Wat is de kleurbetekenis van paars?
Paars is een krachtige kleur. De kleursymboliek van paars is vertrouwen, spiritueel, bespiegelend, transformatie, inspiratie, intuïtie, geestelijke kracht. Mensen die van paars houden gaan graag hun eigen weg en hebben een creatieve geest.
Paars heeft een stimulerende werking op het zenuwstelsel en helpt bij het vinden van evenwicht. Het staat ook voor inzicht, kalmte en meditatie.
Wat is het verschil tussen Violet en paars?
De woorden paars en violet worden door elkaar gebruikt. Bij het woord paars denk je waarschijnlijk aan violet. Violet krijg je als je ultramarijn en magenta mengt. Violet is een warme kleur met een vleugje rozerood. Paars is donkerder, hier heeft ultramarijn de overhand. De kleur wordt zwarter en zwaarder. Hoe donkerder de kleur paars, hoe dominanter de kleur. Voor veel mensen heeft donkerpaars een negatieve associatie; macht, arrogantie, depressie, zwarte magie.
Wat is de betekenis van Lila?
Lila is lichtpaars, een afgezwakte vorm van violet dankzij toevoeging van wit. Lila staat symbool voor lente, onrijpheid, romantiek, naastenliefde en dagdromen. Maar ook voor eenzaamheid, verlatenheid en zwakte. Lila kan helpen bij het maken van nieuwe plannen en het verminderen van stress.
Waarom is paars zo’n bijzondere kleur?,
Paars is de kleur van transformatie en intuïtie. Het is ook de kleur van rouw, koninklijkheid en religie. In de Christelijke cultuur is paars de kleur van rouw, boete en vasten. Gebruikt bij de Advents- en Vastentijd en bij begrafenissen. Het Engelse koningshuis was lange tijd de enige die de kleur paars mochten dragen. Het symboliseerde rijkdom en status, alleen geschikt voor de koninklijke familie. Ook tegenwoordig roept de kleur paars nog steeds ontzag op.
Is Paars in je huisstijl een goed idee?
Paars in je huisstijl is zeker mogelijk. Passen de bovenstaande associaties bij jouw merkidentiteit? Dan kan paars een krachtige, herkenbare kleur zijn. Bedrijven die in sectoren werken waar spiritualiteit, meditatie, verbinding met jezelf, coaching belangrijk zijn kunnen paars voor hen laten werken.
Toch hoef je geen spiritueel karakter te hebben als bedrijf om paars te kunnen gebruikten. In het bovenstaande voorbeeld zie je een campagne van Nike, waar de kleur paars op een krachtige, moderne manier gebruikt wordt.
Ben je benieuwd welke kleuren bij jouw bedrijf passen?
Tijdens ons brandingtraject kiezen we samen kleuren die passen bij de essentie van je bedrijf!
Lees ook:
De betekenis van de kleur groen
De betekenis van de kleur blauw
De betekenis van de kleur geel en oranje
Zelf aan de slag met paars in je bedrijfsmoodboard
Weet je al wat voor stijl en sfeer je wilt gebruiken voor de look&feel van je bedrijf? Dan is het handig (en leuk!) om een moodboard te maken. Hoe je dat eenvoudig kan doen, lees je in onze gratis worksheet moodboard maken.