projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

Een website bouwen met Getting Things Done

Van idee tot lancering, een website bouwen kan een behoorlijke klus zijn. In dit blog zoek ik uit of de methode Getting Things Done ons kan helpen om het het proces van een nieuwe website laten maken eenvoudiger kan. Heb jij ook het idee dat het onderhouden en maken van een website steeds ingewikkelder wordt? Dan is dit blog wat voor jou!

In dit artikel

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

De kunst om dingen voor elkaar te krijgen

Heb jij ook het idee dat een website beheren steeds ingewikkelder wordt? Herinner je nog de goed oude dagen dat je zelf een website in elkaar had geknutseld en dat genoeg was?

Nu lopen veel organisaties vast als ze gaan nadenken over het onderhoud en vernieuwen van de bedrijfswebsite. Er komen zoveel factoren bij kijken, waar te beginnen?

Een website begint bij denkwerk

Om een website met resultaat te ontwerpen en bouwen zal je denkwerk moeten verrichten. Wie gebruikt de website? Wat is het doel van de website? Hoe gaan we die resultaten behalen? Welke structuur en navigatie is er nodig? Welke informatie? Hoe onderscheiden we ons van de concurrentie?

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

En dan hebben we het nog niet over de systemen die gekoppeld moeten worden aan die diezelfde website; salesfunnels, email, shoppingcards, betaalsystemen, boekhouding, social media, klantenportals, online courses..

Getting things done als oplossing voor projectmanagement

Getting things done is al jaren mijn favoriete methode voor projectmanagement. Ik gebruik de basistools ‘De 5 stappen’, elke dag. Denk aan het verzamelen van ideeën en notities in een inbakje en het maken van to-do-lijstjes met de ‘Eerstvolgende-actie’ methode. Geen idee waar ik het over heb? Bekijk dan eens dit filmpje waarin de basis wordt uitgelegd.

Maar naast de 5 stappen beschrijft het boek ‘Getting Things Done voor een nieuwe generatie’ ook de gereedschapstool: het projectplan.

In deze blog onderzoek ik of het projectplan een goede basis is voor het bouwen van een website.

Het projectplan van Getting Things Done

Naast het vuistdikke boek Getting Things Done is er ook een heel prettig handzaam exemplaar voor tieners (vanaf twaalf jaar!) verschenen. Deze versie van David Allen’s beroemde boek is gemaakt door Mike Williams en Mark Wallace. Hierin ziet het projectplan ziet er als volgt uit:

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

Het boek beschrijft de werking van het projectplan in 5 stappen.

  • #1 Doel - Wat is het resultaat van het project?
  • #2 Beeld - Hoe ziet het resultaat eruit?
  • #3 Brainstorm - Ideeën voor het project verzamelen
  • #4 Organiseren - Ideeën ordenen en in stappen verdelen
  • #5 Doen - Stappen uitvoeren
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

Kan ik deze stappen inzetten voor het maken van een nieuwe website? Ik zoek het uit. Het resultaat lees je hier stap per stap.

#1 Doel - Een nieuwe website maken

De meeste mensen willen een website die klanten aantrekt. Een website die past bij het bedrijf, met de juiste uitstraling. Een eigen platform of community waar ze kunnen communiceren met ideale klanten en fans. Eenvoudig in gebuik.

Ook kijk je in deze stap van het projectplan naar de voorwaarden.
Welke voorwaarden spelen er bij het maken van een nieuwe website?

Bij ons zijn de voorwaardes:

Een prijsafspraak of door de klant zelf te beheren kunnen ook voorwaardes zijn.

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

#2 Beeld - Hoe ziet de nieuwe website eruit?

Deze stap gaat dieper in op stap 1. Wat is het gewenste resultaat? In deze stap beschrijf je de details van het doel.

Om ons doel (een nieuwe website die klanten aantrekt) de bereiken is het nodig om de volgende onderdelen mee te nemen in het ontwerp en de realisatie

Tot slot wil je weten voordat je gaat ontwerpen: ‘Wat maakt de website straks succesvol?’

De antwoorden op de vragen tijdens deze stap neem je mee naar de volgende fase.

#3 Brainstorm - Opzet van de nieuwe website

Voordat je kan praten over de kleur van de buttons, de informatie in de footer, of een opt-in naar de nieuwsbrief, is het belangrijk om de structuur van de website uit te denken.

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
Brainstorm structuur website

#4 Organiseren - Plan en planning van de website

In de stap organiseren verzamel je alles wat je hebt en verdeel je de actiepunten in behapbare taken. Deze stap klinkt eenvoudiger dan hij is. Er komen nog al wat dingen kijken bij het maken van een website.

Inhoud website
Er zijn inhoudelijke stappen zoals tekst, fotografie, beeld, producten en gratis weggevers.

Technische features website
Er zijn technische wensen voor de webbouwer verzameld zoals een social media carroussel, een portfolio functie, een agenda of nieuws item en een shop.

Samenwerken en planning
Er werken tegelijkertijd meerder mensen aan de website, er is dus ook overzicht en een plan nodig. Wanneer gebeurd wat en wie heeft welke informatie nodig?

#5 Doen - website ontwerpen

Als alle wensen zijn verzameld, de structuur is uitgedacht en de taken verdeeld, kan de ontwerper verder met de volgende stap. Het maken van het eerste ontwerp, bijvoorbeeld van de homepage en salespage.

Conclusie ‘Een website bouwen met Getting Things Done tool ‘Projectplan’’

Het projectplan van Getting Things Done is een handige tool om te starten met een project. Met name als een project overweldigend kan lijken, zoals het maken van een nieuwe website, is het fijn een tool te kunnen gebruiken die je een goede start geeft.

Door het opschrijven van het doel en deze vervolgens specifiek te maken met stap 2, krijg je een mooi overzicht van wat je allemaal nodig hebt om een goede website te kunnen maken.

Waarschijnlijk heb je ondertussen al wat ideeën verzameld voor de brainstorm van stap 3 en is het veel makkelijker om een goede keuze te kunnen maken over de structuur van de website.

Maar als we aankomen bij stap 4, het organiseren, moet ik toch eerlijk zijn dat deze tool te eenvoudig wordt. Het projectmanagement van het ontwerpen en bouwen van een website valt onder organiseren, en dat is best een flinke klus die je het beste weer kunt opdelen in kleinere stappen.

Gelukkig hebben wij inmiddels zelf een eigen methode ontwikkeld voor het plannen en organiseren van de nieuwe website. Op deze manier kunnen we duidelijkheid geven over de planning en werkzaamheden naar onze klanten. Dan weet iedereen waar we aan te zijn.

Mijn conclusie? Gettings Things Done’s projectplan is handige tool om je project een vliegende start te geven. Met het juiste denkwerk vooraf bespaar je een hoop tijd in de latere ontwikkeling van de website. Het projectplan is geen oplossing voor projectmanagement dat komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe website. Hiervoor kun je het beste een betrouwbare partner zoeken die dit proces al regelmatig heeft doorlopen.

projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol
projectplanning nieuwe website, wat maakt een nieuwe website succesvol

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.