Is een gratis weggever waardevol of verspilde moeite?
Het debat over de effectiviteit van gratis weggevers op websites is al lang gaande. Werken die gratis weggevers, e-book of downloads nou ècht? Hoe vaak heb je zelf een weggever gedownload en er niks mee gedaan?
De gratis weggever lijkt op het eerste gezicht niet zo spannend. Want wie zit er nou op een volgende pdf met reclame te wachten? Verkeerd gedacht! Een weggever draait niet om sales, maar om informatie waarmee je jouw bezoeker blij kan maken. In ruil voor iets waardevols zoals een e-book, video of audio krijg jij een e-mailadres en naam.
Deze giveaway verleidt je bezoeker om dieper betrokken te raken bij jouw bedrijf. Eenmaal op jouw e-maillijst kan je een persoonlijke connectie opbouwen met deze persoon.
Het boek de online marketing tornado beschrijft het zo:
‘Door eerst iets gratis weg te geven, bouw je een gevoel van wederkerigheid op. Hoe meer je geeft, hoe meer de ontvanger geneigd is om je iets terug te geen. Of je nu fysieke producten verkoopt of een dienstverlener bent. Een marketingfunnel met passende weggever zal je bedrijf enorm laten groeien.’
Een weggever kan dus erg waardevol zijn. Zowel voor degene die hem download, als voor jouw als ondernemer. De voorwaarde is wel dat er waardevolle informatie in staat en dat jij vervolgens iets doet met het emailadres wat je hebt verzameld.
In de blog ‘Waarom emailmarkeing het leukste onderdeel van je branding is’ leggen we uit dat als je een online inkomen wilt krijgen, je een emaillijst nodig hebt. Een weggever heb je nodig om mensen op je emaillijst te krijgen. In het echte leven ga je ook niet zomaar zaken doen met iemand die je niet kent. Vervolgens kan je die persoon een welkomstbericht sturen en een persoonlijke connectie maken. Emailmarketing is een manier om met je bezoekers, volgers en potentiële klanten in contact te komen en te blijven.
In de onderstaande illustratie vat de belangrijkste boodschap samen: De weggever is de start van je marketingfunnel. Het is een subtiele manier van kennismaken.
De 3 beste redenen om een gratis weggever te maken
- Ik wil mijn emaillijst laten groeien en zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep verzamelen.
- Ik wil mijn ideale doelgroep aantrekken, communiceren waar ik mee kan helpen en voor wie ik wat kan betekenen.
- Ik wil mijn kennis en ideeën verspreiden. Er zitten 24 uur in een dag. Met een online weggever kan je ook kennismaken terwijl je slaapt.
Een gratis weggever als SEO en contentstrategie
Een gratis weggever is niet alleen een middel om leads te genereren, maar het speelt ook een rol in SEO en contentstrategieën. Door inhoud aan te bieden in de vorm van een weggever, vergroot je de kans dat gebruikers je website vinden via zoekmachines. Zoekmachines waarderen hoogwaardige, relevante content die aansluit bij de zoekintentie van gebruikers.
Door een gratis weggever te bieden die relevant is voor je doelgroep, verhoog je de kans dat je website hoger wordt gerangschikt in de zoekresultaten. Bovendien kan de weggever fungeren als een krachtige inbound marketingtool, waarmee je niet alleen verkeer naar je website trekt, maar ook de betrokkenheid en autoriteit vergroot, wat weer bijdraagt aan een betere SEO-score.
Voorbeelden van succesvolle online weggevers
In de volgende voorbeelden zie je verschillende ondernemers die allemaal op hun eigen manier kennis delen met hun doelgroep. Niet iedereen hoeft die weggever interessant te vinden, als hun eigen doelgroep dat maar vindt! Zo zijn de klanten van Boris op zoek naar manieren waarop ze hun pensioen kunnen opbouwen en zijn de klanten van Sandra opzoek naar een manier voor meer plezier en verbinding in hun gezin. De klanten van Linda willen juist heel graag een gezin stichten en lopen tegen hormonale problemen aan.
Ben je je aan het verdiepen in weggevers en wil je zelf bouwen aan een online brand identiteit? Kijk dan ook eens naar onze eigen weggever: Bouw je online brand identiteit. In deze checklist lees je waaruit een professionele identiteit is opgebouwd.
Heb je vragen over je website of weggever? Mail gerust!