Emailmarketing is je nieuwe quilty pleasure

Je hoeft niet meer bang te zijn dat je mensen stoort met nog weer een email in hun inbox. Ze hebben zich vrijwillig ingeschreven (als het goed is, en anders kunnen ze zich altijd direct uitschrijven).

Geloof jij in het product of verhaal van jouw bedrijf? Denk je dat mensen zich beter kunnen voelen en blij kunnen zijn met jouw dienst? Dat ze misschien wel heel graag willen horen wat jij te vertellen hebt?

Online ondernemer Melyssa Griffin omschrijft het zo:

‘That’s really what running a successful business and email list is: solving the right problems for the right people. It’s that simple!’

Het is niet nodig om je tegen te laten houden door eventuele angsten of gevoelens van schaamte ‘Kom ik weer aan met mijn nieuwsbrief’. Kijk maar naar je eigen inbox. Zijn er emails die je echt graag leest, waar je zelfs naar uitkijkt? Waar ligt dat aan?

Emailmarketing is een kans om een persoonlijke connectie te maken met je doelgroep. Het is direct, je bent niet afhankelijk van algoritmes. En niet onbelangrijk; je bent eigenaar van je eigen lijst. (Je bent niet eigenaar van de volgers op je social media accounts)

Je hebt geen grote lijst nodig voor succesvolle emailmarketing

Wil je online een inkomen krijgen? Dan heb je een maillijst nodig. Een manier om met je bezoekers, volgers en potentiële klanten in contact te komen en te blijven.

Wist je dat de gemiddelde openingsrate van een email 30% is? Hiervan wordt 2-3% ook daadwerkelijk klant. De valkuil is om te denken dat je dan ook een heel grote lijst nodig hebt om online klanten aan te trekken. Dat is niet waar.

Het gaat niet om aantallen. Je wilt namelijk niet iedereen op je lijst. Liever 500 mensen die jouw ideale klant zijn, dan 100.000 niet geïnteresseerde subscribers.

Het geheim zit hem in waarde geven. Goed voor je subscribers zorgen door ze waardevolle informatie te sturen. Meer te geven dan ze verwachten. Met specifieke waarde die met jouw en jouw ideale klant te maken heeft, trek je ideale klanten aan.

‘Email-marketing kan ook op een manier waarop je er zelf plezier en hebt, èn je lezer een gat in de lucht springt als hij jouw mailtje ontvangt!’

Vergeet de regels, emailmarketing kan op een manier die bij je past

Succesvolle ondernemers, mailprogramma’s, coaches en goeroes, claimen allemaal de manier gevonden te hebben waarop je emailmarketing moet toepassen. Populair zijn lange lappen tekst zonder opmaak, persoonlijke korte mailtjes met een onweerstaanbaar aanbod. Of een diep uitgedachte funnel van opvolgende mailtjes waar je niet meer uit lijkt te komen.

En deze manieren kunnen ook allemaal werken.

Maar het hoeft niet. Het kan ook op een manier waardoor je zelf ook plezier houdt in marketing.

We zijn niet allemaal hetzelfde. En ook onze emailmarketing hoeft niet hetzelfde te zijn. Misschien ben jij iemand die makkelijk verhalen vertelt, het heerlijk vind om een lang boeiend verhaal te schrijven naar je lezers. Of misschien ben je meer een verbinder, vind je het fijn om iemand anders in het zonnetje te zetten. Deel je bijvoorbeeld een waardevol interview, of de favoriete boeken die je hebt gelezen.

Of details zijn echt jouw ding. Je kunt iets goed uitleggen en hebt een handige download gemaakt die je lezers kunnen gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je kunt dus zoeken naar een manier die bij je past. En je lezers zullen je eigenheid, je eigen taalgebruik en inspiratie alleen maar waarderen.

Voorbeeld – Deze emailmarketing past bij ons

Wij houden van vormgeving. Websites met stijl.
Een email met aandacht voor vormgeving is voor ons een logische keus.

Elke week sturen wij een nieuwsbrief met een waardevol artikel of filmpje over merkstrategie, je eigen marketing stijl ontwikkelen of handige tips als je aan de slag wilt met je huisstijl of website.
De nieuwsbrief leest als een magazine, met verschillende rubrieken die we afwisselen. Favoriet is de rubriek ‘inspiratie’ waarin ik graag deel wat ons momenteel bezig houdt.

Onze maillijst groeit gestaag en regelmatig krijgen we de feedback dat mensen het leuk vinden om te lezen hoe wij dat nou aanpakken, dat ondernemerschap. Maar ook het kijkje in de keuken. Hoe is het om samen te werken met je partner?

Benieuwd hoe onze nieuwsbrief eruit ziet? Download de onderstaande worksheet en vind het uit! 😉