Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar

Onze visuele favorieten – Gewoonteveranderingen in januari

Elke maand neem ik je mee, een kijkje achter de schermen bij Ferrule. Wat inspireert ons? Welke tools geebruiken we? En hoe zorgen we voor de juiste mindset.

In dit artikel

Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar

#1 Dingen anders doen - boek van Lianne Keemink

Vaker sporten
Je telefoon minder gebruiken
Gezonder eten
Een schoner huis
Aardiger doen tegen je partner
Dat boek afschrijven

Vul zelf het lijstje maar aan met gewoontes die je graag zou willen veranderen.
Dat is voor ons niet anders. Voor José staat vaker sporten vaak met stip op 1. Voor Jurgen die moeiteloos zijn sportkleren uit de kast pakt en het gewoon doet is het lastiger om iets niet te doen dan om iets wel te doen. Stoppen met werken bijvoorbeeld. Of op tijd naar bed gaan en dus niet op de bank blijven hangen.

Waarom het tot nu toe mislukt is een gewoonteverandering in stand te houden

Lianne schreef het boek ‘Dingen anders doen’. Omdat ik twee podcast seizoenen van haar podcast ‘The Self-help-hipster podcast’ had geluisterd, wist ik dat Lianne de aangewezen persoon was om hier een boek over te schrijven. Ik ken namelijk niemand die zoveel self-help-boeken heeft gelezen èn ze daadwerkelijk heeft geprobeerd in de praktijk de brengen.

En ze stelt niet teleur.

‘Mindset is echt niet het (grootste) probleem. Het ligt in 99 procent van de gevallen niet aan je mindset, hoe graag jij het wil: het ligt aan je leven. Oké, en heus een beetje aan jou, maar op een andere manier dan je dacht. Die ruggengraat en motivatie heb je namelijk wel; je hebt alleen nog een hoop andere dingen aan je hoofd.’

Een van de opvallendste (en voor mij herkenbare) stukjes in het boek gaat over de tip om het echt in kleine stapjes aan te pakken. Lianne legt uit dat ons brein een MEGA-transformatie het aantrekkelijkst lijkt te vinden.

Je baan opzeggen, in Frankrijk een krot opknappen.. Dat soort dingen.

Er is alleen één probleem.

We hebben er geen mentale energie voor. Het vergt namelijk nadenken, tijd, planwerk en stevige moeite om een oude gewoonte te veranderen of een nieuwe aan te leren.

Het boek legt goed uit waarom gewoonteverandering lastig is, maar wat je kunt proberen om het wel te laten slagen. De conclusie (- pas op spoiler!) is:

Je moet er altijd een beetje moeite voor blijven doen.

‘Zelfs in weken dat alles op rolletjes loopt en ik de tijd en energie heb om de dingen te doen zoals ik wil, moet ik mezelf er nog steeds toe zetten om te gaan schrijven om die koptelefoon op te doen. … Ook als de routine van mealpreppen, Inbox Zero en mijn telefoon wegdoen er helemaal in zit… moet ik nog steeds zelf dat eerste fysieke of mentale beweginkje maken.’

Het kost minder moeite om iets niet te doen dan om iets wel te doen.

De boodschap van Lianne is: Wees niet pissig als het een keer niet lukt. Pak het op als je merkt dat je dat kleine stapje wel weer kunt zetten. Als je vaker wel dan niet dat beetje moeite kunt doen, leidt dat naar de leukste versie van je leven.

En naar de mooiste versie van je bedrijf.

Meer over Lianne, de podcast of het boek vind je hier.

#2 Leg een journal op je bureau of naast je favoriete ontbijtbordje

Mocht je na het lezen van de bovenstaande review nog enthousiast genoeg zijn om een nieuwe gewoonteverandering door te voeren? Dan kan je wel hulpmiddelen inzetten.

Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar

Wat voor mij werkt is een fysiek journal op mijn bureau. Hierin schrijf ik (bijna) elke dag een kort stukje. En evalueer ik de dag ervoor. Reflectie is misschien een mooier woord.

Wat ik noteer:

  • 1 Maandthema. Hier zou je dus ook je nieuw aan te leren gewoonte kunnen opschrijven.
  • 2 De drie belangrijkste focuspunten van die dag. Wat wil ik echt gedaan hebben.
  • 3 Plan voor de dag. Korte notitie van de ochtend, middag en avond. Sommige dagen laat ik het bewust open, maar meestal vind ik het fijner om alvast een keuze te maken uit de honderd-en-een ideeën voor die dag.
  • 4 Selfcare. Wat ga ik die dag doen om voor mezelf te zorgen? (Denk aan beweging, sociale contacten, lezen, of een voetenbadje met magnesium)

Tot slot de reflectie:

Ben je nog in de gelukkige omstandigheid dat je nog geen mooi notitieboekje hebt?

Laat je dan inspireren door de exemplaren op mijn wishlist:

Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar
1.Sostrenegrene 2. Hema 3. Sissy-Boy 4 t/m 6. Mylovelynotebook

Meer blogs lezen uit deze serie?

Lees dan deze blog over onze favoriete visuele tools.

Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar
Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar
Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar
Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar
Visuele favorieten voor ondernemers, goede voornemens voor het nieuwe jaar

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.