Emailmarketing is 40x effectiever dan social media. Maar hoe krijg je dan de juiste mensen op je mailinglijst? 

TIP: 
In het blog Waarom emailmarketing het leukste onderdeel van je branding is. Schrijf ik over 5 stappen die je nodig hebt om echt te beginnen met die nieuwsbrief. 

Heb je wel bezoekers op je website maar geen nieuwe inschrijvingen op je mailinglijst? Dan is het handig om te kijken naar de mogelijkheden om je mailinglijst te laten groeien met de hulp van opt-in formulieren.

Voorbeeld #1 – Nieuwsbrief pop-up 

Van deze pop-up heb je zelf vast wel eens gebruik gemaakt als je je inschreef voor de nieuwsbrief van je favoriete shop of merk. Na een aantal seconden of minuten verschijnt er op de pagina een pop-up met daarin een voorstel om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. En hoewel deze vorm vaker voor irritatie zorgt dan een subtielere variant (denk aan een kleine slide-in rechtsonder de pagina), kan de pop-up goed werken voor shops en merken die al een sterk brand hebben ontwikkeld. 

Heb je een (web)shop, dan kan je denken aan een leuke kortingscode bij inschrijving op de nieuwsbrief, of het toesturen van een gratis weggever.

Net even anders. Altijd goed! In het bovenstaande voorbeeld zie je links een formulier van Binti Blog die zegt: ‘Ik stuur je graag mijn gratis online inspiratiemagazine toe. Je ontvangt daarnaast wekelijks een blogupdate én een mooi cadeautje in je inbox.’  Dit is lekker concreet en klinkt als een inschrijving voor een abonnement. En dat is wat je eigenlijk ook bent als je met regelmaat een nieuwsbrief leest; abonnee. Dit formulier heeft een vaste plek op de website en is dus geen pop-up. Een geschikte plek hiervoor is vlak boven de footer.

In het midden zie je een pop-up box waar de lezer qua tekst persoonlijk wordt aangesproken: ‘Want te receive emails every now and then with our latest shirts and exclusive offers? And get 10% off our first order? Of course you do – you’re not silly.’  Met een knipoog wordt hier de gewenste actie benadrukt; natuurlijk schrijf je je in!

Melyssa Griffin gooit het over een heel andere boeg. Met een korte quiz verleid ze haar bezoekers om kennis te maken met haar product en in ruil voor het emailadres krijg je nog wat meer informatie. Spreekt het onderwerp van jouw website tot de verbeelding? Dan is een quiz een leuk idee.  

Voorbeeld #3 – Community feeling 

Een voorbeeld van een sterk staaltje marketing is de website Spinoza. Met geluid, tekst en afbeeldingen wordt een uniek sfeertje gecreëerd. Er zijn geen mogelijkheden om je in te schrijven, daarvoor moet je een aanvraag doen (request an invite). Vervolgens wordt je uitgenodigd om lid te worden van de community om zo een uitnodiging te krijgen en op de hoogte te blijven. Dit zorgt voor een exclusieve sfeer, waar de doelgroep waarschijnlijk op zal reageren. 

5 top locaties voor je opt-in formulieren 

Wil je liever geen gebruik maken van pop-ups, maar wel een maillijst die blijft groeien? Vergeet dan niet een inschrijf formulier te maken in de footer van de website. Dit is een gebruikelijk plek voor een nieuwsbrief inschrijvingen en mensen die gericht zoeken naar de nieuwsbrief kunnen hem hier vinden.

Top locaties voor je opt-in formulier op je website:

  • Direct in de header op de homepage 
  • In een sidebar, een kolom naast een blogpost of pagina
  • Onder een artikel of nieuwsbericht
  • Tussen de tekst in een artikel
  • In de footer

Voorbeeld #4 De landingspage 

Tot slot een voorbeeld van een formulier die niet bestaat uit een pop-up of een klein stukje van de website-pagina, maar een pagina op zichzelf is; de landingspage! 

Een landingspage is een losse pagina op je website waarvan de hele pagina gewijd is aan één doel; de inschrijving. In ruil voor de inschrijving ontvang je bijvoorbeeld een gratis download. (Een landingspage kan ook gewijd zijn aan het verkopen van een product of dienst, maar het draait om de actie > inschrijven (al dan niet betaald))

Wat is het verschil tussen een opt-in formulier en een landingspage?

Opt-in formulieren zijn losse onderdelen van een pagina of pop-up, waarbij het doel is dat je je contactgegevens achter laat. Opt-in formulieren gebruik je ter promotie van je nieuwsbrief, gratis weggever of product. Een landingspage gebruik je voor meer informatie over dit product.

Een voorbeeld van een onze landingspagina’s is de pagina ‘De 8 belangrijkste onderdelen van een landingspage’. 

Wanneer gebruik je een landingspage? 

Een landingspage zorgt voor meer conversie dan een opt-in formulier. Je kunt een landingspage gebruiken voor een inschrijving op je nieuwsbrief, voor een podcast, gratis downloads of de verkoop van je product of dienst. Doordat de pagina een eigen url heeft, kan je er makkelijk naar toe linken via social media, adds of bijvoorbeeld gebruiken onder een gastblog.

Meer klanten aantrekken via je website

Wil je meer klanten aantrekken via je website? Dan is het de moeite om uit te zoeken of je opt-in formulieren en landingspages kan inzetten. Om je op weg te helpen schreven we deze checklist. Met deze checklist verstuur je nu écht die nieuwsbrief!