Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Websites & Huisstijl
website en huisstijl voorbeelden, voorbeelden van website en huisstijl

Hoe levert mijn website klanten op? – 5 tips zodat bezoekers weten waarom jij de beste keus voor hen bent

€12.000 had de website gekost. De teksten en het vullen niet meegerekend. Dat had Mark zelf maar gedaan in de avonduren. En wat had het tot nu toe opgeleverd? Geen klanten in ieder geval. De website zag er mooi uit. Vertelde precies wat er allemaal in hun dienstverlening zat. Al dat gediscussieer over buttons en menu-items voelde achteraf vrij zinloos. Als er al bezoekers kwamen op de website, waren ze ook weer snel weg.

Het zweet brak Mark uit toen hij zijn website-ontwikkel-ervaring met ons deelde. En hij is helaas niet de enige ondernemer met een dergelijke ervaring. In het online oerwoud van website-aanbieders, reclamebureau’s en online marketeers is het lastig kiezen. In dit blog geven we je tips voor je website die je zelf direct kan toepassen. Zodat bezoekers van je site weten waarom jij de beste keus voor hen bent.

In dit artikel

Wat wil je dat je website voor je doet? Meestal is dit meer klanten en meer omzet genereren. Als je alleen een online visitekaartje nodig hebt kom je een heel eind met een goedgeschreven linked-in pagina. Maar van een bezoeker maak je nog niet direct een nieuwe klant. En misschien wil je wel niet iedereen als klant! Dan is het handig om duidelijk te communiceren wie je bent, wat je doet en waarom dat ertoe doet. En voor wie je het liefste elke dag je bed uitkomt. Focus op wat bezoekers aan je hebben.
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?

Praat tegen je bezoeker alsof het je beste vriend is

Niemand leest graag powerpoints presentaties voor z’n plezier. Helaas zijn de rijtjes met bullet-points overgewaaid naar website-land. Opsommingen van dienstverleningen, opsommingen van resultaten.. Handig voor de schrijver zelf, maar voor de bezoeker is het zo droog als gort.

Waar is die bezoeker eigenlijk naar op zoek?

Online zoeken we krachtige emoties. En we willen wat leren. Nieuwe ervaringen en emoties.

Praat met je bezoeker. Doorbreek een verwachting. Vertel over je bedrijf zoals je tegen je beste vriend zou praten. Wat raakt jouw in je bedrijf? Wat hoop je te kunnen betekenen voor de lezer? Durf jezelf en de spirit van je bedrijf te laten zien.

Mensen doen zaken met mensen.

Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Praat alsof de bezoeker je beste vriend is


Houd je menu eenvoudig en duidelijk

Stel je een etalage voor van een lingeriezaak. De winkelruit is van boven tot beneden gevuld met spullen. Natuurlijk ondergoed en bh’s. Maar ook sokken, steunkousen, sportbh’s, pyjama’s, waszakjes, flyers van een cursus BH-maat aanmeten, Bh’s voor protheses, parfum, boeken over afvallen, boeken over verleiden, wasmiddel om bh’s mee te wassen… You get the point.

Niet zo aantrekkelijk zou je zeggen.

Het geheel oogt rommelig en wat willen ze nou precies verkopen? Toch is dit iets wat online aan de lopende band gebeurt. Ondernemers willen graag alles waar ze anderen graag mee helpen vertellen en verwerken in de menustructuur. Er worden geen keuzes gemaakt en elke dienstverlening wordt in de website gepropt. Het gevolg? Een onoverzichtelijke website.

De bezoeker haakt af.

Onze tip, maak een keuze om welke onderwerpen je bekend wilt staan. Kies één onderwerp per pagina. Gebruik liever niet meer dan 5-6 menu items.

Zet fotografie in om een persoonlijke look&feel neer te zetten

Heb je geen tijd of middelen om je hele website aan te pakken? Met fotografie kun je al heel veel doen qua sfeer. Elke ondernemer raden wij aan om persoonlijke fotografie in te zetten. Dit betekent niet dat je zelf persé de hele tijd in beeld moet. Maar dat de website een eigen look&feel heeft.

Meer weten? Lees dan ons blog over fotografietips.

Gebruik de over ons pagina in je voordeel

De meeste ondernemers laten een grote kans liggen bij de over ons pagina. Wist je dat deze pagina vaak de meest bekeken pagina is op een website? Mensen willen even checken wie er achter dit bedrijf zit.

Een uitgelezen kans om je bezoeker kennis te laten maken. Vergeet die lijst met CV-gegevens. Ga voor emotie (zie tip 1). Denk aan een persoonlijk filmpje of een boeiend verhaal waarom jouw bedrijf doet wat het doet.

Grijp de aandacht met een goed aanbod

In plaats van af te wachten wat je bezoeker precies op je website gaat doen, kun je ervoor zorgen dat ze de juiste kant op worden gestuurd. Een manier om dit te doen is met een pop-up. Ze zijn enorm effectief maar er kleeft ook een negatieve lading aan. Een stukje subtieler zijn magnets. Dit lijkt op een pop-up, maar zijn vaak kleiner. Ze blijven kleven op het scherm, ook tijdens het scrollen.

De werking van zo’n aandachtstrekker valt of staat natuurlijk met het aanbod wat je erin plaatst. Hoe specifieker je aanbod aansluit op je bezoeker, hoe hoger dan kans dat bezoekers hier op klikken en ingaan op het aanbod. Denk aan een Valentijnsactie van de lingeriewinkel rond Valentijn. Of een trendreport over kleuren voor ondernemers die aan de slag willen gaan met hun branding.

Aan de slag met je website met een handige bouwer

In onze ogen is hoeft een nieuwe website voor een ondernemer (zonder webshop) geen €12.000 euro te kosten. Met een budget van €3.000-€5.000 kom je al een heel eind. En het vullen doen wij voor je. Graag zelfs. Een website is ook na lancering een doorlopend proces. Dan is het fijn dat je een betrouwbare partner hebt met wie je alle website gerelateerde zaken kunt bespreken.

Benieuwd voor wie wij zo’n partner zijn? Neem een kijkje bij onze cases.

Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Hoe levert mijn website klanten op? Hoe grijp ik de aandacht met mijn website?
Jose Wentzel, eigenaar Ferrule

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

gratis tips voor meer klanten


Hoe krijg je klanten met je website?
(10 vragen zodat niemand je bedrijf vergeet)

Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
gratis tips voor meer klanten

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.