Waarom mensen alleen iets kopen van bedrijven die ze herinneren

De zoektocht naar nieuwe klanten kan frustrerend zijn. Je hebt echt iets goeds te bieden, maar niemand lijkt interesse te hebben. De marketing-funnel is er helemaal klaar voor, social media posts zijn ingepland, maar er gebeurd niks. In dit blog lees je dat mensen alleen zaken doen met bedrijven die ze herinneren. En wat zorgt er nou voor dat je wordt herinnerd als bedrijf?

In dit artikel

In zeven jaar tijd selecteerde ik meer dan 1687 producten van Nederlandse ondernemers voor rubriek Inspiratie van tijdschrift Eva. Van webshops met gerecyclede kussens en vernuftige hanglampen tot bijzondere boeken zoals het herinnerings-doe-boek voor kinderen. De meest prachtige spulletjes kwamen voorbij. Maar toch kan ik er van die 1687 er nog maar een paar goed herinneren. Laat staan dat ik er in de praktijk ook daadwerkelijk wat gekocht heb.

En dat geld voor jouw klanten ook. Ondanks dat je een prachtige dienst hebt die zou passen bij de persoon die je voor ogen hebt, wil het nog niet zeggen dat ze ook klant worden. Hoe kan dat? Laten we kijken naar de paar producten die ik mij nog goed kan herinneren en ook gekocht heb.

Rubriek Inspiratie in tijdschrift Eva

Het eerste product dat ik kocht dat ik ook gepubliceerd heb is een verzameling glazen bakjes. Geen opvallend product zou je zeggen. Toch was het zeven jaar geleden een nieuw product. Geen Tupperware, maar een glazen voorraad bak, die zowel in de diepvries als in de oven kon worden gebruikt! Ik was in die tijd veel bezig met een duurzame levensstijl. Gezond eten en geen plastic meer gebruiken in de keuken om eten in te bereiden of te waren trok mijn aandacht.

Mijn aankoop - glazen bewaarbakje van Glasslock

Inmiddels kan je glazen bakjes op verschillende plekken kopen, maar toen was greenjump.nl een van de eerste. (In ieder geval de eerste die ik mij kan herinneren!)

Wat heb je nodig zodat mensen je herinneren?

Een sterke en consistente branding. Dat is belangrijker dan uniek of onderscheidend zijn. Focus op het karakter van het merk. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Weet welke verwachtingen je wekt. Marijke Pijler schrijft op Frankwatching:

‘Wees extreem relevant. Je publiek geeft niets om jouw verhaal of om jouw content. Ze geven alleen maar om dat van henzelf. Focus op content die de klant helpt overleven en groeien in hun bestaan.’

Het ging mij niet om de zichtbaarheid van Greenjump. Het ging mij om die super handige bakjes. Ik wilde graag een plastic-vrije keuken. Greenjump bood mij die waarde die resoneerde met mijn persoonlijke emoties en interesses.

Fun fact: de bakjes worden nog steeds dagelijks gebruikt. Op het moment van schrijven van dit blog staat een van de bakjes naast mij. Met daarin de spinazie-cottagecheese-pannenkoeken die Jurgen voor mij gebakken heeft!

Conclusie?

Focus op de waarde die je jouw klant helpt groeien!

Een ander mooi voorbeeld van een product uit de rubriek die ik heel graag wilde hebben was een paar oorbellen. Voor iemand die maximaal 3 paar oorbellen heeft is dat best bijzonder. Benieuwd welke? Je ziet ze misschien voorbij komen op onze foto’s: Het zijn oorbellen in de vorm van een pauwenveer, gekocht bij de fijne webshop Sophiestone. Inmiddels was het een paar jaar later en was niet alleen onze keuken duurzamer geworden, ook mijn garderobe moest er aan geloven. (Still work in progress!)

Ik had de oorbellen geselecteerd voor plaatsing in de rubriek toen ik een persoonlijk mailtje kreeg dat de oorbellen waren uitverkocht. We mailden wat heen en weer en een ander paar oorbellen kregen een plekje in het tijdschrift. De pauwenveertjes werden niet geplaatst, maar de eigenaresse had wel onthouden dat ik ze zo mooi vond. Een paar maanden later kreeg ik een mailtje dat ze nog een paar in de vitrine van de had gevonden. Of ik nog interesse had? Jazeker!

Wat je hier van kan leren vraag je je af?

Ook hier geeft de ondernemer veel waarde. Persoonlijk contact maakt een wereld van verschil. Het zorgt ervoor dat je wordt onthouden en dat mensen terug willen komen.

Tip: Wil je in de herinnering blijven, kijk dan eens naar je eigen favoriete merken en bedrijven. Wat doen zij zodat je ze onthoudt? Wat maakt voor jou dat verschil? Welke waarde leveren ze aan jou als mens?

En keer het dan eens om.

Waar help jij jouw klanten mee groeien? Vanuit welke waarden?

Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Download de gratis checklist met 7 brand elementen en uitingen om je eigen brand te bouwen!

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.