Wat wil je dat je website voor je doet? Meestal is dit meer klanten en meer omzet genereren. Als je alleen een online visitekaartje nodig hebt kom je een heel eind met een goedgeschreven linked-in pagina. Maar van een bezoeker maak je nog niet direct een nieuwe klant. En misschien wil je wel niet iedereen als klant! Dan is het handig om duidelijk te communiceren wie je bent, wat je doet en waarom dat ertoe doet. En voor wie je het liefste elke dag je bed uitkomt. Focus op wat bezoekers aan je hebben.

Praat tegen je bezoeker alsof het je beste vriend is

Niemand leest graag powerpoints presentaties voor z’n plezier. Helaas zijn de rijtjes met bullet-points overgewaaid naar website-land. Opsommingen van dienstverleningen, opsommingen van resultaten.. Handig voor de schrijver zelf, maar voor de bezoeker is het zo droog als gort.

Waar is die bezoeker eigenlijk naar op zoek?

Online zoeken we krachtige emoties. En we willen wat leren. Nieuwe ervaringen en emoties.

Praat met je bezoeker. Doorbreek een verwachting. Vertel over je bedrijf zoals je tegen je beste vriend zou praten. Wat raakt jouw in je bedrijf? Wat hoop je te kunnen betekenen voor de lezer? Durf jezelf en de spirit van je bedrijf te laten zien.

Mensen doen zaken met mensen.

Praat alsof de bezoeker je beste vriend is

Houd je menu eenvoudig en duidelijk

Stel je een etalage voor van een lingeriezaak. De winkelruit is van boven tot beneden gevuld met spullen. Natuurlijk ondergoed en bh’s. Maar ook sokken, steunkousen, sportbh’s, pyjama’s, waszakjes, flyers van een cursus BH-maat aanmeten, Bh’s voor protheses, parfum, boeken over afvallen, boeken over verleiden, wasmiddel om bh’s mee te wassen… You get the point.

Niet zo aantrekkelijk zou je zeggen.

Het geheel oogt rommelig en wat willen ze nou precies verkopen? Toch is dit iets wat online aan de lopende band gebeurt. Ondernemers willen graag alles waar ze anderen graag mee helpen vertellen en verwerken in de menustructuur. Er worden geen keuzes gemaakt en elke dienstverlening wordt in de website gepropt. Het gevolg? Een onoverzichtelijke website.

De bezoeker haakt af.

Onze tip, maak een keuze om welke onderwerpen je bekend wilt staan. Kies één onderwerp per pagina. Gebruik liever niet meer dan 5-6 menu items.

Zet fotografie in om een persoonlijke look&feel neer te zetten

Heb je geen tijd of middelen om je hele website aan te pakken? Met fotografie kun je al heel veel doen qua sfeer. Elke ondernemer raden wij aan om persoonlijke fotografie in te zetten. Dit betekent niet dat je zelf persé de hele tijd in beeld moet. Maar dat de website een eigen look&feel heeft.

Meer weten? Lees dan ons blog over fotografietips.

Gebruik de over ons pagina in je voordeel

De meeste ondernemers laten een grote kans liggen bij de over ons pagina. Wist je dat deze pagina vaak de meest bekeken pagina is op een website? Mensen willen even checken wie er achter dit bedrijf zit.

Een uitgelezen kans om je bezoeker kennis te laten maken. Vergeet die lijst met CV-gegevens. Ga voor emotie (zie tip 1). Denk aan een persoonlijk filmpje of een boeiend verhaal waarom jouw bedrijf doet wat het doet.

Grijp de aandacht met een goed aanbod

In plaats van af te wachten wat je bezoeker precies op je website gaat doen, kun je ervoor zorgen dat ze de juiste kant op worden gestuurd. Een manier om dit te doen is met een pop-up. Ze zijn enorm effectief maar er kleeft ook een negatieve lading aan. Een stukje subtieler zijn magnets. Dit lijkt op een pop-up, maar zijn vaak kleiner. Ze blijven kleven op het scherm, ook tijdens het scrollen.

De werking van zo’n aandachtstrekker valt of staat natuurlijk met het aanbod wat je erin plaatst. Hoe specifieker je aanbod aansluit op je bezoeker, hoe hoger dan kans dat bezoekers hier op klikken en ingaan op het aanbod. Denk aan een Valentijnsactie van de lingeriewinkel rond Valentijn. Of een trendreport over kleuren voor ondernemers die aan de slag willen gaan met hun branding.

Aan de slag met je website met een handige bouwer

In onze ogen is hoeft een nieuwe website voor een ondernemer (zonder webshop) geen €12.000 euro te kosten. Met een budget van €3.000-€5.000 kom je al een heel eind. En het vullen doen wij voor je. Graag zelfs. Een website is ook na lancering een doorlopend proces. Dan is het fijn dat je een betrouwbare partner hebt met wie je alle website gerelateerde zaken kunt bespreken.

Benieuwd voor wie wij zo’n partner zijn? Neem een kijkje bij onze cases.