Op zoek naar een pakkend plaatje
Veel ondernemers zoeken naar manieren om duidelijk te maken wat ze doen en wat de toegevoegde waarde is van hun bedrijf, product of dienst. Een handige weergave van het werkproces, de stappen die een klant doorloopt, of in èèn beeld uitleggen hoe iets werkt. Dan ben je op zoek naar een infographic.
In ons dagelijks leven scannen we voortdurend naar waardevolle informatie. Visuele informatie wordt door mensen sneller verwerkt dan tekst. Op een gemiddelde website lezen bezoekers maximaal 20% van de tekst gedurende een bezoek. Een goede infographic kan helpen om de aandacht te trekken, de boodschap over te brengen en te zorgen dat de informatie beter wordt onthouden.
Voordelen van een infographic:
- Snel duidelijk wat er bedoeld wordt
- Klanten aantrekken
- Duidelijker dan tekst
- Professioneel
Voorbeeld van een infographic voor de Universiteit Twente:
Een infographic die de kern weergeeft
De vraag van de Universiteit Twente was om een infographic te maken over de kernwaardes en onderdelen van de Universiteit Twente. De infographic bestaat uit drie delen: input, de kern (Universiteit Twente) en output. De kern is de bruisende campus, hier gebeurt van alles. In verschillende schillen zie je waar het om draait. Multidsiciplinair onderwijs, innovatie, economische en maatschappelijk valorisatie, studentenactivisme en alle betrokken personen en partners eromheen. De input bestaat uit verschillende soorten kapitaal. De output bestaat uit de vijf waarden waar de Universiteit om bekend staat: Goed opgeleide alumni, kerntechonologie, de campus, onderzoeksresultaten en de economische en sociale impact hier in Twente en daarbuiten.
‘Een infographic visualiseert informatie. Een goede infographic heeft een kop, midden en staart.’
5 tips voor een goede infographic
- Kies je verhaallijn. Een infographic heeft een kop, midden en staart. Dit zorgt ervoor dat je de lezer helpt begrijpen wat de belangrijkste informatie is.
- Introduceer het onderwerp van de infographic met een pakkende titel. Vergeet ook niet de hoofdboodschap samen te vatten.
- Visualiseer de verhaallijn in stappen. Onderbouw je verhaal met cijfers, feiten en afbeeldingen.
- Help de kijker. Wat heeft de persoon geleerd door deze infographic te bekijken? Vat het samen in een conclusie of een duidelijke call to action. Een goede call to action motiveert de kijken om (onbewust) een bepaalde actie te ondernemen.
- Organiseer de informatie. Gebruik een tijdlijn of duidelijk te onderscheiden stappen. Zorg voor contrast in de afbeelding en houdt de stijl consistent. Houdt het simpel, gebruik duidelijk, universele iconen.
Voorbeeld van een infographic voor Autoleasecenter:
Voorbeeld van een infographic voor Alumni Centre Universiteit Twente:
Onze aanpak
Ferrule is gespecialiseerd in merkstrategie. Wij helpen bedrijven bij het aantrekken van de juiste klanten door het vormgeven van hun verhaal. Een infographic kan hier bij helpen. Wij helpen bij het ontwikkelen van de infographic van idee tot realisatie.
Benieuwd hoe infographics jouw bedrijf een boost kunnen geven? Neem gerust contact op.