Checklist bouw je online brand identiteit

Wil jij meer klanten aantrekken met een professionele online uitstraling?

Ben jij het zat om in de wilde weg wat te proberen in de hoop op meer klanten?

Download dan direct onze gratis checklist ‘Bouw je online brand identiteit’.

‘Een succesvolle brand identiteit is een must voor ondernemers die willen groeien en een toekomstbestendig bedrijf willen opbouwen. ‘

Welke branding elementen heb ik nodig voor een professionele uitstraling?

Een professioneel merk bestaat uit verschillende onderdelen. Een bedrijfsidentiteit is veel meer dan een huisstijl alleen. Het is de verpakking van je bedrijf.

Deze verpakking bestaat uit de naam, de kleur, de sfeer, website, social media. Maar ook de ervaring, zoals een live event, de geur, het geluid.. allemaal onderdeel van een merk identiteit.
Maar wat heb je nou echt nodig als het gaat om een professionele uitstraling?

Deze vijf onderdelen zijn volgens ons de basis van een sterk merk.

1. Naam en logo

Herkenbaarheid is belangrijk voor een sterke merk identiteit. Naam en logo is het eerste element dat de meeste mensen bewust zullen onthouden. Het is belangrijk dat een naam een logo past bij de uitstraling van je bedrijf. Op lange termijn zullen mensen de waarden en emoties die bij jouw bedrijf horen koppelen aan je logo.

2. Kleurenschema

Neem je favoriete merk in gedachten. Welke kleuren horen hier bij?

Ander voorbeeld. Coolblue. Blauw en rood. BCC. Groen en blauw.

Jumbo. Geel.

Voor een branding kies ik als ontwerper vaak 2-3 hoofdkleuren, aangevuld met twee neutrals. Wil je hier mee aan de slag? In de checklist vind je een handige template.

3. Typografie

Bij een uitstraling horen ook lettertypes. Op fonts.google.com kan je gratis allerlei soorten fonts vinden.

4. Fotografie

Een belangrijk element van een website is de fotografie. Persoonlijke fotografie waarbij de klant alvast kennis maakt met jou en je bedrijf is onmisbaar. Ben je van plan binnenkort een fotoshoot te plannen? Lees dan ons interview met fotograaf Jellien die tips geeft voor een professionele fotoshoot.

5. Stijl & sfeer

Naast bepaalde kleuren en foto’s herken je een bedrijf aan de stijl en sfeer. Welk gevoel mag jouw bedrijf oproepen? Wil je hier mee aan de slag? Kijk dan ook eens op ons blog over ‘Hoe ontwikkel een eigen stijl voor mijn bedrijf.’

Welke brand uitingen heb ik nodig voor een online business?

Met alleen brand elementen ben je er nog niet. De bovenstaande vijf elementen worden vertaald naar brand uitingen. Denk aan de website, social media maar ook (online) producten.

Download de checklist voor een handig stappenplan om aan de slag te gaan met jouw brand uitingen!

Let’s start!