Dat je loopbaan anders kan verlopen dan je denkt weet Marjon alles van. Als loopbaancoach ziet ze dagelijks mensen die hobbels op het werk tegenkomen. Ook ik maakte flinke slingers op mijn carrière pad.

Het begon al een beetje te wringen tijdens het ontwerpen van een ketchupfles. Als student Industrieel Ontwerpen hield ik mij een half jaar bezig met het verbeteren van een plastic fles. Toen ik na een dag of twee de conclusie trok dat een technische verbetering niet in mijn vermogen (en interesse) lag, stortte ik mij op de tweede helft van de opdracht; het vermarkten van de nieuwe fles. Marketing! Dat was pas leuk! Aan de slag met een etiket, een commercial en het ontwerpen van een beursstand. En niet zonder resultaat.. Van de jury (een deligatie van Unilever) kreeg ons team een ketchup-rode-fiets voor beste marketingplan. De cijfers voor de technische verbetering laat ik voor dit verhaal achterwege.

Mijn interesse voor marketing en grafisch ontwerp was gewekt. Ik volgde zoveel mogelijk vakken in deze richting en maakte een uitstapje naar de kunstacademie waar ik vakken mocht volgen zoals website design, fotografie en illustratie. In plaats van industrieel ontwerper wilde ik illustratief ontwerper worden.

Ik stopte na de bachelor met de studie. Wat nu? Om een goede ontwerper te worden wilde ik vooral ervaring opdoen. Ik solliciteerde bij tijdschriftredactie Eva als stagair. Daar kreeg ik de kans om illustraties te maken.

Na de publicatie kreeg ik een telefoontje van een uitgever. Of ik een boek wilde illustreren.. Natuurlijk! Ik besloot dat ik het dan net zo goed serieus kon aanpakken en een bedrijf kon starten. In maart 2013 ging ik illustreren en ontwerpen onder mijn meisjesnaam José Boekema. Ik gaf mijzelf twee jaar de tijd om van het bedrijf een succes te maken.

Hoogste tijd om te netwerken. Op mijn 24e werd ik lid van een business club in Enschede. Ik was overduidelijk het jongste lid, maar ontmoette al snel leuke ondernemers. Waaronder loopbaancoach Marjon.

Van fijn contact naar blijvende klant

Elke week zag ik Marjon tijdens ons netwerkontbijt. Ik leerde haar kennen als een warme, hartelijke vrouw die graag mensen helpt op het gebied van vitaliteit en minder (werk)stress. Voor haar mocht ik enkele illustraties maken.

Illustratie hart-coherentie voor Tjepkema Coaching, 2017

Door de jaren heen mocht ik marketing kaarten, illustraties en het ontwerp voor haar online programma ontwerpen. We bleven niet lang lid van de netwerkclub, maar hielden door de jaren heen contact.

Ontwerp online programma Kraak je vitaliteitscode, 2018

Zeven jaar later

Fast forward naar 2021

Marjon is een succesvolle ondernemer. Met haar ‘Kraak je vitaliteitscode’ programma helpt ze vrouwen en mannen met werk gerelateerde problemen zoals burnout en werkstress.
En nu, zeven jaar later sinds onze eerste ontmoeting, mogen wij Marjon helpen met de volgende stap in haar bedrijf. Een nieuwe look&feel en website. Tijdens ons brandingtraject gaan we de diepte in, waar wil ze naar toe met haar bedrijf? En hoe kunnen we dat vertalen naar een nieuwe website?

We hebben er heel veel zin in en kijken er naar uit om weer samen te werken.

Wordt vervolgd!