5 kenmerken van een sterke homepage-communicatie
De homepage is de plek waar alles samen komt. Ongemerkt communiceert de homepage een hele hoop. Wat maakt dat je wegklikt of toch geintrigeerd blijft lezen? Hieronder de vijf elementen van geslaagde communicatie op de homepage.
- Logo
Met wie en welk bedrijf heb ik te maken? - Wat is het?
Naam en categorie van product of dienst - Waarom zou het mij wat schelen?
Voor wie is het en waarom bestaat het product of dienst? - Waarom zou je dit kopen?/Deze informatie serieus nemen?
Een korte boodschap die zorgt voor verlangen
en tot slot, als je nog niet bent weggeklikt tijdens het homepage-bezoek;
- Wat zijn de features?
Doelgroep afhankelijke beslissers zoals eigenschappen, prijs en awards.
Een voorbeeld van een sterke homepage
Ter voorbeeld een homepage van een van onze succesvolle klanten, Tjepkema Coaching.
Laten we de bovenstaande vijf stappen van succesvolle homepage-communicatie doorlopen.
- Logo
Tjepkema Coaching - Wat is het?
Loopbaancoaching, Stress & burnoutcoaching en ik zie ook iets met hoogsensitiviteit. - Waarom zou het mij wat schelen?
‘Wil je weer met energie en plezier naar je werk? Vind de balans om vitaal en met gezonde stress te werken.’ > Als ik geen energie en geen plezier in mijn werk heb kan mij dit wat schelen. - Waarom zou je dit kopen?
Tjepkema Coaching heeft al 22 jaar ervaring als coach op het gebied van loopbaan, hsp en stress. Ze krijgt gemiddeld een 9 van haar klanten voor haar dienstverlening. ook zie je na scrollen tevreden klantbeoordelingen en een flinke database aan blogartikelen waaruit haar expertise op deze vakgebieden blijkt. Alle kopjes en teksten draaien om de onderwerpen ‘energie en plezier in werk’ (de korte boodschap die verlangen oproept)
- Wat zijn de features?
Er is een gratis werkboek ‘Eerste hulp bij stress’ waardoor je laagdrempelig kan kennismaken met het werk van Tjepkema Coaching. In het blokje over de coaching zijn de ‘features’ duidelijk zichtbaar opgesomd; vergroot zelfvertrouwen en werkplezier, kom sterker uit je burnout, pak onderliggende energie en vitaliteit ana, persoonlijke coaching en tools. Het is duidelijk wat de coaching oplevert en hoe dit wordt aangeboden.
Bekijk de website hier.
De gebruikerservaring (User experience) op de homepage
De ervaring op een homepage bestaat natuurlijk uit meer dan wat je communiceert. Het draait ook om een eerste indruk. En technisch moet het allemaal kloppen. Hoe zit het met de navigatie? Is het duidelijk waar je bent? Dan praten we over user interface en user experience design.
User interface design is about the look and functioning of a product. It covers erverything form color palettes, to animations and typografie. User experience design is about the user’s journey to solve a problem. It focuses on the navigational touchpoints of a mobile app, the flow, and how easy it is for the user to anvigate to the desired goal. UX design is about the whole experience.
Theo Farrington about UX design
Theo Farrington, een expert op het gebied van UX design, legt uit dat een goede gebruikerservaring op een website simpel is. De beste ervaring is geen ervaring. Dit betekent dat als je een website bezoekt als het goed is niet bezig bent met ‘waar is de navigatie’ of ‘wat een leuke button’. Dankzij de ontzichtbare hand van de ontwerper, door middel van contrast, vorm, kleur en herhaling, kan de bezoeker navigeren door de website. De website is een middel, geen doel op zich.
Tips voor een gebruiksvriendelijke homepage
Tekst kort en overzichtelijk
De homepage is het centrale punt van je website. Hoewel het verleidelijk kan zijn om uitgebreid te omschrijven wat je doet en waarom, houden de meeste bezoekers niet van grote blokken tekst. Houd het simpel. Hoe concreter, hoe beter.
Zorg voor een duidelijk navigatie
Bezoekers vinden hun weg door via het menu of navigatie bar van de website. Het is belangrijk om dit menu logisch en duidelijk in te delen. Dit is niet alleen belangrijk voor de gebruiker, ook voor de zoekfunctie van google. Het is daarbij belangrijk om goede namen, categoriën en beschrijvingen te geven.
In het voorbeeld van Tjepkema Coaching is de navigatie bar opgedeeld in drie hoofdcategoriën; loopbaancoaching, stress & burnout en hoogsensitiviteit. Vervolgens vind je via het megamenu een overzicht van de informatie specifiek over dit onderwerp.
Zorg voor actie met een Call to action!
Je het niet voor niets een website. Wat is het doel van jouw website? Meer conversie? Offerte aanvragen, verkopen, kennismakingsgesprekken? Met een duidelijke call to action kan je om aandacht vragen en aanzetten tot actie.
Bij Tjepkema Coaching draait het om de eerste kennismaking. Coaching is heel persoonlijk en een goede klik is belangrijk. Veel onderdelen van de website draaien daarom om het mogelijk laten maken van een optimale kennismaking. Zowel online, als het aanvragen van een kennismakingsgesprek.
Vergeet de uitstraling niet
Tot slot, alle bovenstaande tips zijn niks waard als het geheel van de website er niet aantrekkelijk en professioneel uit ziet. Ook moet de uitstraling van je bedrijf zowel online als live op je kantoor hetzelfde overkomen.
Maak een goede eerste indruk met een duidelijk uitgewerkte bedrijfsidentiteit. Denk aan een logo en huisstijl, professionele fotografie en een passend kleurenpalet.
Lees ook onze blog: ‘Wat heb ik nodig voor een professionele uitstraling?’
De homepage onderhouden
De bovenstaande tips lijken allemaal heel logisch, en dat zijn ze ook. Een website onderhouden, de structuur uitdenken en zorgen dat het klopt, kost veel tijd. Je bent ook nooit klaar, want de website en je bedrijf zijn altijd in ontwikkeling. Met een websitepartner als Ferrule, weet je dat je ook na oplevering van de website goed zit. We zorgen ervoor dat je website up to date en overzichtelijk blijft.
Wil je aan de slag met je website? Maak een afspraak voor een website-strategie sessie of kijk eens bij onze gratis website check up.