Wat is de betekenis van groen?
Groen is de kleur van het leven. Het woord groen wordt snel geassocieerd met milieuvriendelijk of biologisch. Groen geeft energie, bevordert groei, harmonie, rust. De kleur werkt emotioneel kalmerend. Denk maar aan een wandeling in een groen bos of frisgroen weiland.
Donkergroen
Een donkergroene kleur is minder ‘nieuw’ dan een lichtgroene kleur. Een donkere groen komt serieuzer over dan een lichtere tint.
Geelgroen
Een geelgroene kleur staat symbool voor een nieuw begin. Groei en willen leren zijn woorden die bij deze kleur passen. Zie ook onze blog over de kleur geel.
Blauwgroen
Hulpvaardig, ontspannen, persoonlijke groei.
Blauwgroene kleuren werken verkoelend. Zie ook onze blog over de kleur blauw.
Tegelijkertijd is groen ook de kleur van starheid, onrechtvaardigheid, jaloezie, nijd, bedrog, onoprecht, ergernis, passiviteit en onzekerheid. Elke kleur heeft zowel positieve als negatieve associasties.
Groen als merkassociatie
Een belangrijk onderdeel van je branding is het kleurenpalet. (zie ook onze gratis checklist; Bouw je online brand identiteit).
Bij welke bedrijven denk je aan groen?
Bijvoorbeeld: Spotify, Starbucks, John Deer, Intratuin, Heineken, Staatsbosbeheer, Oxfam, Greenpeace
Herken je de woorden uit de kleurbetekenis bij de bedrijven?
Over het algemeen wekken groene logo’s vertrouwen op door de rust die ze uitstralen. Groen wordt bij een bedrijf snel geassocieerd met gezondheid en natuur. Houdt je je bezig met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dan is deze kleur wat voor jouw bedrijf.
Liever een genuanceerd advies op maat? Maak een afspraak voor een visuele strategie sessie.
bron: Kleur ben je zelf, L.Vos en C.Houthuyse
Zelf aan de slag met groen in je moodboard
Kan je niet wachten om groen toe te passen in de look&feel van je bedrijf? Dan is onze gratis worksheet moodboard maken misschien wat voor jou! Creëer in 3 stappen een moodboard voor jouw zakelijke identiteit.