Stock-fotografie die bij je bedrijf past is niet onmogelijk.
Het is zelfs easy.
Neem bijvoorbeeld stockbank Unsplash.
Foto’s over elke denkbare categorie.

‘Stockfoto’s zijn onpersoonlijk.’ zeggen vormgevers. En dat klopt natuurlijk ook. Zeker als je kiest voor die man van middelbare leeftijd met dat blauwe pak. Maar er zijn ook andere opties.
De zon-minnende hond op de bovenstaande foto is in de juiste context persoonlijk. Ik durf zelfs te zeggen: intiem. Of deze foto bij jouw bedrijf of stijl past is een ander verhaal. Waar kom je deze foto tegen? Bijvoorbeeld als je tijdschrift Flow openslaat. Bij een verhaal over slowliving, vakantie of genieten van ochtendzon op je balkon. Of tijdens het lezen van het ebook van een burn-out coach. De hond past mooi bij de ‘7 tips om het thuiswerken minder stressvol te maken.’
Het aanbod is groot
De stapel gratis stockfoto’s groeit per minuut. De vraag is dus niet: ‘Zijn er unieke gratis stockfoto’s?’ De vraag is: ‘Waar vind ik die geweldige gratis beelden?’
Waar vind ik gratis stockfoto’s?
Websites met stockfoto’s in diverse categorieën:
- stocksnap.io – originele foto’s voor websites en magazines
- reshot.com – net even anders
- unsplash.com – veel mensen in beeld
- kaboompics.com – sfeervol
Website met specifieke categorieën:
- foodieesfeed.com – visueel voedsel feestje
- burst.shopify.com – voor webwinkels en horeca
- lifeofpix.com – bijzondere natuur of stadsgezichten

Ik hoor je denken.
Fijn dat het aanbod zo groot is, maar ik zie geen foto’s die bij mijn bedrijf passen?
Het voelt misschien even onwennig. Waar zoek je op als je niet hetzelfde wilt zijn als al die andere bedrijven? Simpel. Vermijd cliché’s en stereotypes. En gebruik de onderstaande tips.
Hoe zorg ik voor unieke stockbeelden die bij mijn bedrijf passen?
1 Gebruik de zoekfuncties
Alle stockfoto-websites hebben een zoekbalk. Hierin kun je naast concrete woorden zoals telefoon of vrouw, ook zoeken of sfeer en emoties. Voor de bovenstaande foto van Kaboompics typte ik in: cosy. Via het menu koos ik voor horizontale oriëntatie. Horizontale foto’s komen mooier uit in ons blogpost ontwerp. Tot slot koos ik voor de functie kleurkiezen; wit. Omdat we graag heldere foto’s op ons blog willen gebruiken. Vervolgens scroll je door de resultaten.
Zie je een leuke foto?
Klik op de foto en vergelijkbare suggesties worden gegeven. Bij Kaboom worden vergelijkbare foto series laten zien, inclusief kleurenpalet (zie onderstaande foto). Op deze manier kun je kijken of er net een wat origineler, persoonlijk ogend, beeld tussen zit.

2 Gebruik originele zoekwoorden
Het ligt voor de hand om te zoeken op woorden als work, happy of business woman. Noteer voor jezelf een paar steekwoorden en kijk of je het net even anders kunt omschrijven. Bijvoorbeeld: hipster meeting, office plant, pink sunshine.
3 Bekijk de collectie van de fotograaf
Heb je een mooie foto gevonden? Klik dan op de naam van de fotograaf. Vaak maakt een fotograaf een serie of foto’s in een bepaalde stijl. Zo kun je gemakkelijk foto’s in dezelfde sfeer zoeken.
Heel leuk, maar ik heb meer te doen dan afbeeldingen zoeken.
De hond moet er nog uit. De Picnic-bus bezorgt over een kwartier een lading boodschappen.
Dit klinkt als te veel tijd. Lees dan de onderstaande tips om tijd te besparen.

Hoe bespaar je tijd bij het zoeken naar stockfoto’s?
Je bent niet de enige die foto’s zoekt. Met jou doen vele mensen dat. Deze mensen verzamelen favoriete beelden op onderwerp of sfeer in zogenaamde collecties. Bij unplash.com kan je verzamelingen van andere mensen bekijken. Naast related foto’s vind je ook related collections.

Zoek je die perfecte foto met roze bloemen? Zoek dan eerst op pink flower, pink rose of pink floral. Klik op een foto en bekijk de related foto’s en related collecties.
Succes gegarandeerd.
Nooit meer lachende receptionistes
Hoe voorkom je een genante stockfoto website? Gebruik een combinatie van eigen foto’s en stockfotografie. Begin met foto’s die de look & feel van jouw bedrijf uitstralen. Dit kunnen dus heel goed gratis stockfoto’s zijn. Vul aan met persoonlijke portret foto’s en actiefoto’s die gemaakt zijn tijdens een fotoshoot. Of precies andersom. Begin met de shoot en vul aan met stockfoto’s. (Lees hier ons blog over tips voor een professionele fotoshoot.)
Voorbeeld uit ons werk:
‘Mooi logo. Kunnen jullie ook de complete branding regelen? Dit vroeg Annemieke van Vinonista.
Een complete visuele identiteit. Lees: huisstijl, website, e-course, ebooks en social media.
Daar zit nogal wat beeldmateriaal in.
Op dezelfde manier zoals in deze blogpost beschreven zoek ik foto’s die bij de look&feel van deze wijnexpert passen.
Online wijncursus om vol zelfvertrouwen wijn te kiezen Online wijncursus om vol zelfvertrouwen wijn te kiezen
Bij Vinonista leer je genieten van wijn. Zonder poespas, maar er wel net iets meer van weten zodat je zonder twijfel een wijn kan kiezen. In de wijngids ‘Kiezen als een pro: zelfverzekerd wijn kopen in de supermarkt’, vind je een afwisseling van stockfoto’s en eigen beelden.
Zelf aan de slag met stockfotografie
Over wijn gesproken
Je weet nu hoe je fantastische gratis foto’s kunt vinden.
En hoe je tijd kunt besparen.
Dat is wel een feestje waard.
Cheers!

Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf?
Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten Gratis stockfoto’s kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede Gratis stockfoto’s kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede Gratis stockfoto’s kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede Gratis stockfoto’s kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede Nieuwe huisstijl en website laten ontwikkelen, merkstrategie Enschede