#1 Excuus – Klanten komen toch via via in plaats van mijn website
Ik heb geen nieuwe website nodig, want ik krijg mijn klanten toch via mond-op-mond reclame. Het is natuurlijk hartstikke mooi als klanten tevreden zijn en over jouw diensten vertellen. En dat je moeder en neef op verjaardagen even opscheppen over jouw bedrijf is ook mooi meegenomen. Maar is het daarom niet nodig om je website aan te pakken? De meeste mensen zullen toch even googelen voordat ze bellen om een afspraak te maken. En wat vinden ze dan online? Wat zegt de website over je bedrijf? Klopt dat nog?
#2 Excuus – Ik wil mijn website zelf maken en onderhouden, binnenkort heb ik tijd
Een paar jaar geleden ben je enthousiast begonnen. Ook die website bouwen was een leuk klusje. Kleuren kiezen, logo laten maken en starten maar. Niks mis mee. Maar inmiddels vragen de lopende zaken van je bedrijf je volle aandacht. En even een website bouwen is ook een stuk ingewikkelder geworden. Welk platform kies je? Waar ga je hosten? Hoe zit het met je emailmarketing software? Kan je zelf de nodige funnels en automatiseringen instellen? Heb je de tijd om zelf de beveiliging updates te doen? Wil je echt zelf alle teksten schrijven, foto’s kiezen, de navigatie en structuur uitdenken? Hoeveel tijd mag dit alles kosten?
#3 Excuus – Een nieuwe website maken kost te veel geld
De prijs van het laten maken van een website kan nogal verschillen. Er zijn veel verschillende aanbieders op de markt. De vraag is wat jouw bedrijf nodig heeft. Wat is het doel van je website? Welke resultaten moet de website opleveren? En hoe komen klanten op dit moment binnen? Hoeveel geld kosten je andere marketing activiteiten?
Een van onze klanten stak elk jaar flinke hoeveelheden geld en tijd in netwerklidmaatschappen en golfen. Dit leverde hier en daar nieuwe klanten op, maar geen continue stroom van aanvragen. Aan zijn website had hij na de eerste bouw 7 jaar geleden, geen geld meer uitgegeven. Hij kwam bij ons met de vraag of hij een nieuw soort klant zou kunnen aantrekken. Het liefst met een nieuwe uitstraling van zijn bedrijf. Tijdens de eerste gesprekken kwamen we erachter dat deze man vooral een marketingpartner zocht die hem kon helpen met de website en identiteit. Hij zat vol ideeën, maar kwam er zelf niet aan toe.
Een website laten maken is vooral kostbaar als je niet weet wat je zoekt en nodig hebt. Zoek een partij uit met wie je blijvend een fijne relatie mee kan hebben. Onze klant golft inmiddels nog steeds, maar heeft ook een nieuwe website die hem wekelijks nieuwe aanvragen oplevert.
Lees ook onze blog: Wat je het weten als ondernemer voordat je een nieuwe website laat maken
5 goede redenen om met je website te vernieuwen
De website is voor veel ondernemers onmisbaar. Een goede website levert nieuwe leads en klanten op. Is je website erg traag en verouderd, dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe website. Maar ook de onderstaande vijf redenen zijn een goede overweging om aan de slag te gaan het bouwen van een nieuwe website.
#1 Je website is een rommeltje geworden en mist een goede navigatiestructuur
belangrijkste pagina’s en vervolgpagina’s? Denk aan het hoofdmenu bovenin, maar ook de footer onderin de websitepagina’s. Een goede structuur is van belang voor gebruiksgemak van bezoekers, maar ook voor je zoekmachine optimalisatie.
Nadenken over je website structuur heeft nog een ander groot voordeel. Het dwingt je om na te denken over het doel en de hoofdboodschap per pagina? Wat wil je eigenlijk vertellen? Is dit ook waar je bezoeker en klant naar op zoek is?
Misschien ben je al een aantal jaar bezig en heb je in de loop ter tijd steeds meer informatie aan je website toegevoegd. Alles wat je ooit hebt gedaan en aanbiedt is te vinden. Hoogste tijd om de bezem door je website te halen.
#2 Het website onderhoud is te lang niet gebeurd of heeft geen aandacht gekregen
Website onderhoud is niet een onderwerp waar de meeste ondernemers warm voor lopen. Ook bij ontwerpbureau’s en webdesign bureau’s is het vaak het ondergeschoven kindje. Herken je dit is en is jouw website door de jaren heen verwaarloost? Dat is zonde! Wacht niet tot je website is gehackt of dienst weigert. Niets zo irritant als invulformulieren die niet meer werken, verspringende content en niet werkende knoppen of linkjes. Verouderde thema’s en plug-ins zijn vaak de boosdoener. Niet meer updaten is niet alleen een technisch probleem, ook voor je positie in Google heeft het een nadelig effect.
Herken je dit? Dan kan het zinvol zijn om je website database op te schonen, oude thema’s te verwijderen en updates uit te voeren. Het kan zijn dat je te lang gewacht hebt en het zinvoller is om een website om te zetten naar een nieuw, up to date systeem. Onze webdeveloper Jurgen legt je graag uit wat de mogelijkheden zijn.
#3 Richt je website in op klantervaring in plaats van over je product of dienst
Een belangrijke trend is de aandacht voor klantervaring in plaats van het product. Dankzij het vele online bestellen wordt de band tussen klant en merk kleiner. Zo kocht ik zelf bijvoorbeeld zonnebrand via de Wehkamp. Tijdens het zoeken naar een zonnehoedje voor onze dochter verscheen er een slim geplaatste aanbieding. Ik kocht uiteindelijk twee verschillende merken.
Volgens Jeroen Hapzpel op Frankwatching wordt die band vervangen door het personaliseren van de klantervaring. Dit komt omdat er door het enorme aanbod er bijna geen unieke producten en diensten meer zijn.
Wat betekent dit voor je website? In plaats van het beschrijven van je product of dienst maak je relevante en gepersonaliseerde content. Denk aan handige keuzetools, video’s, reviews, chats en blogs.
#4 Je huidige website levert niks op. Er zijn wel bezoekers, maar er gebeurd niks
Help je bezoekers om te doen waarvoor ze gemotiveerd zijn. Dit betekent een overzichtelijke website met duidelijke keuzeopties. Zodra er mentaal moeite moet worden gedaan haken de meeste bezoekers af. Het is daarom handig om je website zo te ontwerpen dat bezoekers met zo min mogelijk moeite een actie gedaan te krijgen.
Heb je wel veel bezoekers, maar geen resultaten? Hoogste tijd om de website onder de loep te nemen.
#5 Laat de website voor je werken
De mogelijkheden zijn online eindeloos. Terwijl jij ligt te slapen kan een bezoeker beslissen klant te worden. Tijd om die website voor je te laten werken! Een fijne website-partner bij wie je met je al je website vragen terecht kan is dan ook een must.
Lees ook: In 7 stappen een nieuwe website lanceren
Je website laten ontwerpen en bouwen door Ferrule betekent één partij, met wie je alles afstemt en realiseert. Naast een goed doordacht ontwerp, frisse, tijdloze look & feel, regelen we ook alle technische zaken. Zodat je website altijd up to date is. Weten waar je aan toe bent en geen facturen achteraf.