wat als je bedrijf niet loopt zoals verwacht, tips voor als resultaten tegenvallen

Wat als je bedrijf niet loopt zoals verwacht

In dit artikel

Wat doe je als de resultaten van de website en je bedrijf tegen vallen? Je hebt een mooie nieuwe website, je bent helemaal klaar om meer klanten te helpen, maar de resultaten vallen tegen. 

Herkenbaar? 

Ook voor ons soms realiteit. Natuurlijk hebben we prachtige testimonials, tevreden klanten en websites die precies doen wat we van te voren gehoopt hadden.

Maar soms ook niet, dan valt het tegen. Dan moet een strategie bijgeschaaft worden.

Een persoonlijk voorbeeld 

Toen het aan het begin van de epidemie duidelijk werd dat live contact er voorlopig niet in ging zitten, pasten we de koers van ons marketingplan aan. Onze eigen online aanwezigheid mocht meer aandacht krijgen. De meeste opdrachten krijgen we via tevreden klanten, maar we wilden uitproberen wat het effect van meer online zichtbaarheid zou zijn. 

We maakten een content-kanon-plan. Elke week een blog en nieuwsbrief. En een actieplan voor Pinterest. Elke blog levert 10 Pinterest afbeeldingen op, die compleet met de juiste tags en via een handig platform op de juiste tijd op Pinterest worden gepubliceerd. José had een uitgebreide Pinterest course gevolgd en zag kansen; nog niet veel Nederlandse ondernemers gebruikten Pinterest op deze manier. Terwijl in Amerika de resultaten door het dak gingen.

Dat zou toch leuk zijn als ons dat ook zou lukken?!

Na ruim een half jaar elke dag pinnen maakten we de balans op. We wisten dat we even geduld moesten hebben. Maar er gebeurde wel heel erg weinig; er druppelde hier en daar een bezoeker binnen via Pinterest, maar in het geheel niet noemenswaardig.

Vlak voor de zomer, na het zoveelste teleurstellende rapportje, besloot José contact op te nemen met een Nederlandse Pinterest expert. Deze vriendelijke dame bekeek ons account en concludeerde dat we inderdaad alles deden ‘volgens de boekjes’.

Toen kwam de aap uit de mouw. Nederland is geen Amerika. En helaas wordt Pinterest door de meeste Nederlanders alleen gebruikt voor specifieke categorieën, zoals recepten, kleding, wonen etc. 

De marketing strategieën die we zo keurig hadden toegepast, werkten (nog) niet voor onze business. 

Dit betekent niet dat het nooit zou gebeuren, wel dat ik mijn verwachtingen drastisch moest bijschaven. (Bijna) geen nieuwe klanten op korte termijn via deze weg.

Gelukkig was de basis van ons content-kanon de blog en de nieuwsbrief. En dat liep gelukkig goed. Er kwamen nieuwe klanten binnen via de nieuwsbrief. 

4 tips voor als de resultaten tegenvallen

Je leest het overal, ondernemen is vallen en opstaan. Je leert het meest van je fouten. Het is geen rechte lijn omhoog.. etc.
Natuurlijk, theoretisch begrijpen we dit allemaal. Maar wat doe je op het moment supreme?

# Zorg voor een positief duwtje voor je mindset

Hoe je omgaat met emoties bepaalt hoe je je voelt. We hebben altijd een keuze hoe we omgaan met de omstandigheden. Even flink balen mag gerust.

Ik ben blij dat ik op dit soort momenten samenwerk met Jurgen. Als iets niet werkt zoals mijn zorgvuldig uitgedachte plan, kan ik flink uit het lood geslagen zijn. Gedachtes als ‘Laat maar zitten, het heeft toch geen zin’ gaan overheersen en vervolgens kom ik niet meer in beweging. Jurgen weet me dan altijd aan het lachen te krijgen.’

– José

Het kan fijn zijn om op deze momenten contact te zoeken met iemand die je even een ander perspectief op de zaken kan geven. Een businessbuddy, een ondernemerscoach, of misschien je partner of een goede vriend(in). 

# Maak een wall of fame voor mindere tijden

Een andere tip is om jezelf te herinneren aan succesmomenten. We weten dat hoogte en diepte punten elkaar zullen afwisselen. Door de hoogtepunten visueel te maken. Bijvoorbeeld door een prikbord met resultaten, foto’s en bedankjes.

# Stel je verwachtingen weer bij

In het boek Master je Mindset las ik deze quote:

Hoop niet dat het makkelijker wordt, zorg dat je jezelf verbetert. Hoop niet om minder problemen, zorg voor meer vaardigheden. Hoop niet op minder uitdagingen, zorg voor meer wijsheid.

– Jim Rohn

Stiekem hoop ik soms dat het nu echt vanzelf zal gaan, dat we nu toch wel alles weten wat we moeten weten. Deze quote helpt me om niet te treuren als de zaken toch tegenvallen. Even treuren op de bank en vervolgens denken: ‘Ok, wat gaan we nu doen?’.

# Vraag advies aan een expert

In het voorbeeld van onze Pinterest-ervaring hadden we het meest aan het eerlijke advies van de Pinterest-expert. Vraag om hulp. Veel mensen zijn bereid je even op weg te helpen.

Wij ook.

Loopt jouw website niet zoals je had verwacht?

Kijk dan eens bij onze blog ‘Website check-up’.

website verbeteren, website checkup

Website Check-Up

Ontdek hoe je eenvoudig je huidige website kunt verbeteren!

Over José

Ontwerpt huisstijlen en websites, is visueel strateeg bij Ferrule. Onze ontwerpen zie je bij Diergaarde Blijdorp, Universiteit Twente, Vinonista en Komvoor. Ondernemer sinds 2013. Een visuele identiteit moet passen als een fijne jas.

De gezichten achter de blog Wij zijn José en Jurgen van Ferrule

Meer over ons
Ik ben José, het liefste ontwerp ik websites en huisstijlen voor ondernemers die een eigen stijl willen ontwikkelen. Als visueel strateeg en mede-eigenaar van Ferrule werk ik samen met Jurgen. Die naast een goede webdeveloper ook de vader is van onze dochter Fiene. Wij geloven dat websites met stijl meer resultaat opleveren. Op deze site vind je artikelen over je eigen branding stijl, merkstrategie en websites die moeiteloos meer klanten aantrekken. Benieuwd hoe we dat zelf aanpakken? Kijk dan bij de categorie persoonlijk. Enjoy!
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid
Gratis checklist

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de nieuwsbrief met handige tips voor een unieke brand identiteit heen sturen?
jurgen wentzel, jose wentzel, merkstrategie enschede
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we het “Trendreport 2021” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “In 5 stappen je nieuwsbrief versturen” naar toe sturen?

hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de worksheet “Hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf” naar toe sturen?
hoe ontwikkel ik een eigen stijl voor mijn bedrijf, is mijn bedrijf uniek
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de test “Hoe scoort jouw brand identiteit? ” naar toe sturen?
Test je brand identiteit score
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Wil je een professionele identiteit met resultaat?

Meld je aan voor de gratis checklist (t.w.v €27.-)
50%

Je bent er bijna!

Waar mogen we de checklist “Bouw je online Brand Identiteit” naar toe sturen?
Bouw je online brand identiteit, hoe creeer ik online meer zichtbaarheid

Je privacy in een notendop​

Allereerst wil ik aangeven dat ik zorgvuldig met je gegevens zal omgaan en dat je je altijd makkelijk kunt afmelden.

Daarnaast hecht ik veel waarde aan de veiligheid van je gegevens!

Wanneer je de Handige Tips van Ferrule hebt gedownload ontvang je periodiek nuttige tips en informatie rondom het thema Brand Optimalisatie. Ook kan daar af en toe een aanbod tussen zitten maar over het algemeen zal het waardevolle informatie voor je zijn.

Wil je meer weten ove je privacy? Check dan onze privacy policy.
Mocht je hierover vragen hebben? Mail dan gerust op info@ferrule.nl

Plan een sessie brand brainstorm

Heb je het gevoel dat je nu aan de slag wilt om van je bedrijf een professioneel merk te maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Daarom doen we deze brand brainstorm sessie. We kijken naar de kern van je bedrijf en je krijgt tips en inzichten die je gelijk kan toepassen.

Je bent welkom voor een persoonlijke sessie van 45 minuten met aandacht voor het versterken van je bedrijfs identiteit. Het gesprek vindt plaats in Enschede of per telefoon. Samen maken we helder wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf.

Naar wie mogen we de brand brainstorm informatie toesturen?

Vul je gegevens in, dan maken we een afspraak met je.