Eigenaren Ferrule, merkstrategie enschede
Persoonlijk
merkstrategie voorbeelden, voorbeelden van merkstrategie

Hoe start je de dag met een positieve mindset? – zo ziet mijn bureaublad eruit

De dag glunderend beginnen. Hoe doe je dat als je zelf kunt bepalen hoe je werkdag eruit ziet? En die dag erna? De afgelopen zeven jaar probeerde ik verschillende adviezen en strategieën uit. Je kent ze wel, het boek the morning miracle, groene sapjes, dat soort dingen. Welk boek, podcast of blog ik ook las, meestal kwamen de tips neer op meer focus aanbrengen en heldere doelen stellen. Nu is het natuurlijk altijd goed om focus aan te brengen, maar dit soort tips blijven behoorlijk abstract als je het even niet meer weet. Deze adviezen zijn als een gratis kraslot. Klinkt leuk, maar je hebt er hoogstwaarschijnlijk niks aan.

In dit artikel

Persoonlijk voorbeeld

Dinsdagochtend in oktober

8.07 uur. Het miezert en de hond is met geen mogelijkheid naar buiten te krijgen. Zal ik hem over een uur uitlaten? Voor of na de zoom-bespreking? Dan kan ik beter maar direct aan de slag. Yoghurt of havermout?

8.13 uur. De Imac start niet op. Ligt het aan de update? Oh gelukkig, het is het draadloze toetsenbord: batterij leeg.

8.20 uur. De iMac staat aan. Wat ging ik ook alweer doen? Het is droog. Zal ik toch eerst de hond uitlaten? Staat er nog iets leuks in de mail?

Dagelijkse motivatie is lastig te vinden

Gelukkig lopen niet alle ochtenden zo stroefjes. Toch is het lastig om in de waan van de dag jezelf te herinneren waarom je ook al weer uit je bed wilde springen. Hoe houd jij jezelf gemotiveerd? Hoe begin jij de dag?

De belofte van de nieuwe werkdag

Ik zou er uren over kunnen praten. De ideale agenda indeling, over kleurcodes en ochtendroutines. Over hoe graag ik verschillende ochtendroutines uitprobeer. En hoe dat uitproberen het idee van een ochtendroutine weer tegenspreekt.

Zo varieer ik al jaren met journallen, yoga, lezen, affirmaties, ontbijtjes en soorten rondjes met de hond.

Één element is echter al jaren hetzelfde: mijn mindset-moodboard.

Of in minder spannende taal: mijn bureaublad.

‘Stiekem weten we waar ons hart sneller van gaat kloppen. Alleen hebben we een visuele reminder nodig.’

Persoonlijk voorbeeld

Net zo effectief als je kleren klaarleggen voor de volgende dag. Alleen hoef je dit maar èèn keer per jaar te doen.

Het idee:

Maak een visueel aantrekkelijk bureaublad dat je elke dag, of elk moment dat je achter je scherm zit, herinnert aan hoe je wilt werken. Hoe je wilt leven als ondernemer.

Bureablad achtergrond, merkstrategie enschede
Bureaublad 2014​
Mijn eerste visuele reminder maakte ik geïnspireerd door het boek van Daniëlle La Porte, The Desire Map. Haar boodschap: Zoek naar hoe je je wilt voelen, in plaats van meetbare doelen te stellen. In plaats van het hele jaar streven naar een bepaalde omzet en die wel of niet halen, bedenk hoe je je dit jaar wilt voelen. Waarom streef je een omzet na? Wil je je rijk voelen? Wil je je veilig voelen? Wil je je genereus kunnen voelen en delen van je winst? De belangrijkste gevoelens schreef ik op mijn bureaublad achtergrond. Een traditie was geboren.
Bureablad achtergrond, merkstrategie enschede
Bureaublad 2017​

In de kerstvakantievan 2016 pakte ik mijn favoriete magazines erbij en ontwierp ik een collage. Een combinatie van inspirerende beelden, doelen en desires. De foto van deze collage was een jaar lang mijn bureaublad achtergrond. Mijn visuele reminder en start van mijn werkdag.

Na een jaar was het leuk om te zien dat een groot deel van mijn intenties op de een of andere manier waren gehaald. Zo genoot ik dat jaar van een gedeelde werkplek in de binnenstad, ontwikkelde een eigen collectie producten en maakte ik veel illustraties in opdracht.

Bureablad achtergrond, merkstrategie enschede
Bureaublad 2018​
Niet alleen gevoelens en doelen kunnen een plekje verdienen op je moodboard. Ook prestaties, personen of gebeurtenissen waar je trots op bent. Als een soort reminder aan jezelf: ‘Dit heb je eerder gedaan, je kunt dit!’ Voorbeeld: Mijn doel als illustratief ontwerper is om voor mensen te zorgen door hun leven te verreiken met beelden. Als reminder plakte ik afbeeldingen van eerder opdrachten op mijn bureaublad zoals de illustraties voor Diergaarde Blijdorp en de illustraties voor tijdschriften en uitgevers.

Bedrijf vs Persoonlijk moodboard

In de jaren daarna werd mijn moodboard steeds persoonlijker. Doelen en prioriteiten begonnen te verschuiven. Onze dochter Fiene werd geboren. Zowel de persoonlijke doelen als de doelen van het bedrijf verschenen op mijn scherm. Er is hierin geen goed of fout. Vraag jezelf af; hoe wil ik de (werk)dag beginnen?
Hoe start ik de dag met een positieve mindset, merkstrategie enschede

Tips voor het ontwerpen van je eigen mindset-moodboard

WANNEER – Ontwerp je bureaublad wanneer je daar zin in hebt. Bij de start van een nieuw jaar, in een vakantie of mijlpaal in je bedrijf.

WAT – Kies afbeeldingen die je motiveren, die symbool staan voor je persoonlijke waarden of doelen. Vragen die hier bij kunnen helpen zijn:

VRAAG – Met wat voor gevoel wil ik mijn werkdag starten? Het antwoord is je moodboard.

Weet je niet waar je moet beginnen?

Kies dan een mooie afbeelding als basis ondergrond. Download bijvoorbeeld een van deze afbeeldingen:
Stockfotos kiezen voor mijn bedrijf in tien minuten, merkstrategie enschede
Bron: unsplash.nl​
Bureablad achtergrond, merkstrategie enschede
Bron: unsplash.nl​

Een fijne start van de werkdag!

 
Hoe start ik de dag met een positieve mindset, merkstrategie enschede
Hoe start ik de dag met een positieve mindset, merkstrategie enschede
Hoe start ik de dag met een positieve mindset, merkstrategie enschede
Hoe start ik de dag met een positieve mindset, merkstrategie enschede
Jose Wentzel, eigenaar Ferrule

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

gratis tips voor meer klanten


Hoe krijg je klanten met je website?
(10 vragen zodat niemand je bedrijf vergeet)

Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
gratis tips voor meer klanten

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.