In zeven jaar tijd selecteerde ik meer dan 1687 producten van Nederlandse ondernemers voor rubriek Inspiratie van tijdschrift Eva. Van webshops met gerecyclede kussens en vernuftige hanglampen tot bijzondere boeken zoals het herinnerings-doe-boek voor kinderen. De meest prachtige spulletjes kwamen voorbij. Maar toch kan ik er van die 1687 er nog maar een paar goed herinneren. Laat staan dat ik er in de praktijk ook daadwerkelijk wat gekocht heb.
En dat geld voor jouw klanten ook. Ondanks dat je een prachtige dienst hebt die zou passen bij de persoon die je voor ogen hebt, wil het nog niet zeggen dat ze ook klant worden. Hoe kan dat? Laten we kijken naar de paar producten die ik mij nog goed kan herinneren en ook gekocht heb.
Het eerste product dat ik kocht dat ik ook gepubliceerd heb is een verzameling glazen bakjes. Geen opvallend product zou je zeggen. Toch was het zeven jaar geleden een nieuw product. Geen Tupperware, maar een glazen voorraad bak, die zowel in de diepvries als in de oven kon worden gebruikt! Ik was in die tijd veel bezig met een duurzame levensstijl. Gezond eten en geen plastic meer gebruiken in de keuken om eten in te bereiden of te waren trok mijn aandacht.
Inmiddels kan je glazen bakjes op verschillende plekken kopen, maar toen was greenjump.nl een van de eerste. (In ieder geval de eerste die ik mij kan herinneren!)
Wat heb je nodig zodat mensen je herinneren?
Een sterke en consistente branding. Dat is belangrijker dan uniek of onderscheidend zijn. Focus op het karakter van het merk. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Weet welke verwachtingen je wekt. Marijke Pijler schrijft op Frankwatching:
‘Wees extreem relevant. Je publiek geeft niets om jouw verhaal of om jouw content. Ze geven alleen maar om dat van henzelf. Focus op content die de klant helpt overleven en groeien in hun bestaan.’
Het ging mij niet om de zichtbaarheid van Greenjump. Het ging mij om die super handige bakjes. Ik wilde graag een plastic-vrije keuken. Greenjump bood mij die waarde die resoneerde met mijn persoonlijke emoties en interesses.
Fun fact: de bakjes worden nog steeds dagelijks gebruikt. Op het moment van schrijven van dit blog staat een van de bakjes naast mij. Met daarin de spinazie-cottagecheese-pannenkoeken die Jurgen voor mij gebakken heeft!
Conclusie?
Focus op de waarde die je jouw klant helpt groeien!
Een ander mooi voorbeeld van een product uit de rubriek die ik heel graag wilde hebben was een paar oorbellen. Voor iemand die maximaal 3 paar oorbellen heeft is dat best bijzonder. Benieuwd welke? Je ziet ze misschien voorbij komen op onze foto’s: Het zijn oorbellen in de vorm van een pauwenveer, gekocht bij de fijne webshop Sophiestone. Inmiddels was het een paar jaar later en was niet alleen onze keuken duurzamer geworden, ook mijn garderobe moest er aan geloven. (Still work in progress!)
Ik had de oorbellen geselecteerd voor plaatsing in de rubriek toen ik een persoonlijk mailtje kreeg dat de oorbellen waren uitverkocht. We mailden wat heen en weer en een ander paar oorbellen kregen een plekje in het tijdschrift. De pauwenveertjes werden niet geplaatst, maar de eigenaresse had wel onthouden dat ik ze zo mooi vond. Een paar maanden later kreeg ik een mailtje dat ze nog een paar in de vitrine van de had gevonden. Of ik nog interesse had? Jazeker!
Wat je hier van kan leren vraag je je af?
Ook hier geeft de ondernemer veel waarde. Persoonlijk contact maakt een wereld van verschil. Het zorgt ervoor dat je wordt onthouden en dat mensen terug willen komen.
Tip: Wil je in de herinnering blijven, kijk dan eens naar je eigen favoriete merken en bedrijven. Wat doen zij zodat je ze onthoudt? Wat maakt voor jou dat verschil? Welke waarde leveren ze aan jou als mens?
En keer het dan eens om.
Waar help jij jouw klanten mee groeien? Vanuit welke waarden?
Meer leren over merkstrategie met gratis pdf ‘Hoe sterk is jouw merkidentiteit’.
Download hier de test en beoordeling ‘Hoe staat mijn merk ervoor?’