Wat heb je nodig om een website te maken die resultaat oplevert en de komende jaren mee kan? 

Ter voorbereiding op het kiezen van een websitebouwer raden we aan om antwoord te geven op de onderstaande vragen. Schrijf ze op en gebruik ze tijdens een kennismakingsgesprek met een websitepartij. 

Wat verwacht ik van de website? 

Onthoud: een website kost geld, tijd en energie. Of je het werk nu uitbesteed of niet. De website moet aangepast of opgezet worden. Vervolgens volgt het bijhouden, updaten en het voorzien van nieuwe content. Er zijn kosten voor de hosting, de domeinnaam en eventuele plug-ins, shop- en betaalmogelijkheden. Als je weet wat de verwachtingen zijn en wat voor samenwerking je zoekt, is de kans veel groter dat je een geschikte websitebouwer kunt selecteren. 

Andere vragen om te onderzoeken zijn;

Wat heeft er tot nu toe voor gezorgd dat mijn website nog niet is zoals ik zou willen?  

Hoe zou mijn website eruit zien als alles mogelijk zou zijn?

Waar zou ik nou echt mee geholpen zijn? 

Wat zou er gebeuren als ik niks onderneem met mijn website? 

Wat zou er gebeuren als ik samen ga werken met een websitebouwer/partner? 

Waar zou een websitebouwer of websitpartner mij daadwerkelijk mee kunnen helpen?

Welke specifieke vragen heb ik over onze samenwerking?

Met het antwoord op deze vragen wordt de intentie helder en kan je meer uit een samenwerking met een websitebouwer halen. De volgende stap is mogelijke websitepartijen verzamelen. Informeer in je omgeving, doe online onderzoek en maak een lijstje van mogelijke partijen.

TIP: Kijk eens tussen je linked-in contacten of doe een oproepje op linked-in.

Een websitebouwer kiezen op basis van functionaliteit, regio en referenties

Inmiddels heb je een lijstje met mogelijke webbouwers verzameld. Met de onderstaande drie vragen kan je een snelle selectie maken. Omdat je al eerder je intentie hebt vastgesteld, ontstaat er waarschijnlijk al een natuurlijke voorkeur op basis van referenties.

  1. Wie zijn ze, wat doen ze?
  2. Voor wie hebben ze gewerkt? Welke sectoren?
  3. Kennen mensen in mijn persoonlijke netwerk deze websitebouwer? Wat zijn de referenties? 

Probeer een top in je lijstje aan te brengen van 2 of 3 partijen. Bel of maak een kennismakingsgesprek voor een eerste persoonlijke indruk.   

Hoe beslis ik of een websitebouwer of websitepartner bij mijn bedrijf past? 

Vind je het lastig om in te schatten tijdens een kennismakingsgesprek of de websitebouwer bij je bedrijf past? Dan kunnen de volgende vragen helpen;

Met wie heeft deze websitebouwer nog meer gewerkt en zijn de websites daadwerkelijk up to date, snel en overzichtelijk?  

Wat spreekt me aan in de werkwijze of verhalen die ik hoor of deze websitebouwer? 

Hoe ziet het portfolio eruit? Zie ik verschillende soorten websites? Zie ik websites met functionaliteiten die ik zelf ook nodig heb? Zie ik websites met een onderscheidende stijl?

Hoe kan ik de ervaring van een websitebouwer inschatten? 

Elke websitebouwer kan een website maken. 
Programmeren kunnen ze allemaal. Een layout maken ook.

Maar een website maken is meer dan de techniek goed beheersen. Websites bouwen is een dienstverlening. Service en projectmanagement zijn ook belangrijk. Natuurlijk is het handig om te weten of de website partij daadwerkelijk verstand heeft van websites bouwen. Maar de grootste verschillen onderling zitten hem in hoe een project wordt aangepakt. In hoe ze omgaan met budget en tijd. Of ze klantvriendelijk zijn. En in wat ze zelf belangrijk vinden in hun dienstverlening.

TIP: Neem contact op met een referentie
Zie je referenties staan op de site van de websitebouwer? Neem eens contact op met die partij en vraag naar hun ervaring met deze websitepartij. Wat is de feedback? Vaak krijg je dan een kijkje in hoe ze een project aanpakken. Zijn ze makkelijk bereikbaar? En hoe reageren ze als er een aanpassing moet worden doorgevoerd?

Hoe beoordeel ik een offerte van een websitebouwer?

Na een geslaagde kennismaking volgt een offerte. De prijzen voor het maken van websites kunnen enorm variëren. Sommige bouwers bieden pakketprijzen aan voor een vast aantal uren en pagina’s. Maatwerk offertes en abonnementsvormen zijn vaak ook mogelijk. Hoe beoordeel je nou of de offerte van de websitebouwer redelijk is? Het is belangrijk om tijd en budget op elkaar af te stemmen. Wat kan en wil je zelf doen?

Kijk nauwkeurig naar de offerte;

  • Is de offerte specifiek? 
  • Wat gaan we doen? Wat is de aanpak? Weet ik waar ik aan toe ben?
  • Zijn alle functionaliteiten benoemd die ik nodig heb? Ben je er zeker van dat deze ook geleverd worden? Tegen welke prijs?
  • Komt de prijs overeen met wat je wil uitgeven en besproken hebt tijdens de kennismaking?  
  • Wat volgt er na het opleveren van de website? Wat kost een technische wijziging? Wat heb je afgesproken over een inhoudelijke wijziging? Heb je blijvende ondersteuning nodig?

Als een offerte te algemeen is, is dit vaak een teken van mogelijke problemen in de toekomst. Heb je wel vertrouwen gekregen in de websitebouwer? Dan is het handig om de offerte goed door te lopen, aan te passen en waar nodig concreter te maken. Het is niet nodig om alle uren van te voren in detail te weten. Maar het plan van aanpak en de benodigde functionaliteiten van de website moeten wel duidelijk zijn. 

TIP: Geeft de websitebouwer advies? 

Niet elke websitebouwer heeft ook een adviserende rol. Een belangrijke overweging in het kiezen van een websitebouwer kan zijn of de bouwer ook advies geeft gedurende het traject. Hoe wordt het project aangepakt, welke plug-ins en systemen heeft je bedrijf nodig? Wat zijn de mogelijkheden als je in de toekomst wilt uitbouwen? Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een ebook, het opzetten van een funnel, de koppeling met mailprogramma’s of een shopfunctie. In welke mate kan je websitebouwer je hierin adviseren? 

Conclusie – een websitebouwer kiezen 

Hoogste tijd om een websitbouwer te kiezen en aan de slag te gaan met je nieuwe website. Met de genoemde vier stappen kan je vol vertrouwen een samenwerking aangaan. Dit zijn ze in het kort: 

1 Intentie – wat verwacht je van de samenwerking? 

2 Research – lijstje maken op basis van functionaliteit, regio en referenties

3 Kennismaking – ervaring, intenties en persoonlijke klik

4 Offerte en voorwaarden samenwerking – is alles helder? 

Gebruik de vragen in dit blog om de intentie voor de samenwerking helder te krijgen. Doe research naar geschikte partijen. Vraag na in je omgeving, google de resultaten en vraag een kennismakingsgesprek aan. Probeer de aanpak van een project zo concreet mogelijk te achterhalen. Lees nauwkeurig de offerte en bespreek je vragen.

Heb je vertrouwen in de expertise, aanpak en klantvriendelijkheid? Yes! Dan ben je er klaar voor een nieuwe website die je ook voor de lange termijn veel gaat opleveren. Schroom niet om je verwachtingen duidelijk uit te spreken. Gaat er gedurende het traject toch iets anders dan verwacht? Informeer en ga het gesprek aan. Beide partijen hebben baat bij een fijne samenwerking.

Is dit een waardevol artikel voor je? Laat het weten. 

Zoek je een websitebouwer om je huidige website te verbeteren? 

Is je huidige website toe aan een nieuwe look? Of zie je door de bomen het bos niet meer en mag de site opgeschoond, overzichtelijk en sneller gemaakt worden? 

Dan vind je ons Website Check-up ook interressant! Download het werkbook met 4 snelle stappen om je huidige website te verbeteren.