Waarom stoppen we om te kijken naar de regenboog?
Vaak leren we dat onze digitale en tastbare omgeving geen invloed heeft op hoe we ons voelen. Met invloeden uit mindfulness, meditatie en minimalisme staat een kalme, bijna steriele omgeving hoog op ons volwassen wensenlijstje. Ingrid komt in haar boek tot een totaal ander inzicht. Namelijk dat onze omgeving juist onze eenvoudigste bron is voor meer energie en vrolijkheid. En dat juist kleur, overvloed, verrassing, speelsheid en andere elementen van veel groter belang zijn voor ons welzijn dan we denken.
En waarom snapt een peuter dat een gekleurde zonnebril je dag een stuk vrolijker maakt – ook al is het een grijze winterdag?
Dat hoe we ons gedragen en voelen grotendeels te maken heeft met onze omgeving vind ik een fascinerende gedachte. In haar boek beschrijft Ingrid de bovenstaande 10 elementen, de zogenoemde Aesthetics of Joy. Het begint met energie en overvloed. En dat was voor mij gelijk het meest opvallende onderwerp wat ik direct kan toepassen in ons vakgebied. Namelijk het gebruik van kleur, licht en wat voor energie dat geeft.
Dat we felle kleuren associeren met kleine kinderen is aangeleerd gedrag en eigenlijk heel jammer zegt Ingrid in haar boek. Waarbij wit, beige en grijs de hoofdtonen zijn in veel volwassen omgevingen (kantoor en thuis), zijn het juist de verschillende kleuren die ons energie geven. Ze schrijft:
‘Joy is high-energy happiness, and the energy aesthetic is the visual manifestation of this energy in our lives: bright color and warm, sunny light. As the German painter Johannes Itten once said, “Color is life; for a world without colors appears to us as dead.” Pops of color and light can be like caffeine for the eyes. Turn to this aesthetic when you want to revitalize dull spaces and energize the people in them.’
Het gaat Ingrid niet om materiële invloed, maar om sensorische overvloed. We hunkeren naar indrukken en voeden onze ziel met kleur. Ze haalt in haar boek een leuke studie aan waarin is onderzocht dat mensen in een steriele omgeving (weinig sensorische prikkelingen zoals een saai kantoor) letterlijk meer gaan eten om hun sensorische honger te stillen. Dat we soms eten uit verveling gaat dus nog veel verder dan afleiding zoeken.
Heel leuk hoor ik je denken, maar wordt het dan niet te druk? Kan je de juiste informatie nog wel vinden in een fel gekleurde website? Nee dat hoeft niet, kleur kan je professioneel en overzichtelijk toepassen. De website van Ingrid zelf, aestheticsofjoy.com(helaas niet meer online), is hier een mooi voorbeeld van.
Maakt het uit welke kleuren je kiest voor je bedrijf?
Jazeker! Met kleuren kan je de uitstraling en energie van je bedrijf beïnvloeden. Ben je benieuwd welke kleuren bij jouw bedrijf passen? Ontdek dit tijdens een strategiesessie! Meer weten? Neem gerust contact op.
Wil je zelf aan de slag met de uitstraling en look&feel van je bedrijf? Download dan onze gratis worksheet Moodboard maken.