Blogserie
In deze blogserie ‘Design your own brand’ laten we zien hoe we dat doen en hoe jij zelf aan de slag kan om van jouw bedrijf een sterk merk te maken. Wij worden enthousiast van mensen die zichzelf en hun bedrijf ontwikkelen. En van mooie vormgeving. In andere woorden: Wij helpen mensen met de verpakking van hun bedrijf! Wil jij aan de slag met je brand? In deze blog lees je hoe je fotografie kunt gebruiken om jezelf en je bedrijf professioneel neer te zetten. Wij gingen in gesprek met fotografie-expert Jellien Tigelaar.
Lees hieronder het interview met concrete tips voor je eigen fotoshoots!
Fotografie is een belangrijk onderdeel van de visuele identeit van een bedrijf
Fotografie is een belangrijk onderdeel voor Ferrule. Wij helpen bedrijven een merk te worden en dan heb je een visuele verbinding met je publiek nodig. Beeld is hierbij onmisbaar. Niet iedereen maakt hier goed gebruik van, dus het is een extra kans om een stijlvol, sterk merk neer te zetten.
Jellien is een fotograaf waar we graag mee werken. Een goede fotograaf weet niet alleen de mensen goed op beeld te krijgen en mooie foto’s af te leveren, maar denkt ook mee over de locatie en sfeer. Jellien let er altijd goed op dat de beelden passen bij de branding!
In gesprek met fotograaf Jellien Tigelaar:
– Wat is de rol van fotografie voor een bedrijf en in branding?
“Goede beelden zijn belangrijk voor een sterke branding. Beeld brengt een gevoel over en geeft inhoud meer kracht. Het is zo belangrijk om jezelf te laten zien! Mensen zijn op zoek naar de persoon of personen achter het bedrijf. “
Bij Ferrule krijgen we regelmatig de vraag of we ook met stockbeelden kunnen werken. Wij raden klanten altijd aan om een eigen set foto’s te hebben die je kunt gebruiken voor je website en social media. Naast dat je zelf in de hand hebt wat mensen voor foto’s te zien krijgen (want gegoogeld word je toch!), is het gelijk een manier om je als bedrijf te onderscheiden. Door juist niet te gaan voor doorsnee stockfoto.
“Klopt, met fotografie kun je een eigen sfeer en stijl neerzetten. Met alleen goede teksten kom je er niet: beeld zegt meer dan duizend woorden. Wat is jouw verhaal? Wat heb je te bieden? Vertel het niet alleen, maar laat het ook zien. Eigen beelden weerspiegelen jou en de kernwaarden van je bedrijf. Ze dragen bij aan jouw unieke branding en daarbij ook de herkenbaarheid van jouw merk.”
– Hoe kies je als ondernemer foto’s voor je bedrijf of merk?
“Begin altijd bij de kern: wie ben jij als bedrijf, waar sta je voor en wat wil je uitstralen? Ga je bijvoorbeeld voor een formele uitstraling, of kies je voor energiek en benaderbaar, of creatief en verrassend? En welke kleuren passen bij jouw brand?”
“Kijk ook goed naar de nabewerking van de foto’s als je op zoek gaat naar een fotograaf. Want je wil natuurlijk dat de foto’s aansluiten bij jouw merk. Daar kan bijvoorbeeld een lichte en frisse stijl bij passen, of juist een rauwe en donkere nabewerking.”
– Heb je tips voor ondernemers voor een fotoshoot?
“Weet je? Negen van de tien keer hoor ik klanten zeggen: ‘Ik ben niet zo fotogeniek’. En gelukkig kan ik je vertellen dat dit nooit waar is. Natuurlijk kan het ongemakkelijk voelen om op de foto te gaan, maar daar kun je wat aan doen. Ik vind het belangrijk om fotoshoots goed voor te bereiden, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Bedenk maar eens dat deze foto’s jou meer klanten op gaan leveren. En dat klanten niet op zoek zijn naar een knap model, maar naar het gezicht achter jouw bedrijf: iemand die hun probleem kan oplossen.”
“Ga lekker als jezelf op de foto. Heb je altijd een bril op? Draag die dan ook tijdens de shoot. En als je voor de kast staat om je kleding te kiezen, bedenk dan wat je graag wil uitstralen. Strak in pak of casual kleding, het kan allebei passen. Vind je het lastig om te kiezen? Tijdens het brandingtraject bij Ferrule zijn de kernwaardes en look & feel bepaald, samen stemmen we af wat voor kleding hier het beste bij past. Zoals in het voorbeeld hieronder van Prima Pensioen.
Houd ook rekening met jouw huisstijlkleuren. Misschien kun je kleding vinden die perfect past bij je website én je goed staat. De kleur trui die Boris van Prima Pensioen koos past bijvoorbeeld heel mooi op zijn website. In de keuze voor de locatie en accessoires lieten we de andere kleuren terugkomen. Daarnaast past de stijl kleding bij de waarden: een simpel en helder pensioen.
En een extra tip: vermijd kleding met fijne streepjes of ruitjes, die kunnen vervormen op beeld (moiré).”
– Hoe bereid jij je als fotograaf voor op een shoot voor een bedrijf?
“Vooraf bespreken we welke beelden er moeten komen en wat ze moeten uitstralen. Vaak kan een moodboard helpen om de sfeer te bepalen. Het bepalen van de locatie is een heel belangrijke. Een designer fotografeer ik in een (hippe) kantoorsetting, en met een ondernemer die inspiratie haalt uit de natuur ga ik naar een mooi natuurgebied.”
Fotografie en Look & Feel
De achterliggende theorie bij branding is dat je een sterk merk bouwt door een publiek (doelgroep, klanten, fans, relaties) aan je bedrijf te verbinden. Mensen verbinden zich aan je bedrijf als jij staat voor verlangens of waarden waar zij ook voor (willen) staan. Met branding, en dus ook met fotografie, kun je laten zien wat je drijfveren, waarden en persoonlijke eigenschappen zijn. Fotografie is heel geschikt om een goede look & feel neer te zetten. Denk aan vrolijk, warm, speels, ecologisch, rijk, minimalistisch, zakelijk, vrouwelijk…
Vervolg interview Jellien:
– Hoe omschrijf je jouw eigen look & feel, jouw stijl van fotografie?
“Fris en natuurlijk, met aandacht voor detail.”
– Hoe kunnen ondernemers hun eigen look & feel ontdekken?
“Zodra je weet waar je als bedrijf voor staat en wat je wil uitstralen, kun je ook een look & feel voor de fotografie bepalen. Heb jij tot nu toe eigenlijk maar wat gedaan en zou je het leuk vinden om een professionele identiteit te ontwikkelen? José en Jurgen kunnen je in een brandingsessie goed helpen om jouw visuele identiteit te ontdekken en concreet te maken. Je kunt alvast beginnen met het verzamelen van afbeeldingen die bij jou passen. Neem een kijkje op mijn website jellien.nl waar je veel voorbeelden van bedrijfsshoots tegen komt. Wat spreekt je aan en wat juist niet? Vaak zegt dit al veel over jouw waarden.”
– Waar let je als fotograaf op bij het maken van foto’s voor websites?
“Zodra je weet waar je als bedrijf voor staat en wat je wil uitstralen, kun je ook een look & feel voor de fotografie bepalen. Heb jij tot nu toe eigenlijk maar wat gedaan en zou je het leuk vinden om een professionele identiteit te o“Ik word er blij van als het hele plaatje klopt. Want een mooie foto werkt niet op een slechte website, net zoals een perfect geschreven tekst niet goed overkomt als de vormgeving niet aansluit. Als er al een ontwerp ligt voor de website, dan houd ik daar rekening mee tijdens het maken van de foto’s. Ook let ik erop dat we genoeg verschillende beelden maken, passend bij de verschillende pagina’s op de website. Een vriendelijk en toegankelijk beeld voor op de contactpagina, bijvoorbeeld.”
– Heb je fotografietips voor ondernemers voor social media?
“Zodra je weet waar je als bedrijf voor staat en wat je wil uitstralen, kun je ook een look & feel voor de fotografie bepalen. Heb jij tot nu toe eigenlijk maar wat gedaan en zou je het leuk vinden om een professionele identiteit te o“Ik “Persoonlijke foto’s doen het goed op social media. En dan bedoel ik niet per se dat je al jouw vakantiekiekjes zou moeten delen. Maak actiefoto’s, van jezelf aan het werk of in gesprek met een klant. Foto’s waarmee je jouw werkwijze in beeld brengt. Verkoop je een product? Ook dat kun je persoonlijk maken. Ga dan voor sfeervolle productfoto’s waarop je ziet hoe en door wie het product gebruikt wordt.”
Yes! Tijd om je profesionele fotoshoot te plannen!
Heb je vragen?
Of wil je meer weten over merkstrategie?
Je weet ons te vinden.
Bonus tip: begin met een moodboard
Voor elke shoot maken we vaak een moodboard. Naar wat voor stijl of sfeer zijn we op zoek?
Wil je zelf aan de slag met een moodboard maken? Download dan onze handige worksheet moodboard maken!