Stel, je wil een website maken over gezond eten. ‘Doe maar iets van avocado-groen’. Je kunt vervolgens een groen kleurenpalet kiezen. Bijvoorbeeld een stijlvol palet met donkergroene tinten, of juist een fris-groen palet, geïnspireerd uit de binnenkant van de avocado. Welke kleuren kies je dan?
Kleurenpalet 1 Avocadogroen
Kleurenpalet 2 Avocadogroen
Nu kun je natuurlijk kleuren kiezen op basis van persoonlijke voorkeur. Het nadeel is dat dit vaak erg tijdgebonden en niet blijvend is. Een keuze gebaseerd op waar je op dat moment onbewust behoefte aan hebt.
Het gaat ook niet om de vraag wat mooi is. Op basis van kleurentheorie, kan je allerlei ‘mooie’ kleurenpaletten kiezen.
Het gaat erom welke gevoelens een kleur in een huisstijl of website oproept. En dat heeft meer met kleurstrategie dan alleen met het kleurenpalet te maken. Het hangt er ook vanaf hoe je de kleuren toepast in het ontwerp. Dit beïnvloed de sfeer en het gevoel van een website.
Websiteontwikkeling is een relatief nieuw vakgebied. In de interieurwereld wordt al jaren kleurenleer en kleurstrategie toegepast. En dan bedoel ik niet die minimalistische inrichtingen die populair zijn op Pinterest. Maar kleurrijke, weelderige interieurs, zoals bijvoorbeeld in het voorbeeld van Aesthetiscs of Joy.
In het blog legt ze uit hoe je ‘kleur als achtergrond’ kunt gebruiken om een bepaalde stemming en gevoel op te wekken. Denk aan diepblauwe muren en geschilderde plafonds. En hoe de strategie ‘kleur op de voorgrond’ werkt door bijvoorbeeld in een witte ruimte één knalgeel bankje te plaatsen. Deze kleurtheorie kan je ook op websites toepassen!
Kleurstrategie: Kleur op de voorgrond
Voorbeeld Aurec Capital
Kleur op de voorgrond draait om de aandacht trekken van de bezoeker aan de hand van kleur. Dit kan een felle kleur zijn zoals in het voorbeeld van Aurec Capital, waar gebruik wordt gemaakt van blauw, geel en magenta tegen een neutrale, witte achtergrond.
Een rustige achtergrond op de website zorgt voor een mooie contrast met de kleur op de voorgrond. Het kleurgebruik is functioneel, maar roept in combinatie met de context van de website ook gevoelens op. Over het algemeen worden felle kleuren geassocieerd met energie, opwinding en enthousiasme. Gecombineerd met de neutrale achtergrond komt de website zowel zakelijk als energiek over.
Lees ook onze blog: Wat is de kleurbetekenis van de kleur blauw?
Voorbeeld Adflexy
Een ander voorbeeld van een website die werkt met de kleurstrategie ‘Kleur op de voorgrond’, is Adflexy. De site werkt met rustige achtergrondkleuren en felle kleurdetails; een kleurverloop van blauw naar magenta. Het kleurverloop geeft een modern en ‘tech’ gevoel, wat past bij het softwarebedrijf.
Zowel bij het kiezen van de kleuren, als bij het websiteontwerp zelf is het belangrijk dat de kleuren passen bij het doel van de website en de boodschap die overgebracht moet worden.
2. Kleurstrategie: Kleur op de achtergrond
De tweede kleurstrategie maakt juist gebruik van veel kleur op de achtergrond, om zo het ondewerp zelf onder de aandacht te brengen. Dit klinkt tegenstrijdig. Maar in een kleurrijke omgeving kan juist een simpele boodschap op de voorgrond het meeste opvallen.
Voorbeeld School of Joy
Het doel van het ontwerp van deze site is duidelijk: vrolijke kleuren om een gevoel van ‘Joy’ op te roepen. Met kleurrijke blokken en foto’s wordt de toon neergezet. De opmaak van de tekst eenvoudig voor een heldere boodschap.
Voorbeeld Arnette
Misschien denk je dat de kleurstrategie Kleur op de achtergrond niet werkt in een zakelijke omgeving. Maar dit hoeft niet het geval te zijn! Kijk maar eens naar het voorbeeld van Arnette. Met gekleurde headers en felle accenten brengen ze het onderwerp prominent naar voren; een bril voor schermgebruik, die het blauwe licht filtert. Het kleurgebruik zorgt er niet alleen voor dat de brillen opvallen, maar werkt ook onbewust mee aan de boodschap dat de brillen het felle licht filteren.
Hebben mensen een voorkeur voor een kleurstrategie?
Mensen hebben over het algemeen geen specifieke voorkeur voor felle of neutrale kleuren. Het hangt af van verschillende factoren, zoals persoonlijke smaak, cultuur, context en het doel van het ontwerp.
In de bovenstaande website voorbeelden kan je zien dat kleuren op verschillende manieren gebruikt kunnen worden om een bepaalde sfeer neer te zetten. Het kiezen van de kleuren en het gebruik ervan is een belangrijk onderdel van het ontwerpproces. Het is van invloed op de perceptie van het merk, je product of dienst.
Tijdens ons brandingtraject stemmen we de kleurkeuze af op de doelgroep en het doel van het websiteontwerp. Wil je meer weten over welke emoties en gevoelens jouw bedrijf mag oproepen? Dan is een websitesessie wat voor jou.
Op zoek naar de betekenis van bepaalde kleuren?
Wat is de betekenis van de kleur paars?
Wat is de betekenis van de kleur groen?
Wat is de betekenis van de kleur blauw?
Wat is de betekenis van de kleur geel en oranje?