Monique, Loopbaancoach.
Vanmorgen startte Monique de dag met een kop koffie en scrolde door haar newsfeed. Instagram blijkt alweer een nieuwe update te hebben! Een onbehagelijk gevoel van achter de feiten aanlopen bekruipt haar… Ook dat nog. Marketing en social media zijn al een beetje het ondergeschoven kindje. Hierdoor heeft Monique het gevoel dat ze kansen laat liggen. Dit is toch het internet tijdperk? Hoe kan het dan dat al haar klanten altijd nog via via binnen komen?
Hoe krijg ik een toekomstbestendig bedrijf?
Tijd voor verandering. Monique wil meer zekerheid dat haar bedrijf de komende jaren toekomstbestendig zal zijn. Het is de hoogste tijd een aantal zaken in haar bedrijf eens onder de loep te nemen. Vragen als: ‘Klopt het nog wat ik aanbied?’, ‘Voor wie werk ik het liefste?’, ‘Hoe kan ik groeien met mijn bedrijf?’. En, ‘Als ik tijd stop in marketing, levert het dan ook wat op?’.
Met deze vragen komt Monique bij Ferrule terecht. Ferrule helpt bij de ontwikkeling van je merk. Tijdens het brandingtraject gaan we aan de slag om van Monique’s bedrijf een sterk, toekomstbestendig merk te maken. Dit doen we met merkstrategie en het ontwerpen van een professionele brand identiteit.
‘Je bedrijf en brand zijn continue in beweging. Ferrule helpt bij de ontwikkeling van je merk zodat je bouwt aan een succesvol bedrij dat de juiste klanten aantrekt.’
Hoe bouw je aan een professionele merk identiteit?
Gutfeeling
Een merk is niet een vaststaand gegeven. Elk persoon creeërt zijn eigen versie van een merk. Vaak staat een merk voor een concept of ideaal waar de persoon zich in kan herkennen. Het is een soort onderbuikgevoel, ook wel een gutfeeling genoemd.
Een sterke merk identiteit geeft antwoord op de vraag:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Waarom doet dat er toe?
De verpakking van je bedrijf
Branding, een ander woord voor merk identiteit, kun je vergelijken met de verpakking van een product in de supermarkt. Een succesvolle verpakking is duidelijk. Het communiceert wat het is, van wie het is en wat je er aan hebt.
Voor jouw bedrijf betekent dit dat je op alle onderdelen van de merk identiteit duidelijk en consistent moet zijn. Je visuele identiteit moet opvallen. Dit kan door een combinatie vankleur, contrast, fotografie, typografie en andere design elementen. Daarnaast moet de boodschap ‘Wat is het?’ helder zijn. De juiste personen moeten zich erdoor aangesproken voelen. En je merk moet een gevoel van verlangen oproepen. Geen makkelijke zaken, maar zeker niet onmogelijk.
Zojuist vergeleken we het merk al met de verpakking van een supermarkt product. De ‘verpakking’ van jouw product of dienst communiceert jouw business idee. Je hebt waarschijnlijk een logo en een website. Maar een merk bestaat uit veel meer onderdelen. Samen zorgen ze voor de totaal ervaring van jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een evenement, een advertentie of een bepaalde geur. Sommige winkelketens, zoals Scotch en Soda, maken gebruik van geur, geluid en verlichting om een bepaalde sfeer te creeëren.
De onderdelen van een merk bouw je op door een combinatie van strategie en creativiteit.
Aspecten die deel uit maken van de totale merkbeleving zijn:
- Naam
- Huisstijl
- Icons & Avatars
- Producten & Diensten
- Live contact & Live events
- Klantenservice
- Adverteren
- Social Media
- Website & online producten
- Kleur & Sfeer
- Verpakking
- Kernwaardes
- Reuk, touch, smaak, geluid
Zoals je ziet is een professioneel merk opgebouwd uit verschillende aspecten. Tijdens ons brandingtraject gaan we aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf. We ontwerpen een lookbook waar de elementen inzetten die jij nodig hebt om van je bedrijf een merk te maken die klanten aantrekt die bij je passen.
‘Een visuele identiteit die past als een fijne jas!’
Wil je net als Monique aan de slag met je bedrijf? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan om te ontdekken op wat voor manier jouw bedrijf meer toekomstbestendig kan worden!