Wat is er aan de hand met het potlood?
Terwijl de regen op het dak van de caravan kletterde, bladerde ik door Uppercase Magazine (nr.40). Mijn oog viel op het artikel over potloden.
‘Wat was it about the blackwing? It was well constructed, yes, and beautifully designed; but more to this, it was the quality of its graphite; it wrote and drew like a dream. The grapfite was soft yet durable, producucing dark, luxurious line..’
Het verhaal van de Blackwing gaat terug naar 1930, waar het tot 1998 werd geproduceerde door Eberhard Faber. Het potlood kreeg een beroemde reputatie dankzij de hoge kwaliteit en het mooie uiterlijk. Maar het was vooral de kwaliteit van het grafiet dat zorgde voor fans wereldwijd.
Het bedrijf stopte met produceren vlak voor de eeuwwisseling. Tijden waren veranderd. De vraag werd minder en toen de machine kapot ging die de unieke ferrule kon produceren, werd hij niet meer vervangen.
Toch konden fans het potlood niet vergeten. Sommige exemplaren werden voor $50 verkocht op Ebay.
Een nieuwe start
Palomino krijgt de trademark in handen in 2008 en brengt het potlood opnieuw op de markt onder de naam Palomino Blackwing. Het wordt ook deze keer een groot succes. Het bedrijf trekt alles uit de kast om een potlood te maken van hoge kwaliteit.
‘A new generation has the added pleasure of picking up a beautiful, tangible tool in an age of digital creativity’
Wat maakt dit merk zo onderscheidend?
Het potlood onderscheidt zich in KWALITEIT
- Het potlood is gemaakt van duurzaam cederhout uit California
- De productie vindt plaats in Japan waar ze kunnen voldoen aan de hoge kwaliteitseisen en niet toevallig ook een grafiet kunnen maken die zachter en donkerder is dan in de VS.
Het potlood onderscheidt zich in STIJL
Niet te missen is de bijzondere vorm van de ferrule. Dit spreekt ons als Ferrule natuurlijk enorm aan! (We hebben zelfs onze bedrijfsnaam vernoemd naar dit verbindende onderdeel van een potlood.) De ferrule is lang en plat, met een rechthoekige gum.
- De ferrule is niet alleen opvallend, maar ook handig. Dankzij de vorm rolt het potlood niet zomaar van je bureau.
De Blackwing is een potlood met een VERHAAL
De geschiedenis van het verhaal spreekt tot de verbeelding. Het is wat je noemt een mooie legacy. Toch heeft het potlood inmiddels ook veel klanten die niets weten van de geschiedenis. Het gaat hen vooral om de kwaliteit. Door de jaren heen hebben ze marketing message aangepast naar de huidige slogan:
‘Blackwing – Pencils en tools for a balanced life’
Op de website wordt beschreven dat de producten willen bijdragen aan een gezond leven met aandacht.
‘We believe that thoughtful interaction with the world around us leads to a healthier life. That interaction may come from scribbling a thought in your journal, flipping through the dusty pages of a familiar book, or listening to the warm tone of your favorite record… We don’t expect you to throw out your tablet or stop streaming music. We just want to help you slow down a bit. We think you’ll feel better because of it.’
Op deze manier wordt het oude verhaal van kwaliteit gekoppeld aan een nieuwe tijd.
De Blackwing wordt gekoppeld aan EMOTIES en ASSOCIATIES
De huidige marketing richt zich op het communiceren van emoties zoals verlangen naar een leven met aandacht. Associaties zoals journallen, refelectie en een high-quality product.
3 x Wat je kan leren van de Blackwing
- Kwaliteit – Hoe staat het met de kwaliteit van jouw product of dienst? Hoe kan je er voor zorgen dat je het beste kan bieden aan je klanten?
- Stijl – Je branding, de bedrijfsidentiteit, is de verpakking van je bedrijf. Welke elementen maken jouw uitstraling memorabel?
- Verhaal – Welk verhaal vertel jij met je bedrijf? Welke emoties en associaties horen bij jouw dienstverlenining?
* Artikel over de Blackwing is te vinden in Uppercase magazine nr.40
Het potlood kan je vaak kopen bij winkels voor kunsternaarsbenodigheden of online via shops zoals Buiten de Lijntjes.