Ik had kunnen reageren met, ’Negentig aanpassingen zijn geen ‘puntjes op de i’. Ik denk niet dat de website er echt op vooruit gaat..’ of ‘Het is nu belangrijker om daadwerkelijk online te gaan, dan te blijven schaven.’
Maar dat zei ik niet. Het was waar, maar hier was de klant niet mee geholpen.
In plaats daarvan pakte ik de telefoon en spraken we over een andere waarheid. Dat het spannend is om te beginnen met marketing. “Wat zullen (potentiële) klanten wel niet denken? Straks laat ik te veel van mijn bedrijf zien. Eerst moet alles helemaal in orde zijn…”
‘Ik begrijp het’, zei ik. “Maar denk eens aan al die mensen die jouw bedrijf hard nodig hebben en je nu niet kunnen vinden?”
Waarom kiezen ondernemers voor marketing?
Het is voor ondernemingen van alle tijden al van belang om de wereld te laten weten dat je bedrijf bestaat. Alain de Botton schrijft in zijn boek ‘Hoe overleef ik de moderne wereld’; ‘Gedurende het grootste deel van de geschiedenis betekende reclame: een winkelteken boven de deur hangen.’ Maar dankzij het internet en het thuiswerken, komen veel van onze klanten niet meer letterlijk aanlopen, maar uit alle hoeken van het land.
Alain schrijft: ’Begin negentiende eeuw was er plotseling een nieuwe optie. Dankzij innovaties in de druktechniek werd het mogelijk om reusachtige affiches te maken. Het werd betaalbaar om kolossale verwijzingen naar je producten in de natuur neer te zetten.’
Dat er ook een wereld zonder reclame affiches heeft bestaan en zelfs heel sporadisch nog bestaat werd duidelijk tijdens een avondje voor de tv. Avonturier Waes liep door Sao Paulo in Brazilië toen de gids hem vroeg; ‘Valt je niet iets op?’ Er was nergens een reclamebord te zien.
Of je nu de deur uit stapt of online gaat. Overal om ons heen worden we bestookt met boodschappen van bedrijven. En wil je meetellen als ondernemer, dan moet je meedoen.
Altans, zo voelt het.
Schamen voor reclame
Dat marketing niet alleen als een handige tool wordt ervaren blijkt wel uit het boek. Alain weidt een compleet hoofdstuk aan reclame. Hij schrijft:
‘Er kan je een claustrofobisch gevoel overvallen bij de gedachte dat je nooit zult ontkomen aan de alomtegenwoordigheid van priklimonade of de reclameclaims van verzachtende shampoo; dat er altijd wel ergens in de omgeving een boodschap hangt..’
Tijdens het lezen werd ik steeds ongemakkelijker. Dragen wij met ons werk ook bij aan dit reclame-geweld? Dragen we bij aan de misleiding en waanzin van de moderne wereld?
Is reclame vreselijk?
Volgens Alain is het zo klaar als een klontje. Reclame is vreselijk.
‘In bijna elke reclame wordt ons tegenwoordig iets tastbaars verkocht terwijl er stilletjes wordt gezinspeeld op de bevrediging van een hogere behoefte. Het lijkt alsof je en tas of een drankje aanschaft, maar ondertussen worden we onbewust geprikkeld door het heimelijke vooruitzicht van de spirituele zaken waar we naar hunkeren: de behoefte aan liefde en zingeving, verbondenheid en kalmte, begrip en vrijheid.’
Reclame maakt de wereld lelijker en zorgt voor onnodige aankopen lijkt de conclusie. Alain eindigt zijn relaas in dat moderne reclamemakers ons weigeren te verkopen wat we echt willen. Wat ze lijken aan te bieden is niet te koop.
Maar wat als je als gewone ondernemer je klanten zo goed mogelijk wilt helpen?
Als je wél geld wilt verdienen, maar ook weet dat je klanten écht blij worden van je dienst?
Dan begin je toch over die marketing.
Dan verzamel je toch geld/tijd/moed om aan de slag te gaan.
Het verschil tussen lucht of voldoening verkopen
Natuurlijk zijn er ook in deze tijd ook bedrijven die ‘op bedriegelijke wijze overbodige zaken aan de man brengen.’ Maar er ligt ook een kans.
Een kans voor bedrijven die niet een product aan een hogere behoefte koppelen, maar die daadwerkelijk aan een hunkerende behoefte kunnen voldoen.
We kunnen bedrijven opzetten waarin het draait om spirituele verlangens. We weten misschien nog niet precies hoe we een bedrijf moeten opbouwen die ons verkoopt wat we nodig hebben om ons te ontplooien en die voldoening schenken. Maar we kunnen wel leren van de ondernemers die dat al proberen.
Zo helpt een van onze klanten, Chimed, vrouwen met fertiliteitsproblemen in haar acupunctuurpraktijk.
Of helpt de leefstijlcoach van Voedingspraktijk Balans, mensen op weg naar een gezonde(re) leefstijl.
Maar het hoeft niet persé in de gezonde hoek te zitten. Als websitepartner van Dutch Innovation zien we van dichtbij welke bedrijven momenteel werken aan een mooiere toekomst. Tijdens de Dutch Innovation Days komen pioniers, ondernemers, talenten, creatieven, studenten en professionals met elkaar in contact en delen op het gebied van technologie en innovatie.
Vooruit, zulke bedrijven mogen van ons best een plekje in het straatbeeld!
Stoppen of doorgaan?
Marketing kan zonder schaamte. Als je daadwerkelijk een probleem oplost, is diegene juist erg blij vom over jou/het bedrijf/de oplossing te horen.
Wij geloven dat er een manier van ondernemen is die bij je past én klanten aantrekt. Dat je een website kan maken die echt wat te melden heeft.
Ben jij klaar om genoeg moed te verzamelen en aan de slag te gaan? Wil je leren hoe je je website kunt gebruiken om klanten aan te trekken? Kijk dan bij onze websitesessie.
Bonustip: begin met emailmarketing
Een relatief betaalbare manier van marketing is het versturen van je eigen nieuwsbrief. Hoe je dat precies doet leer je met onze handige gratis publicatie ‘Begin met emailmarketing’.