Een website met resultaat. Deze belofte geven we onze klanten. Maar wat we daar indirect mee zeggen is dat de website om sales draait. En dat vinden we een vies woord.
Resultaat klinkt veel comfortabeler.
Het ondernemerschap is alleen vaak niet zo comfortabel. Dat merken we ook aan de ondernemers die bij ons aan tafel zitten. Ze zijn goed in wat ze doen. De een vindt het lastig om genoeg klanten te krijgen, de ander twijfelt over de prijzen. ‘Kan ik echt zoveel geld vragen voor mijn diensten?’.
Tijdens de Essentie Sessie zien we dat ondernemers gaan twijfelen. Niet over hun product. Ook niet of ze daadwerkelijk andere mensen kunnen helpen. Maar ze twijfelen aan zichzelf.
Aan het begin zijn we allemaal nog wel enthousiast. Vol energie starten we een nieuw project. De website aanpakken, een nieuw programma lanceren. Lid worden van een netwerkgroep. Offertegesprekken voeren.
Maar dan..
‘Oei, dit is lastig’
‘Het kost meer tijd dan ik dacht’
‘Ik heb vandaag niet zo veel energie’
‘Deze klant is lastiger dan ik dacht?!’
‘Dit was niet de bedoeling…’
Ziet dit er herkenbaar uit?
Al deze gedachten hebben te maken met onze emoties als ondernemer. Minder met het product of de dienst die we verkopen. Een eigen bedrijf voelt ook persoonlijk. En de onvermijdelijke ups-en-downs als persoonlijk succes of falen.
En met persoonlijk falen op de loer is het veel lastiger om aan de slag te gaan met marketing en sales.
Marketing en sales zijn onderdeel van het ondernemerschap. En dat is soms kwetsbaar. Vooral als je in de dieptepunten van de emoties zit zoals; ‘Dit is te moeilijk’ of ‘Dit leek zo’n leuke klant, maar het gaat nooit goedkomen..’.
Een valkuil is om dan maar niet aan die marketing te beginnen.
Of om wel die hele website te ontwikkelen, maar de salespage, of dienstenpagina weg te moffelen. Zijn we dan helemaal overgeleverd aan onze emoties? Of zeggen we vanaf nu dat we ‘gewoon niet zo veel hebben met sales?’
Ook voor ons is ondernemen geen stijgende lijn. Al eerder schreven we een blog over.
Lees blog: ‘Wat als je bedrijf niet loopt zoals verwacht.’
Inmiddels zijn we een jaar verder en wil ik twee inzichten met je delen.
Vier mislukkingen – een gezonde kijk op falen
Er is veel te doen over mindset. Over affirmaties, je wensen het universum insturen, moodboards om je in de juiste ‘vibe’ te krijgen. En met de losse tools is niet zo veel mis. Maar een positieve mindset is niet het hele plaatje. Je kan nog zo hard schreeuwen dat je je geweldig voelt. Je lichaam, en met name je autonome zenuwstelsel kan daar heel anders over denken. Sensaties van stress en negatieve emoties zijn niet makkelijk met je Mind op te lossen.
Voor een gezond lichaam is het niet nodig om je altijd goed te voelen. Flexibiliteit en veerkracht is veel belangrijker. Zodat je negatieve gedachtes en emoties kan ervaren, maar ze ook kan reguleren. Niet meer streven naar high vibes only. Teleurstellingen komen dan extra hard binnen. Er komt nog een extra lading schuldgevoel bij, want mislukt het project? ‘Dan heb je misschien niet goed genoeg gemanifesteerd..’
Roanne van Voorst vertelt in de podcast van New Female Leaders hoe ze haar team aanstuurt om mislukkingen te vieren. Dat als een medewerker 30 mailtjes heeft gestuurd en er 0 reacties binnenkomen, dat geen persoonlijk falen is. Maar dat we dan met z’n allen gaan kijken naar ‘wat heb je nog meer nodig?’ ‘Wiens netwerk kunnen we aanspreken?’ En het 31e mailtje kan zomaar wel een reactie geven. Dat betekent niet dat iemand daarvoor zijn werk niet goed gedaan heeft, het is gewoon onderdeel van het werk.
Die knoop ik in mijn oren. Mislukkingen zijn gewoon onderdeel van het werk.
Kies een strategie – experimenteer en heb plezier
Dankzij het inzicht dat het mislukkingen en moodswings bij het ondernemerschap horen, ben je vrij om een marketingstrategie te kiezen die bij je past. Om jezelf toestemming te geven te experimenteren en plezier te hebben. Om niet overgeleverd te zijn aan die op-en-neergaande emoties is het handig om een strategie uit te denken. Denk aan een maandelijkse nieuwsbrief, een concreet actieplan voor netwerken en een concreet plan voor de website.
Ondernemers die bij ons aan de slag gaan met hun website krijgen een passende websitestrategie. Zodat je daadwerkelijk resultaat; sales, haalt uit je website!
Binnenkort delen we een blog met concrete websitestrategie-tips, waaronder een opzet voor de meest gelezen pagina; de about-page.
Op de hoogte blijven van nieuw artikelen en onze persoonlijke reis als ondernemer? Vul je naam en e-mailadres in en je ontvangt ze vanzelf in je inbox!