Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding

Hoe bouw je een personal brand? – Even spieken bij experts

In dit artikel

Ik wil ook een swipe up. Je weet wel, dat mensen in je insta-stories omhoog kunnen swipen, en vervolgens direct naar je website kunnen. Geen link in bio gedoe.

10.000 volgers. Dat is wat je er nodig voor hebt. Hmm.
Het is niet zomaar een nummer. Je wordt er rijkelijk voor beloond door Instagram. 
Vanaf dat moment kan je geld verdienen.

Er wordt er alleen niet bij verteld dat voor die 10K, er ook heel veel geld in moet stoppen. Op zijn minst heel veel tijd, en heel wat intieme, engaging content. Ook wel personal branding genoemd.

Ben ik de enige die bij het woord personal branding kriebels krijgt?

Toch krijgen we bij Ferrule vaak de vraag: Hoe bouw je een personal brand? En terecht. Personal branding kan een zeer goede merkstrategie zijn.

Wat is personal branding?

Jezelf zijn. Het is jezelf als merk positioneren. Belangrijk is dat het echt persoonlijk is. Wie ben jij? Wat drijft jou? Het concept draait op verbinding tussen mensen. Mensen voelen zich nou eenmaal meer verbonden met een andere mensen, dan met een onpersoonlijk merk of product.

Het werkt als een spiegel voor mensen die zich dezelfde dingen afvragen. En door je kwetsbaar op te stellen, raak je mensen. Dit uit zich in online waardering in de vorm van likes, followers of een comment. 

Emilie Sobels van het boek ‘the self-made guide’ legt het zo uit:

‘Het duurt misschien even, maar als je jouw online identiteit weet te verbinden aan een bepaalde expertise, is dat waar je mee verder kunt bouwen. Door je eerlijkheid ontvang je namelijk waardering en die waardering vertaalt zich in aanmoediging en loyaliteit naar de services of prodcten van jouw bedrijf. Door een dienst bij je af te nemen of een product van je te kopen, kopen ze ook een stukje van jouw persoonlijkheid, liefde en energie.’

De kriebels zijn nog niet verdwenen. Het idee dat we alles online moeten delen om succesvol te kunnen zijn spreekt me niet aan. Wat me wel aanspreekt is dat je met personal branding klanten aantrekt die ook echt zitten te wachten op jou en je product en diensten. Ik heb geen influencer-ambities, maar enthousiaste klanten die graag met je willen werken, dat wil toch elke ondernemer?

Tijd voor wat onderzoek. Wat zijn sterke personal brands? Wat doen zij? En waarom zijn ze succesvol?

Voorbeelden van personal brands

Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Vrouwen met een personal brand op theselfamdesummit.com

Op de website van the self-made summit zie je verschillende vrouwen met personal brands. Neem bijvoorbeeld Charlotte Labee, inmiddels bekend als de vrouw die alles weet over het brein en mindset. Maar dit is niet altijd zo geweest.

Haar leven kende veel hoogtepunten als model, presentator en moeder. Maar na ook een paar flinke dieptepunten zoals baarmoederhalskanker, burn-out en een afgebrand huis besloot ze het roer om te gooien. Ze veranderde haar levensstijl en ging zich verdiepen in voeding en gezonde hersenen.

Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Website Charlotte Labee

Deze 3 personal branding elementen leer je van Charlotte Labee

1 Positionering - vertel eerst wie je bent

Chartlotte is Brain Balance expert. Bij haar leer je hoe het brein je kan helpen om op persoonlijk en zakelijk vlak beter te presteren. Ze ontwikkelde een model om jezelf in balans te krijgen.

Vertel niet direct wat je allemaal doet. Een valkuil van ondernemers is om uitgebreid al je diensten te omschrijven. En daarmee vergeet je de kern. Bij personal branding is het belangrijk dat het direct duidelijk is wat je doet en tegelijkertijd de juiste look&feel creëert.

Hoe doet Charlotte dit?

Charlotte vertelt in het boek Self-made guide:

‘Ik besloot dat ik alleen nog maar dingen ging doen die goed voor mijn hersenen en voor mij waren. Gezond eten, genoeg bewegen en rust. Dat was hardstikke lastig, want ik zat met een hardnekkig patroon van mezelf wegcijferen maakte iedereen belangrijker dan mezelf. … Ik ben veel gaan lezen over stress. Ik vond het choquerend om erachter te komen hoeveel mensen in mijn omgeving last hebben van stress verschijnselen. … Ik vond het zo interessant dat ik allerlei trainingen ben gaan volgen om me vanuit verschillende invalshoeken te scholen over de werking van het brein.’

Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat jezelf zichtbaar maken, je verhaal vertellen, niet arrogant is, maar inspirerend. Haar verhaal over haar eigen zoektocht zorgt voor verbondheid met haar doelgroep.

Conclusie: Wil je aan de slag met personal branding?

Vertel eerst wie je bent.

Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding

2 Laagdrempelig kennismaken - met instapproducten

Natuurlijk verkopen we allemaal het liefste ons mooiste product. Die perefecte training, een uitgebreid online programma of een VIP coachingstraject.

Helaas.

We zullen eerst moeten kennismaken. Net als in het echte leven wil je online ook weten waar je aan toe bent voordat je een intensieve samenwerking aangaat. Dit kan met gratis waarde en een goedkoop instapproduct. Meestal ligt de prijs tussen de €20 en €75.

Hoe doet Charlotte dit?

Andere vormen van instapproducten kunnen zijn:

  • # Korte online trainingen
  • # Webinars
  • # Werkbladen / downloads
  • # Intakegesprekken
Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding

3 Onderscheiden - jouw unieke belofte

Jouw unieke verhaal en oplossing is de kern van een personal brand. Je onderscheid je door wie je bent en wat je uitstraalt. Bij een persoonlijk merk hoort een persoonlijke belofte.

Laten we nog even kijken bij Charlotte

‘Brain Food – voeding voor gezonde hersenen’

‘Dé online cursus van dit moment voor iedereen die zichzelf een superboost wil geven in zijn privéleven of op het werk!’

‘Het meest optimale uit jezelf halen start met je brein in te zetten op de juiste manier’

Wat kan je leren van personal branding?

Misschien hoef je net als ik geen influencer te worden, maar kan je wel andere mensen helpen met jouw verhaal.

Personal branding helpt klanten om direct te weten of ze op de juiste plek zijn. En of jouw bedrijf be ze past. Je hoeft niet iemand anders na te doen om succes te hebben. In het voorbeeld van Charlotte gaat het er ook niet om hoe ze precies alles doet. Het gaat om haar zoektocht, haar eigen verhaal.

En jouw eigen verhaal vertellen, dat kan jij ook.

Weet je niet waar je moet beginnen?
Doorloop dan eens de drie branding elementen voor jezelf.

  • 1 Vertel wie je bent
  • 2 Zorg voor een aangename kennismaking met een instapproduct
  • 3 Omschrijf een duidelijke, persoonlijke belofte

Let’s do this!

Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding
Hoe bouw je een personal brand, wat is personal branding

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.