Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten
Branding stijl
branding voorbeelden, voorbeelden van branding

Hoe kies je gratis stockfoto’s die bij je huisstijl passen (in slechts 10 minuten)?

Je kent ze wel. De lachende receptioniste met headset. De medewerker in blauw pak, met blauwe stropdas en een oogverblindende witte lach. Een groepje collega’s in kantooroutfit; enthousiast met de armen omhoog. Iedereen lijkt dezelfde stockfoto’s te gebruiken. Maar omdat niemand verder zoekt dan zijn neus lang is, betekent het nog niet dat er geen geweldige beelden te vinden zijn. Ook jij kunt stockfoto’s vinden die passen bij jouw stijl.

In dit artikel

Stock-fotografie die bij je bedrijf past is niet onmogelijk.

Het is zelfs easy.

Neem bijvoorbeeld stockbank Unsplash.

Foto’s over elke denkbare categorie.

Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten
Foto van Brina Blum, unsplash.com​

‘Stockfoto’s zijn onpersoonlijk.’ zeggen vormgevers. En dat klopt natuurlijk ook. Zeker als je kiest voor die man van middelbare leeftijd met dat blauwe pak. Maar er zijn ook andere opties.

De zon-minnende hond op de bovenstaande foto is in de juiste context persoonlijk. Ik durf zelfs te zeggen: intiem. Of deze foto bij jouw bedrijf of stijl past is een ander verhaal. Waar kom je deze foto tegen? Bijvoorbeeld als je tijdschrift Flow openslaat. Bij een verhaal over slowliving, vakantie of genieten van ochtendzon op je balkon. Of tijdens het lezen van het ebook van een burn-out coach. De hond past mooi bij de ‘7 tips om het thuiswerken minder stressvol te maken.’

Het aanbod is groot

De stapel gratis stockfoto’s groeit per minuut. De vraag is dus niet: ‘Zijn er unieke gratis stockfoto’s?’ De vraag is: ‘Waar vind ik die geweldige gratis beelden?’

Waar vind ik gratis stockfoto’s?

Websites met stockfoto’s in diverse categorieën:
Website met specifieke categorieën:
Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten
Foto van Karolina Grabowska, kaboompics.com ​

Ik hoor je denken.

Fijn dat het aanbod zo groot is, maar ik zie geen foto’s die bij mijn bedrijf passen?

Het voelt misschien even onwennig. Waar zoek je op als je niet hetzelfde wilt zijn als al die andere bedrijven? Simpel. Vermijd cliché’s en stereotypes. En gebruik de onderstaande tips.

Hoe zorg ik voor unieke stockbeelden die bij mijn bedrijf passen?

1 Gebruik de zoekfuncties

Alle stockfoto-websites hebben een zoekbalk. Hierin kun je naast concrete woorden zoals telefoon of vrouw, ook zoeken of sfeer en emoties. Voor de bovenstaande foto van Kaboompics typte ik in: cosy. Via het menu koos ik voor horizontale oriëntatie. Horizontale foto’s komen mooier uit in ons blogpost ontwerp. Tot slot koos ik voor de functie kleurkiezen; wit. Omdat we graag heldere foto’s op ons blog willen gebruiken. Vervolgens scroll je door de resultaten.

Zie je een leuke foto?

Klik op de foto en vergelijkbare suggesties worden gegeven. Bij Kaboom worden vergelijkbare foto series laten zien, inclusief kleurenpalet (zie onderstaande foto). Op deze manier kun je kijken of er net een wat origineler, persoonlijk ogend, beeld tussen zit.

Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten
Suggesties van kaboompics.com ​

2 Gebruik originele zoekwoorden

Het ligt voor de hand om te zoeken op woorden als work, happy of business woman. Noteer voor jezelf een paar steekwoorden en kijk of je het net even anders kunt omschrijven. Bijvoorbeeld: hipster meeting, office plant, pink sunshine.

3 Bekijk de collectie van de fotograaf

Heb je een mooie foto gevonden? Klik dan op de naam van de fotograaf. Vaak maakt een fotograaf een serie of foto’s in een bepaalde stijl. Zo kun je gemakkelijk foto’s in dezelfde sfeer zoeken.

Heel leuk, maar ik heb meer te doen dan afbeeldingen zoeken.

De hond moet er nog uit. De Picnic-bus bezorgt over een kwartier een lading boodschappen.
Dit klinkt als te veel tijd. Lees dan de onderstaande tips om tijd te besparen.

Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten

Hoe bespaar je tijd bij het zoeken naar stockfoto’s?

Je bent niet de enige die foto’s zoekt. Met jou doen vele mensen dat. Deze mensen verzamelen favoriete beelden op onderwerp of sfeer in zogenaamde collecties. Bij unplash.com kan je verzamelingen van andere mensen bekijken. Naast related foto’s vind je ook related collections.

Stockfotos voor mijn bedrijf in 10 minuten
Plant Related collections, unsplash.com ​
Zoek je die perfecte foto met roze bloemen? Zoek dan eerst op pink flower, pink rose of pink floral. Klik op een foto en bekijk de related foto’s en related collecties. Succes gegarandeerd.

Nooit meer lachende receptionistes

Hoe voorkom je een genante stockfoto website? Gebruik een combinatie van eigen foto’s en stockfotografie. Begin met foto’s die de look & feel van jouw bedrijf uitstralen. Dit kunnen dus heel goed gratis stockfoto’s zijn. Vul aan met persoonlijke portret foto’s en actiefoto’s die gemaakt zijn tijdens een fotoshoot. Of precies andersom. Begin met de shoot en vul aan met stockfoto’s. (Lees hier ons blog over tips voor een professionele fotoshoot.)

Voorbeeld uit ons werk:

‘Mooi logo. Kunnen jullie ook de complete branding regelen? Dit vroeg Annemieke van Vinonista.
Een complete visuele identiteit. Lees: huisstijl, website, e-course, ebooks en social media.
Daar zit nogal wat beeldmateriaal in.

Op dezelfde manier zoals in deze blogpost beschreven zoek ik foto’s die bij de look&feel van deze wijnexpert passen.

Online wijncursus om vol zelfvertrouwen wijn te kiezen
Online wijncursus om vol zelfvertrouwen wijn te kiezen

Links: stockfoto met wijnschap, Rechts: persoonlijke foto uit fotoshoot ​

Bij Vinonista leer je genieten van wijn. Zonder poespas, maar er wel net iets meer van weten zodat je zonder twijfel een wijn kan kiezen. In de wijngids ‘Kiezen als een pro: zelfverzekerd wijn kopen in de supermarkt’, vind je een afwisseling van stockfoto’s en eigen beelden.

Zelf aan de slag met stockfotografie

Over wijn gesproken

Je weet nu hoe je fantastische gratis foto’s kunt vinden.
En hoe je tijd kunt besparen.

Dat is wel een feestje waard.

Cheers!

Nieuwe huisstijl en website laten ontwikkelen, merkstrategie Enschede
Gratis stockfoto's kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede
Gratis stockfoto's kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede
Gratis stockfoto's kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede
Gratis stockfoto's kiezen in tien minuten, merkstrategie enschede
Jose Wentzel, eigenaar Ferrule

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

gratis tips voor meer klanten


Hoe krijg je klanten met je website?
(10 vragen zodat niemand je bedrijf vergeet)

Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
Hoe zorg je ervoor dat klanten je onthouden? Download de checklist en ontdek of jouw bedrijf ook online de verbinding legt met je publiek.
gratis tips voor meer klanten

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.