merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo

Wat heb je nodig voor een professionele brand identity?

Je bent ondernemer en je werkt hard om je klanten te helpen. Het gaat goed met je bedrijf en je ziet mogelijkheden om te groeien. Je twijfelt over werk uitbesteden, maar omdat je geen consistentie hebt in de stroom klanten durf je dit niet goed aan. Tegelijkertijd heb je het het
grootste deel van de tijd te druk. Neem nou Monique, Loopbaancoach en HR adviseur.

Vanmorgen startte Monique de dag met een kop koffie en scrolde door haar newsfeed. Instagram blijkt alweer een nieuwe update te hebben! Een onbehagelijk gevoel van achter de feiten aanlopen bekruipt haar… Ook dat nog. Marketing en social media zijn al een beetje het ondergeschoven kindje. Hierdoor heeft Monique het gevoel dat ze kansen laat liggen. Dit is toch het internet tijdperk? Hoe kan het dan dat al haar klanten altijd nog via via binnen komen?

Hoe krijg ik een toekomstbestendig bedrijf?
Tijd voor verandering. Monique wil meer zekerheid dat haar bedrijf de komende jaren toekomstbestendig zal zijn. Het is de hoogste tijd een aantal zaken in haar bedrijf eens onder de loep te nemen. Vragen als: ‘Klopt het nog wat ik aanbied?’, ‘Voor wie werk ik het liefste?’, ‘Hoe kan ik groeien met mijn bedrijf?’. En, ‘Als ik tijd stop in marketing, levert het dan ook wat op?’.

Met deze vragen komt Monique bij Ferrule terecht. Ferrule helpt bij de ontwikkeling van je merk. Tijdens het brandingtraject gaan we aan de slag om van Monique’s bedrijf een sterk, toekomstbestendig merk te maken. Dit doen we met merkstrategie en het ontwerpen van een professionele brand identiteit.

‘Je bedrijf en brand zijn continue in beweging. Ferrule helpt bij de ontwikkeling van je merk zodat je bouwt aan een succesvol bedrij dat de juiste klanten aantrekt.’

merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo

Hoe bouw je aan een professionele merk identiteit?

Gutfeeling
Een merk is niet een vaststaand gegeven. Elk persoon creeërt zijn eigen versie van een merk. Vaak staat een merk voor een concept of ideaal waar de persoon zich in kan herkennen. Het is een soort onderbuikgevoel, ook wel een gutfeeling genoemd.

Een sterke merk identiteit geeft antwoord op de vraag:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Waarom doet dat er toe?

De verpakking van je bedrijf
Branding, een ander woord voor merk identiteit, kun je vergelijken met de verpakking van een product in de supermarkt. Een succesvolle verpakking is duidelijk. Het communiceert wat het is, van wie het is en wat je er aan hebt.

Voor jouw bedrijf betekent dit dat je op alle onderdelen van de merk identiteit duidelijk en consistent moet zijn. Je visuele identiteit moet opvallen. Dit kan door een combinatie vankleur, contrast, fotografie, typografie en andere design elementen. Daarnaast moet de boodschap ‘Wat is het?’ helder zijn. De juiste personen moeten zich erdoor aangesproken voelen. En je merk moet een gevoel van verlangen oproepen. Geen makkelijke zaken, maar zeker niet onmogelijk.

merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo

Hoe bouw je aan een professionele merk identiteit?

Zojuist vergeleken we het merk al met de verpakking van een supermarkt product. De ‘verpakking’ van jouw product of dienst communiceert jouw business idee. Je hebt waarschijnlijk een logo en een website. Maar een merk bestaat uit veel meer onderdelen. Samen zorgen ze voor de totaal ervaring van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een evenement, een advertentie of een bepaalde geur. Sommige winkelketens, zoals Scotch en Soda, maken gebruik van geur, geluid en verlichting om een bepaalde sfeer te creeëren.

De onderdelen van een merk bouw je op door een combinatie van strategie en creativiteit.
Aspecten die deel uit maken van de totale merkbeleving zijn:

  • Naam
  • Huisstijl
  • Icons & Avatars
  • Producten & Diensten
  • Live contact & Live events
  • Klantenservice
  • Adverteren
  • Social media
  • Website & online producten
  • Kleur & sfeer
  • Verpakking
  • Kernwaardes
  • Reuk, touch, smaak, geluid

Zoals je ziet is een professioneel merk opgebouwd uit verschillende aspecten. Tijdens ons brandingtraject gaan we aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf. We ontwerpen een lookbook waar de elementen inzetten die jij nodig hebt om van je bedrijf een merk te maken die klanten aantrekt die bij je passen.

‘Een visuele identiteit die past als een fijne jas!’

Wil je net als Monique aan de slag met je bedrijf? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan om te ontdekken op wat voor manier jouw bedrijf meer toekomstbestendig kan worden!

merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo
merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo
merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo
merk, ondernemen business, bedrijf huisstijl, professioneel logo
Direct aan de slag met je merk?
Download de gratis checklist brand identiteit!​

Je privacy in een notendop

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy. Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Is jouw bedrijf zichtbaar? Check hoe jouw bedrijf ervoor staat met onze gratis checklist brand identiteit!

Een checklist om de identiteit van je merk te toetsen

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar
weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de
kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je
bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er
mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.