wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken

Wat maakt een merk onderscheidend? (3 tips van een wereldberoemd potlood)

Het potlood kostte op Ebay inmiddels $40.- Het liep uit de hand. Het iconische potlood werd een legende. Bij HEMA koop je voor €2 twaalf potloden. Wat maakte dit potlood zo bijzonder? Hoe onderscheidde de Blackwing 602 zich van zijn miljoenen soortgenoten? In dit blog filteren we de drie belangrijkste ingrediënten voor een onderscheidend merk uit dit opvallende verhaal.

In dit artikel

Wat is er aan de hand met het potlood?

Terwijl de regen op het dak van de caravan kletterde, bladerde ik door Uppercase Magazine (nr.40). Mijn oog viel op het artikel over potloden.

'Wat was it about the blackwing? It was well constructed, yes, and beautifully designed; but more to this, it was the quality of its graphite; it wrote and drew like a dream. The grapfite was soft yet durable, producucing dark, luxurious line..’

wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
Uppercase Magazine, editie nr. 40

Het verhaal van de Blackwing gaat terug naar 1930, waar het tot 1998 werd geproduceerde door Eberhard Faber. Het potlood kreeg een beroemde reputatie dankzij de hoge kwaliteit en het mooie uiterlijk. Maar het was vooral de kwaliteit van het grafiet dat zorgde voor fans wereldwijd.

Het bedrijf stopte met produceren vlak voor de eeuwwisseling. Tijden waren veranderd. De vraag werd minder en toen de machine kapot ging die de unieke ferrule kon produceren, werd hij niet meer vervangen.

Toch konden fans het potlood niet vergeten. Sommige exemplaren werden voor $50 verkocht op Ebay.

Een nieuwe start

Palomino krijgt de trademark in handen in 2008 en brengt het potlood opnieuw op de markt onder de naam Palomino Blackwing. Het wordt ook deze keer een groot succes. Het bedrijf trekt alles uit de kast om een potlood te maken van hoge kwaliteit.

'A new generation has the added pleasure of picking up a beautiful, tangible tool in an age of digital creativity'

Wat maakt dit merk zo onderscheidend?

Het potlood onderscheidt zich in KWALITEIT

Het potlood onderscheidt zich in STIJL

Niet te missen is de bijzondere vorm van de ferrule. Dit spreekt ons als Ferrule natuurlijk enorm aan! (We hebben zelfs onze bedrijfsnaam vernoemd naar dit verbindende onderdeel van een potlood.) De ferrule is lang en plat, met een rechthoekige gum.

wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
Blackwing 602

De Blackwing is een potlood met een VERHAAL

De geschiedenis van het verhaal spreekt tot de verbeelding. Het is wat je noemt een mooie legacy. Toch heeft het potlood inmiddels ook veel klanten die niets weten van de geschiedenis. Het gaat hen vooral om de kwaliteit. Door de jaren heen hebben ze marketing message aangepast naar de huidige slogan:

‘Blackwing - Pencils en tools for a balanced life’

Op de website wordt beschreven dat de producten willen bijdragen aan een gezond leven met aandacht.

'We believe that thoughtful interaction with the world around us leads to a healthier life. That interaction may come from scribbling a thought in your journal, flipping through the dusty pages of a familiar book, or listening to the warm tone of your favorite record… We don’t expect you to throw out your tablet or stop streaming music. We just want to help you slow down a bit. We think you’ll feel better because of it.’

Op deze manier wordt het oude verhaal van kwaliteit gekoppeld aan een nieuwe tijd.

De Blackwing wordt gekoppeld aan EMOTIES en ASSOCIATIES
De huidige marketing richt zich op het communiceren van emoties zoals verlangen naar een leven met aandacht. Associaties zoals journallen, refelectie en een high-quality product.

wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken

3 x Wat je kan leren van de Blackwing

  • 1. Kwaliteit - Hoe staat het met de kwaliteit van jouw product of dienst? Hoe kan je er voor zorgen dat je het beste kan bieden aan je klanten?
  • 2. Stijl - Je branding, de bedrijfsidentiteit, is de verpakking van je bedrijf. Welke elementen maken jouw uitstraling memorabel?
  • 3. Verhaal - Welk verhaal vertel jij met je bedrijf? Welke emoties en associaties horen bij jouw dienstverlenining?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Download de gratis checklist met 7 brand elementen en uitingen om je eigen brand te bouwen!

* Artikel over de Blackwing is te vinden in Uppercase magazine nr.40
Het potlood kan je vaak kopen bij winkels voor kunsternaarsbenodigheden of online via shops zoals Buiten de Lijntjes.

wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken
wat maakt een merk onderscheidend, tips om je te onderscheiden van andere merken

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.