Trendreport 2021, gratis trendreport, kleuren 2021

Waarom je op de hoogte moet zijn van trends, ook als je er niks mee hebt – kleuren 2021

Trends gaan over meer dan kleur, vorm en design. Het gaat ook over mindset. 
Ook over twee jaar wil jij een relatie hebben met je klant. Dan is het handig om te begrijpen waar hij of zij zich mee bezig houdt. 


In dit artikel

Dat kun je toch niet weten?

Toch wel, gedeeltelijk. Waar je klant zich mee bezig houdt is in grote lijnen te voorspellen doordat trendwatchers naar wereldwijde trends en verschuivingen kijken. Veel trendwatchers kijken naar thema’s zoals technologie, milieu, gezondheid, energie, cultuur.

Hoewel het interessant is om te discussiëren over de rol van robots, kijken we voor ons eigen vakgebied graag naar trendwatchers voor de creatieve sector. Deze mensen houden zich bezig met kleuren, lifestyle en design.

Het draait allemaal om de vraag, waar wordt het geld uitgegeven?

Ik volgde een online trend lezing van Make It In Design en bureau Porter & Brawn. Samen presenteerden ze trend inzichten en creatieve richtingen voor merken. In dit blog laat ik zien welke trends er voor mij uitsprongen en wat je daar nou aan hebt.

Welke trend zien we in 2021 op het gebied van kleur en design?

Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Moodboard Trendkleuren 2021
Alle kleuren komen altijd weer terug. Het is niet zo dat je een jaar geen zwart, rood of blauw zult zien. Waarom dan toch kijken naar trendkleuren? Vaak zijn er voor een jaar of langer bepaalde kleuren populair. Onbewust passen die bij de gebeurtenissen die op grote schaal plaats vinden. Dit jaar keek ik naar welke kleuren er voor mij uitsprongen tijdens de trend lezing, op basis daarvan maakte ik het bovenstaande moodboard.

Want Paars?!

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar paars is een kleur die je of geweldig vindt, of wel kunt uitspugen. Dat paars zo populair gaat worden is een interessante ontwikkeling. Paars wordt geassocieerd met luxe en spiritualiteit, maar ook met creativiteit. Paars is een visionair. Met paars kijk je verder dan je kunt zien. Paars geeft ruimte om te inspireren.

Hoe pas ik een trendkleur toe?

Geen zorgen. Je hoeft niet gelijk een paarse website of huisstijl te laten ontwerpen. Wel kun je nadenken over de vraag: Waar staat deze kleur symbool voor? Heeft mijn klant hier ook behoefte aan? Hoe zou ik haar kunnen helpen hiermee?

Mocht je toch aan de slag gaan met je huisstijl en kleurenpalet, overweeg dan welke kleuren passen bij je dienstverlening. Tijdens onze sessies helpen we je hierbij.

Voorbeeld

Loopbaan- en vitaliteitscoach Marjon Tjepkema helpt haar klanten met vitaliteit en energie. Afhankelijk van de behoefte kan zij ook tools inzetten zoals aromatherpie en hypnotherapie. De kleur paars past echt bij Marjon. Het is haar lievelingskleur, maar ook de associaties creativiteit en spiritualiteit passen bij haar bedrijf.

Voor haar mochten we de huisstijl en webdesign van Kraakjevitaliteitscode vormgeven.

wordpress websiterealisatie, website ontwerp
Huisstijl en website design kraakjevitaliteitscode.nl

En hoe zit het dan met trends en Corona?

De pandemie heeft effect op alle trends. 
We werken meer thuis, gaan minder op stap. En hoewel het zeker is dat 2021 nog pittige gevolgen zal kennen van de pandemie, focussen trendforecasters zich op de kansen voor bedrijven. Een van de thema’s dankzij de pandemie is:

Trend thema - Celebrating what you have.

Concreet betekent dit dat mensen:

Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Kun je hier op inspelen?

Daarnaast dromen we van vakantie en zijn we toe aan producten en diensten die onze stemming kunnen verhogen. 

Trend thema - Bringing joy, uplift the mood

Deze behoefte heeft eigenlijk geen toelichting nodig. Die voelen we allemaal. Producten en diensten die ons helpen positief te blijven.

Hoe ziet dat er dan uit?

Denk aan: Italiaanse resorts, mediteraanse sferen, vrolijke kleuren zoals geel, terracotta, koraalrood en diep blauw.

Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Moodboard Trend Bringing joy, uplift the mood - yellow

In dit trendmoodboard koos ik voor weddingplanner ideeën en het melanine servies van RicebyRice. Misschien trouw je wel in kleine kring en besteed je meer aandacht aan persoonlijke details. Denk aan persoonlijke cadeautjes zoals zelfgemaakte Limoncello.

Eenmaal thuis in plaats van op huwelijksreis zoek je een vrolijk servies om buiten in de tuin van te eten.

Persoonlijke noot: Ook wij zijn niet ongevoelig voor de tijd waarin we leven. Met veel meer avonden thuis dan ooit besloot Jurgen zelf gingerbeer te brouwen. De eerste lichting mislukte, maar na weken geduldig voeden van het gist dronken we onze eerste slok!

Conclusie - Waarom wij ondernemers naar trendkleuren kijken

Het gaat niet alleen om kleur, vorm en design. Trends gaan over mindset. We willen onze mensen, onze doelgroep begrijpen. Wat houdt hen bezig?
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021

Meer weten over deze kleurentrends?
Download Ferrule’s trendreport 2021 voor eigenzinnige ondernemers
Inclusief 6 vragen waardoor jouw bedrijf niet achter de trends aan loopt.

Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021
Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Wat zijn de trendkleuren van 2021, gratis trendreport 2021

Gratis trendreport 2021

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.