Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website?

Vraag jij je ook af of het nodig is om gratis kennis of producten aan te bieden? Je hebt al een flinke investering gedaan in een nieuwe website. Tijd, geld, teksten, fotografie, vormgeving… Nu komen ze ook nog aan met de vraag; ‘Wat ga je aanbieden? Heb je ook een instap-product? Een freebie? Gratis weggever…?’


In deze blog zoeken we het voor je uit. Is een gratis weggever waardevol of verspilde moeite?

In dit artikel

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers

Is een gratis weggever waardevol of verspilde moeite?

Werken die gratis weggevers, e-book of downloads nou ècht? Hoe vaak heb je zelf een weggever gedownload en er niks mee gedaan?

De gratis weggever lijkt op het eerste gezicht niet zo spannend. Want wie zit er nou op een volgende pdf met reclame te wachten? Verkeerd gedacht! Een weggever draait niet om sales, maar om informatie waarmee je jouw bezoeker blij kan maken. In ruil voor iets waardevols zoals een e-book, video of audio krijg jij een e-mailadres en naam.

Deze giveaway verleidt je bezoeker om dieper betrokken te raken bij jouw bedrijf. Eenmaal op jouw e-maillijst kan je een persoonlijke connectie opbouwen met deze persoon.

Het boek de online marketing tornado beschrijft het zo:

‘Door eerst iets gratis weg te geven, bouw je een gevoel van wederkerigheid op. Hoe meer je geeft, hoe meer de ontvanger geneigd is om je iets terug te geen. Of je nu fysieke producten verkoopt of een dienstverlener bent. Een marketingfunnel met passende weggever zal je bedrijf enorm laten groeien.’

Een weggever kan dus erg waardevol zijn. Zowel voor degene die hem download, als voor jouw als ondernemer. De voorwaarde is wel dat er waardevolle informatie in staat en dat jij vervolgens iets doet met het emailadres wat je hebt verzameld.

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers

In de blog ‘Waarom emailmarkeing het leukste onderdeel van je branding is’ leggen we uit dat als je een online inkomen wilt krijgen, je een emaillijst nodig hebt. Een weggever heb je nodig om mensen op je emaillijst te krijgen. In het echte leven ga je ook niet zomaar zaken doen met iemand die je niet kent. Vervolgens kan je die persoon een welkomstbericht sturen en een persoonlijke connectie maken. Emailmarketing is een manier om met je bezoekers, volgers en potentiële klanten in contact te komen en te blijven.

In de onderstaande illustratie vat de belangrijkste boodschap samen: De weggever is de start van je marketingfunnel. Het is een subtiele manier van kennismaken.

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
marketingfunnel: van weggever naar verkoop

De 3 beste redenen om een gratis weggever te maken

  • #1 Ik wil mijn emaillijst laten groeien en zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep verzamelen.
  • #2 Ik wil mijn ideale doelgroep aantrekken, communiceren waar ik mee kan helpen en voor wie ik wat kan betekenen.
  • #3 Ik wil mijn kennis en ideeën verspreiden. Er zitten 24 uur in een dag. Met een online weggever kan je ook kennismaken terwijl je slaapt.
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers

Voorbeelden van succesvolle online weggevers

In de volgende voorbeelden zie je verschillende ondernemers die allemaal op hun eigen manier kennis delen met hun doelgroep. Niet iedereen hoeft die weggever interessant te vinden, als hun eigen doelgroep dat maar vindt! Zo zijn de klanten van Boris op zoek naar manieren waarop ze hun pensioen kunnen opbouwen en zijn de klanten van Sandra opzoek naar een manier voor meer plezier en verbinding in hun gezin. De klanten van Linda willen juist heel graag een gezin stichten en lopen tegen hormonale problemen aan.

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Boris van prima-pensioen.nl legt in zijn weggever uit welke opties je hebt als ondernemer om je pensioen op te bouwen.
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Linda van chimed.nl schreef de balansgids met vijf uitgebreide tips om zelf jouw hormoonbalans te verbeteren.
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
In de pdf van Willemijn van komvoor.nl vind je inzichten om succesvol samen te werken met het onderwijs. Voor iedereen die kennis wil overdragen op de volgende generatie door middel van een educatief project.
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Sandra van puurpleegmoederschap.nl schreef een ebook over haar L.I.E.F.-methode waarmee ze (pleeg)moeders helpt om meer verbinding en impact te maken met haar kind.

Ben je je aan het verdiepen in weggevers en wil je zelf bouwen aan een online brand identiteit? Kijk dan ook eens naar onze eigen weggever: Bouw je online brand identiteit. In deze checklist lees je waaruit een professionele identiteit is opgebouwd.

Heb je vragen over je website of weggever? Mail gerust!

Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Download de gratis checklist met 7 brand elementen en uitingen om je eigen brand te bouwen!

Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers
Heb ik gratis weggevers nodig op mijn website, succesvolle online weggevers

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.