De invloed van kleuren in ons leven en bedrijf
Kleur oefent een directe invloed uit op ons. Kleuren inspireren, geven energie en beïnvloeden ons gedrag, stemming en ontwikkeling.
Een rode muur zie je vaak in een restaurant. Rood bevordert de eetlust en trekt mensen aan. Ook van de kleur geel krijg je trek. Tegelijk prikkelt geel ook waardoor je je (onbewust) opgejaagd kan voelen. Dit is de reden waarom je bij fastfoodrestaurants vaak de kleur geel ziet. Mensen aantrekken, maar ook zo snel mogelijk weer weg krijgen.
Ook bakkers en broodafdelingen bij de supermarkt maken vaak gebruik van de kleur geel.
Het is ook andersom.
De kleuren waar je voorkeur naar uitgaat, zeggen iets over jou, over je karakter, kwaliteiten en talenten. Lya Vros zegt in het boek Kleur ben je zelf:
‘Kleur geeft inzicht. Je hebt bijvoorbeeld op dit moment een voorkeur voor geel. Als geeltype ben je vrolijk, weet je wat je wilt, ben je zelfverzekerd en houd je van netwerken. Deze kleur zegt iets over jouw stijl, die is optimistisch. Vind je rood ook mooi, dan houd je van uitdagingen. Je persoonlijke kleurencombinatie maakt jou tot wie je bent.’
Hoe werken kleuren?
Erger je je wel eens groen en geel?
Waarom is de noodrem rood?
De werking van kleuren is gebaseerd op associaties die een bepaalde kleur bewust of onbewust bij ons oproept.
Kleuren staan ergens symbool voor.
Wij kleuren onze herinneringen en geven personen en ervaringen onbewust een bepaalde kleur.
Kleurassociaties werken heel direct. Je ziet oranje en direct moet je glimlachen. (Koningsdag? Voetbal? Die lievelingstrui toen je klein was?)
Naast persoonlijke kleurbetekenis hebben veel mensen ook een objectieve kleurbetekenis. Het gevolg van onze collectieve ervaringen. Geel is warm en zonnig zoals de zon. Donkerblauw straalt vertrouwen uit, maar kan ook hardheid uitstralen.
Kleuren kiezen voor je bedrijf
In een moodboard komen persoonlijke en objectieve kleurbetekenissen samen. Vaak vinden mensen het lastig om een kleurenpalet te kiezen voor hun bedrijf. ‘Het voelt niet goed, ik herken me niet in mijn huidige huisstijl’.
Samen met deze ondernemers maken we een moodboard, de basis voor hun nieuwe look&feel. Vaak is het een combinatie van onbewust kleuren kiezen en bewust op basis van objectieve kleurbetekenis. In ons brandingtraject leggen we meer uit over de betekenis van kleur.
Wil je zelf aan de slag met een moodboard, lees dan ons blog ‘Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf.’
Moodboard ‘Mindset Voorjaar’
Kleuren motiveren. Een moodboard zet de toon en is een fijne tool om richting te geven aan je werk en je bedrijf. In dit voorbeeld zie je ons moodboard over mindset & voorjaar.
In het voorjaar krijg je meer behoefte aan frisse, vrolijke kleuren. De zon gaat letterlijk meer schijnen en voor veel mensen is het tijd voor een voorjaarsschoonmaak. In ons moodboard zie je:
1. Lente schoonmaak! Witte emmer met fijne zeep.
dille-kamille.nl
2. In deze tijden nog fijner dan anders; simpele meditaties van headspace.com
3. Op onze wishlist staat een nieuwe tuinset, door de oude is doorgezakt.
housedoctor.com
4. Van deze gele paastakken word ik altijd vrolijk, voorjaar!
5. Met al dat thuiswerken valt het soms niet mee om uit je bed te komen en je netjes aan te kleden. Hoogste tijd voor wat glamour met dit stijlvolle Scandinavische merk.
jotex.nl
6. Haarspeltjes voor lange lokken. Of ben je inmiddels al bij de kapper geweest?
7. Online inspiratie in de vorm van video’s of een interessante (online) lezing.
schooloflife.com
8. Wij dromen over avonturen en kamperen in de natuur. Deze bus komt in de buurt qua gevoel!
De meest opvallende kleuren uit ons moodboard zijn geel en oranje.
Hieronder zetten we hun kleurbetekenissen even op een rijtje.
De betekenis van de kleur geel
Geel is een warme, vrolijke en zonnige kleur. Het is een stralende kleur die overal doordringt. Geel is onbegrensd en wil zich verspreiden. Deze kleur creeërt ruimte. Geel wordt ook gebruikt als signaalkleur. Een gele kaart bij het voetbal; geel vestigd de aandacht op gevaar.
Hoe werkt de kleur geel?
Geel stimuleert vrolijkheid, plezier, optimisme,intelligentie, warmte, overvloed en zelfbeheersing.
De negatieve kant van geel zijn associaties zoals jaloersheid, nijd, gierigheid, opdringerigheid en egoïsme.
Elke kleur heeft zowel positieve als negatieve associaties.
De betekenis van de kleur oranje
Oranje ontstaat door de vermenging van rood en geel. Hoe meer rood er aanwezig is, hoe warmer de kleur wordt. Meer geel maakt oranje lichter en stralender. Oranje is spontaan, opgewekt en enthousiast.
Oranje wordt door veel mensen als een goedkope of schreeuwigere kleur ervaren. In het boedisme staat de kleur oranje juist voor verlichting en wijsheid.
Hoe werkt de kleur oranje?
Oranje stimuleert warmte, opgewektheid, vitaliteit, vreugde, empathie en levenskracht.
De negatieve kant van oranje zijn associaties zoals onrust, begeerte, ijdelheid en opschepperij.
Oranje zorgt ervoor dat je weer plezier kunt ervaren.
Bron Kleurbetekenis: Kleur ben je zelf.
Zelf aan de slag met je kleur en branding
Wil je zelf aan de slag met een professionele uitstraling?
Download dan onze gratis checklist ‘Bouw je online brand identiteit.‘
Kan je niet wachten om de kleur geel of oranje toe te passen in de nieuwe look&feel van je bedrijf? Download dan ook ‘Moodboard maken voor je zakelijke identiteit‘.