Stel je eens voor: je bezoekt een website van je favoriete koffietent en je wilt je inschrijven voor een nieuwsbrief of een formulier invullen om contact op te nemen met het bedrijf. Maar elke keer dat je denkt dat je alles correct hebt ingevuld, verschijnt er een rode waarschuwing: “Fout! Corrigeer de volgende velden.” Je begint gefrustreerd te raken en vraagt je af waarom het zo moeilijk is om gewoon je informatie in te voeren en verder te gaan.
Dit is een klassiek voorbeeld van een websiteformulier dat maar errors blijft geven, en het kan een enorm obstakel vormen voor gebruikers.
Of
Je bent op zoek naar een restaurant om vanavond met vrienden te gaan eten. Je hebt gehoord dat er een nieuwe zaak in de stad is geopend en je wilt hun menu bekijken en reserveren. Je gaat naar hun website en verwacht intuïtief de volgende navigatie-opties te vinden: ‘Menu’, ‘reserveringen’ en ‘locatie’. Maar tot je frustratie is de navigatiebalk gevuld met mysterieuze pictogrammen en vage labels zoals ‘eetbeleving’. En nerens kan je de openingstijden vinden. In plaats van een naadloze en intuïtieve gebruikerservaring te bieden, dwingt deze verwarrende navigatie gebruikers om tijd te verspillen aan het ontcijferen van de betekenis achter elk pictogram of label, wat afleidt van de eigenlijke inhoud waar ze naar op zoek zijn.
Deze scenario’s illustreren het belang van intuïtief webdesign, waarbij de gebruikerservaring centraal staat. Een intuïtief ontworpen website begrijpt de behoeften en verwachtingen van de gebruiker en maakt het proces van het invullen van een formulier soepel en probleemloos. Laten we duiken in de wereld van intuïtief webdesign en ontdekken hoe we deze errors kunnen vermijden en de gebruikerservaring kunnen verbeteren.
Wat is intuïtief webdesign?
Een intuïtieve website is een website die gemakkelijk te begrijpen en te navigeren is voor gebruikers. Het doel van een intuïtieve website is om bezoekers een soepele en plezierige gebruikerservaring te bieden, waarbij ze snel kunnen vinden wat ze zoeken.
Als een klant zegt over zijn huidige site; ‘De website voelt niet intuïtief’ dan is het zaak uit te zoeken wat er precies bedoeld wordt. Intuïtief is in die zin enigzins subjectief. Woorden die vaak bij User Experience design worden gebruikt zijn ‘Accessibility’ en ‘Usability’, oftewel; toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
Bij toegankelijkheid gaat het erom dat iedereen toegang heeft tot de inhoud van de website. Gebruiksvriendelijkheid gaat over hoe gemakkelijk het is om de website te gebruiken. In het ideale geval beide, en voelt het intuïtief.
Terug naar de errors in het websiteformulier. Bij het ontwerpen van een website zal je niet snel denken aan het ontwerpen van een error message. Rood, dikgedrukt, wat heb je nog meer nodig? Uit dit onderzoek van Smashing Magazine blijkt dat alleen een tekst rood maken vaak niet genoeg is om de error aan te geven. Een icoon zoals een gevarendriehoek of het onderstrepen van de tekst maakt het direct een stuk duidelijker. Automatisch scrollen naar het lege veld is ook een technische optie. Helaas ben je er dan nog niet.. Hoe zit het met de mobiele versie? Een error message is daar sneller onzichtbaar door het afgebeelde toetsenbord. Als je daardoor minder verkoopt omdat bezoekers afhaken is dat erg vervelend..
Het belang van intuïtief webdesign voor een betere gebruikerservaring
Intuïtief webdesign is essentieel voor het succes van een website omdat het de gebruikerservaring verbetert, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren, taken kunnen voltooien en zich betrokken voelen.
- het vermindert de coginitieve belasting
- zorgt voor een positieve indruk van de website
- hogere gebruikerstevredenheid
- langer verblijf op de website
- hogere conversie
Elementen van intuïtief webdesign
Door deze elementen van intuïtief webdesign te omarmen en te implementeren, kunnen ontwerpers websites creëren die intuïtief aanvoelen voor gebruikers. Een goed doordacht ontwerp dat rekening houdt met navigatie, interactie, informatiearchitectuur en responsiviteit draagt bij aan een moeiteloze en plezierige gebruikerservaring. Het resultaat? Grotere gebruikerstevredenheid en een succesvolle website.
Ok, tot slot, hoe zit het nou met een intuïtief navigatiemenu?
Hoeveel items in een navigatie menu?
Er is een populaire website-mythe die stelt dat je niet meer dan 7 items in de navigatiebalk mag gebruiken. Dit filmpje van NNgroup legt uit dat waarom dat onzin is. Een standaard kort menu met alleen ‘producten’, ‘diensten’ en ‘over ons’ is zelfs waardeloos. Beter is het gebruik van specifieke labels.
Het aantal items in een navigatiemenu hangt af van verschillende factoren, zoals de aard van de inhoud, het gebruik van duidelijke labels en het gedrag van de gebruikers. Een duidelijke beschrijving van de items in het menu is essentieel en heeft meer impact dan simpelweg het beperken van het aantal items.
Wil je meer weten over intuïtief webdesign?
Tijdens een websitesessie komt dit uitvoerig aanbod. Om klanten te helpen met intuïtief webdesign, is het belangrijk om hun doelgroep en gebruikersbehoeften grondig te begrijpen. Door gebruik te maken van best practices en richtlijnen voor intuïtief ontwerp, zoals duidelijke navigatie, consistente lay-out en duidelijke call-to-action, kunnen we een betere gebruikerservaring creëren.