar idee: Deel je werkdagen in op drie gebieden. Input, output en noput.

Input staat voor alles wat we consumeren – Studie, cursussen, boeken, films, gesprekken, podcasts, coaching, seminars.

Output staat voor werken aan je business; daadwerkelijk werken aan je eigen werk
Noput is de overige categorie – Mediteren, sporten, nadenken, rommelen, koken, zorgen voor jezelf en je huis & haard.

4/4/4 staat voor 4 uur input, 4 uur output en 4 uur noput op een dag. De voor haar ideale verdeling om haar werk als schrijver en creative entrepreneur te doen èn te leven.

De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer

Benieuwd hoe je zelf je tijd verdeelt?

Houd eens een weekje bij wat je precies doet. Hoeveel uur besteed je aan input? Hoeveel aan Output? en Noput? Wat is voor jou een ideale verdeling?

Tips om daadwerkelijk aan de slag te gaan met wat je wilt doen als ondernemer

Concreet betekent dit dat mensen:

Terug naar de meestgemaakte fout. Onze theorie is dat we niet aan de slag gaan omdat we ons te veel laten afleiden door input. Inspiratie is natuurlijk goed. Maar als het betekent dat je bijna niet aan je werk toekomt, of dat drempel steeds groter wordt om aan de slag te gaan, dan is het tijd om op input-dieet te gaan.

Ter voorbeeld

Het maken van een inspirerende nieuwsbrief stond al maanden op ons lijstje. Maar we wisten nog niet precies waarmee we onze klanten het beste zouden kunnen helpen. Over welke problemen en oplossingen gaan we schrijven? Hoevaak? Hoe gaat de nieuwbrief eruit zien? En met welk programma?

We kochten boeken, en online marketing cursus en volgden webinars. Tot de conclusie doordrong dat we aan het uitstellen waren. Dat het beter was om te beginnen. Met de middelen die we voor handen hebben, met de inhoud waar we goed in zijn en leuk vinden om te maken, en met een gratis programma om eerst maar eens te starten.

Toen we eenmaal begonnen waren, bleek het veel eenvoudiger dan gedacht.

‘Don’t underestimate what you know, my friend. Many people choose to follow and listen to those who are just a few steps ahead of them.’

- Melyssa Griffin

# Tip 1 - Beperk je keuze

Kies voor 1 project per keer.
In ons geval één groot marketing project per kwartaal. Je kunt hier een vast moment per week aanwerken, of meerder dagen achter elkaar plannen dat je een project helemaal uitwerkt. 

# Tip 2 - Brainstorm samen

Drempels zoals ‘Ik weet nog niet genoeg over dit onderwerp’ of ‘Het is nog niet helemaal af, dus ik kan nog niks’ lijken veel groter dan ze zijn. Als je ze uitspreekt en met elkaar brainstormt over de aanpak van een project, lossen ze vanzelf op.

# Tip 3 - Verdeel die taart

Niemand heeft zin om een grote taart in zn eentje in één keer op te eten. Is het nodig dat je alles alleen doet? En zoja, kan je het project opdelen in behapbare stukjes?

Voorbeeld van taartpunten van project nieuwsbrief:

De laatste stap is niet onbelangrijk. Hoeveel tijd kost het waarschijnlijk om een nieuwsbrief te maken? Hoeveel tijd wil ik er aan besteden? Wat is een haalbare frequentie? (wekelijks, maandelijks?)

# Tip 4 - Haal een krat champagne in huis

Vier kleine successen. We laten ons vaak overweldigen doordat we niet alle stappen van een project overzien. Maar het geheim is dat we ze ook niet allemaal hoeven te zien. De eerste drie is al een heel mooi uitgangspunt. Vier de kleine mijlpalen. Ze maken niet alleen je werk leuker, maar zorgen ook voor extra motivatie voor de vervolg stappen.

Genoeg input gekregen? Tijd voor output!
Succes!

De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer
De nummer 1 meest gemaakte fout door ondernemers, tips om aan de slag te gaan als ondernemer

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.