Website design draait om user experience

Jouw bedrijf bestaat bestaat omdat je een oplossing hebt voor je klant. Je maakt het leven van je klanten makkelijker. De website van je bedrijf staat in het verlengde hiervan.

Theo Farrington schrijft in zijn boek ‘UX design, the ultimate beginner’s guide to user experience’, over de zeven regels van UX design. User experience, oftwel UX, draait om de interactie van een persoon met een dienst of product. Hoe de gebruiker zich voelt, navigeert en hoe hij een bepaalde taak volbrengt.

‘Design is nothing else than the art of crafting beautiful solutions. … We shape usefule solutions in pleasant packages in order to make life easier for people.’

Uit: UX design, Theo Farrington

Een goede website maakt gebruik van UX design, zodat de bezoeker van de site een makkelijke, relevante, efficiënte en fijne ervaring heeft.

Hoe zorg ik dat mijn website draait om mijn klant?

Een website die draait om je klant vraagt om wat denkwerk. Ten eerste moet je goed weten wat je bedrijf doet en waarom. Heb je de essentie helder? Weet je welke waardes je levert voor je klant? Naar welke oplossing ze op zoek zijn en wat hun motivatie is?

Dan kan je aan de slag met structuur en de visuele vertaling. Wat voor website heeft mijn klant nodig? Wat is het doel?

Theo schrijft in zijn boek over de zeven regels voor UX design, die ook gelden voor je website. Hieronder beschrijven we de belangrijkste vijf.

1. Duidelijkheid.

We kennen ze allemaal wel; overvolle websites, onduidelijke navigatiemenu’s en knoppen die niet werken. Het moge duidelijk zijn, duidelijkheid is zeer belangrijk!

‘Designers are supposed to make their design as clear as possible because, again, the end goal is to make life easier for people.’

2. Intuïtie

Of een ontwerp intuïtief is hangt af van wie je website gebruikt. Daarvoor is het van belang om te weten wie je klant is, zodat je kunt uitdenken en testen hoe de interactie is met de website.

3. Verteerbaarheid (Digestibilty)

Op een goede website kan je navigeren zonder eerst een cursus of handleiding te moeten volgen. Verwijder onnodige content en zorg ervoor dat de juiste content op het juiste moment verschijnt. Dit doe je door vooraf een customer journey uit te denken en de structuur van de website en content uit te tekenen.

4. Flow

Een deur zonder deurklink is verwarrend. Dit geldt ook voor websites. De juiste informatie zonder structuur en suggestie van flow is niet samenhangend. We verwachten geen verschillende hoopjes tekst, maar een natuurlijke flow; zowel visueel als verbaal. De website moet aanvoelen alsof je met een echt persoon aan het praten bent.

5. Bekendheid

Een valkuil voor een website ontwerper kan zijn om liever origineel dan duidelijk te zijn. Belangrijk is dan om terug te gaan naar het doel van de website. Je bent hier om een probleem op te lossen. Zorg ervoor dat de hersens van de gebruiker bezig zijn met belangrijke zaken, niet met wat een bepaald icoontje moet voorstellen. Maak bijvoorbeeld gebruik van universele iconen.

Met de bovenstaande vijf punten kan je eenvoudiger beoordelen of een website draait om je klant. Het belangrijkste om te onthouden?

Zorg voor de juiste content op het juiste moment.

Ben je benieuwd of jouw website wel om de juiste personen draait?
Tijdens onze website strategiesessie gaan we in op de essentie en de vraag ‘Hoe zorg ik dat de website voor mijn klant werkt?’

Interessant?

Lees ook onze blog: De vijf belangrijkste onderdelen van de homepage.

Of download de website checkup en ontdek hoe je eenvoudig je huidige website kunt verbeteren in 4 snelle stappen.