Wat is de betekenis van de kleur groen?

Groen is een van mijn favoriete kleuren. En ik ben niet de enige. Groen werkt vitaliserend en ontspannend. Blauwgroen, donkergroen, olijfgroen, geelgroen.. alle groene kleuren zien we veel in de natuur. Na de winter wordt alles weer fris groen. Een logisch gevolg is dat we groen associeren met groei, vertrouwen in het leven en met nieuwe energie. In dit blog leg ik de kleursymboliek van groen uit. Wat betekenen de verschillende soorten groen? En wat betekent het als je de kleur groen kiest voor je bedrijf?

In dit artikel

Wat is de betekenis van groen?

Groen is de kleur van het leven. Het woord groen wordt snel geassocieerd met milieuvriendelijk of biologisch. Groen geeft energie, bevordert groei, harmonie, rust. De kleur werkt emotioneel kalmerend. Denk maar aan een wandeling in een groen bos of frisgroen weiland.
Verschillende tinten groen

Donkergroen

Een donkergroene kleur is minder ‘nieuw’ dan een lichtgroene kleur. Een donkere groen komt serieuzer over dan een lichtere tint.

Geelgroen

Een geelgroene kleur staat symbool voor een nieuw begin. Groei en willen leren zijn woorden die bij deze kleur passen. Zie ook onze blog over de kleur geel.

Blauwgroen

Hulpvaardig, ontspannen, persoonlijke groei.
Blauwgroene kleuren werken verkoelend. Zie ook onze blog over de kleur blauw.

Tegelijkertijd is groen ook de kleur van starheid, onrechtvaardigheid, jaloezie, nijd, bedrog, onoprecht, ergernis, passiviteit en onzekerheid. Elke kleur heeft zowel positieve als negatieve associasties.

Kleurbetekenis van groen

Groen als merkassociatie

Een belangrijk onderdeel van je branding is het kleurenpalet. (zie ook onze gratis checklist; Bouw je online brand identiteit).

Bij welke bedrijven denk je aan groen?

Bijvoorbeeld: Spotify, Starbucks, John Deer, Intratuin, Heineken, Staatsbosbeheer, Oxfam, Greenpeace

Herken je de woorden uit de kleurbetekenis bij de bedrijven?

Over het algemeen wekken groene logo’s vertrouwen op door de rust die ze uitstralen. Groen wordt bij een bedrijf snel geassocieerd met gezondheid en natuur. Houdt je je bezig met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dan is deze kleur wat voor jouw bedrijf.

Liever een genuanceerd advies op maat? Maak een afspraak voor een visuele strategie sessie.

bron: Kleur ben je zelf, L.Vos en C.Houthuyse

Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Download de gratis checklist met 7 brand elementen en uitingen om je eigen brand te bouwen!

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.