Dat kun je toch niet weten?
Toch wel, gedeeltelijk. Waar je klant zich mee bezig houdt is in grote lijnen te voorspellen doordat trendwatchers naar wereldwijde trends en verschuivingen kijken. Veel trendwatchers kijken naar thema’s zoals technologie, milieu, gezondheid, energie, cultuur.
Hoewel het interessant is om te discussiëren over de rol van robots, kijken we voor ons eigen vakgebied graag naar trendwatchers voor de creatieve sector. Deze mensen houden zich bezig met kleuren, lifestyle en design.
Het draait allemaal om de vraag, waar wordt het geld uitgegeven?
Ik volgde een online trend lezing van Make It In Design en bureau Porter & Brawn. Samen presenteerden ze trend inzichten en creatieve richtingen voor merken. In dit blog laat ik zien welke trends er voor mij uitsprongen en wat je daar nou aan hebt.
Welke trend zien we in 2021 op het gebied van kleur en design?
Alle kleuren komen altijd weer terug. Het is niet zo dat je een jaar geen zwart, rood of blauw zult zien. Waarom dan toch kijken naar trendkleuren? Vaak zijn er voor een jaar of langer bepaalde kleuren populair. Onbewust passen die bij de gebeurtenissen die op grote schaal plaats vinden. Dit jaar keek ik naar welke kleuren er voor mij uitsprongen tijdens de trend lezing, op basis daarvan maakte ik het bovenstaande moodboard.
Want Paars?!
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar paars is een kleur die je of geweldig vindt, of wel kunt uitspugen. Dat paars zo populair gaat worden is een interessante ontwikkeling. Paars wordt geassocieerd met luxe en spiritualiteit, maar ook met creativiteit. Paars is een visionair. Met paars kijk je verder dan je kunt zien. Paars geeft ruimte om te inspireren.
Hoe pas ik een trendkleur toe?
Geen zorgen. Je hoeft niet gelijk een paarse website of huisstijl te laten ontwerpen. Wel kun je nadenken over de vraag: Waar staat deze kleur symbool voor? Heeft mijn klant hier ook behoefte aan? Hoe zou ik haar kunnen helpen hiermee?
Mocht je toch aan de slag gaan met je huisstijl en kleurenpalet, overweeg dan welke kleuren passen bij je dienstverlening. Tijdens onze sessies helpen we je hierbij.
Voorbeeld
Loopbaan- en vitaliteitscoach Marjon Tjepkema helpt haar klanten met vitaliteit en energie. Afhankelijk van de behoefte kan zij ook tools inzetten zoals aromatherpie en hypnotherapie. De kleur paars past echt bij Marjon. Het is haar lievelingskleur, maar ook de associaties creativiteit en spiritualiteit passen bij haar bedrijf.
Voor haar mochten we de huisstijl en webdesign van Kraakjevitaliteitscode vormgeven.
De pandemie heeft effect op alle trends. We werken meer thuis, gaan minder op stap. En hoewel het zeker is dat 2021 nog pittige gevolgen zal kennen van de pandemie, focussen trendforecasters zich op de kansen voor bedrijven. Een van de thema’s dankzij de pandemie is:
Trend thema – Celebrating what you have.
Concreet betekent dit dat mensen:
- Herinneringen gaan ophalen
- Na gaan denken over duurzaamheid en hergebruik
- Imperfecties gaan omarmen (we hebben geen keus)
- Aandacht krijgen voor diversiteit
Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Kun je hier op inspelen?
Daarnaast dromen we van vakantie en zijn we toe aan producten en diensten die onze stemming kunnen verhogen.
Trend thema – Bringing joy, uplift the mood
Deze behoefte heeft eigenlijk geen toelichting nodig. Die voelen we allemaal. Producten en diensten die ons helpen positief te blijven.
Hoe ziet dat er dan uit?
Denk aan: Italiaanse resorts, mediteraanse sferen, vrolijke kleuren zoals geel, terracotta, koraalrood en diep blauw.
In dit trendmoodboard koos ik voor weddingplanner ideeën en het melanine servies van RicebyRice. Misschien trouw je wel in kleine kring en besteed je meer aandacht aan persoonlijke details. Denk aan persoonlijke cadeautjes zoals zelfgemaakte Limoncello.
Eenmaal thuis in plaats van op huwelijksreis zoek je een vrolijk servies om buiten in de tuin van te eten.
Persoonlijke noot: Ook wij zijn niet ongevoelig voor de tijd waarin we leven. Met veel meer avonden thuis dan ooit besloot Jurgen zelf gingerbeer te brouwen. De eerste lichting mislukte, maar na weken geduldig voeden van het gist dronken we onze eerste slok!
Conclusie – Waarom wij ondernemers naar trendkleuren kijken
Het gaat niet alleen om kleur, vorm en design. Trends gaan over mindset. We willen onze mensen, onze doelgroep begrijpen. Wat houdt hen bezig?
Helaas is het trendreport niet langer beschikbaar. Zijn trends en trendkleuren belangrijk voor jouw business? We geven je graag advies over hoe je de kleuren het beste kan toepassen.
Wil je zelf aan de slag met kleuren een een zakelijke look&feel ontwikkelen? Dan is de download ‘Moodboard maken‘ een aanrader!