Infographic versterken je merk, Autoleacecenter

5 tips voor een goede infographic

Een infographic is een informatieve illustratie. Het vertelt de kernboodschap van gegevens, tips of resultaten. De informatie wordt met visuele middelen verteld. Hiervoor worden iconen, grafieken en beelden gebruikt. Ben je op zoek naar een afbeelding die de kern van het bedrijf uitlegt? Dan ben je misschien wel op zoek naar een infographic. In dit artikel 5 tips om aan de slag te gaan met een goede infographic.

In dit artikel

Op zoek naar een pakkend plaatje

Veel ondernemers zoeken naar manieren om duidelijk te maken wat ze doen en wat de toegevoegde waarde is van hun bedrijf, product of dienst. Een handige weergave van het werkproces, de stappen die een klant doorloopt, of in èèn beeld uitleggen hoe iets werkt. Dan ben je op zoek naar een infographic.

In ons dagelijks leven scannen we voortdurend naar waardevolle informatie. Visuele informatie wordt door mensen sneller verwerkt dan tekst. Op een gemiddelde website lezen bezoekers maximaal 20% van de tekst gedurende een bezoek. Een goede infographic kan helpen om de aandacht te trekken, de boodschap over te brengen en te zorgen dat de informatie beter wordt onthouden.

Bedrijf huisstijl, huisstijl inspiratie, ontwikkelen identiteit, infographic merk, zichtbaarheid branding

Voordelen van een infographic:

  • Snel duidelijk wat er bedoeld wordt
  • Klanten aantrekken
  • Duidelijker dan tekst
  • Professioneel

Voorbeeld van een infographic voor de Universiteit Twente:

Infographic versterken je merk, Universiteit Twente

Een infographic die de kern weergeeft

De vraag van de Universiteit Twente was om een infographic te maken over de kernwaardes en onderdelen van de Universiteit Twente. De infographic bestaat uit drie delen: input, de kern (Universiteit Twente) en output. De kern is de bruisende campus, hier gebeurt van alles. In verschillende schillen zie je waar het om draait. Multidsiciplinair onderwijs, innovatie, economische en maatschappelijk valorisatie, studentenactivisme en alle betrokken personen en partners eromheen. De input bestaat uit verschillende soorten kapitaal. De output bestaat uit de vijf waarden waar de Universiteit om bekend staat: Goed opgeleide alumni, kerntechonologie, de campus, onderzoeksresultaten en de economische en sociale impact hier in Twente en daarbuiten.

‘Een infographic visualiseert informatie. Een goede infographic heeft een kop, midden en staart.’

5 tips voor een goede infographic

  1. Kies je verhaallijn. Een infographic heeft een kop, midden en staart. Dit zorgt ervoor dat je de lezer helpt begrijpen wat de belangrijkste informatie is.
  2. Introduceer het onderwerp van de infographic met een pakkende titel. Vergeet ook niet de hoofdboodschap samen te vatten.
  3. Visualiseer de verhaallijn in stappen. Onderbouw je verhaal met cijfers, feiten en afbeeldingen.
  4. Help de kijker. Wat heeft de persoon geleerd door deze infographic te bekijken? Vat het samen in een conclusie of een duidelijke call to action. Een goede call to action motiveert de kijken om (onbewust) een bepaalde actie te ondernemen.
  5. Organiseer de informatie. Gebruik een tijdlijn of duidelijk te onderscheiden stappen. Zorg voor contrast in de afbeelding en houdt de stijl consistent. Houdt het simpel, gebruik duidelijk, universele iconen.

Voorbeeld van een infographic voor Autoleasecenter:

Infographic versterken je merk, Autoleacecenter

Voorbeeld van een infographic voor Alumni Centre Universiteit Twente:

Infographic versterken je merk, Universiteit Twente

Onze aanpak

Ferrule is gespecialiseerd in merkstrategie. Wij helpen bedrijven bij het aantrekken van de juiste klanten door het vormgeven van hun verhaal. Een infographic kan hier bij helpen. Wij helpen bij het ontwikkelen van de infographic van idee tot realisatie.

Benieuwd hoe infographics jouw bedrijf een boost kunnen geven? Neem gerust contact op.

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!

Populaire artikelen

Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.