Illustratief ontwerper
In het eerste jaar van mijn studie kwam tijdschrift Flow voor het eerst uit. Er ging een wereld voor mij open, want er bleken veel meer mensen te zijn die van papier, mooie afbeeldingen en fijne patroontjes hielden! Zelf studeerde ik op dat moment Industrieel Ontwerpen. Mede door een interview in Flow met een illustrator, ontdekte ik dat je ook surface pattern designer kan worden en bijvoorbeeld behang kan ontwerpen! En dat er mensen zijn zoals Studio 100% die o.a. magazine Flow en Happinez vormgeven! Ik besloot om in plaats van industrieel ontwerper, illustratief ontwerper te worden.
In plaats van de gebruikelijke studie-route, ging ik uitzoeken hoe ik illustratief ontwerper kon worden. Ervaring opdoen in de praktijk leek mij de snelste en leukste manier. Magazines en behang stonden hoog op mijn verlanglijstje. Daarom solliciteerde ik bij tijdschrift redactie Eva, waar ze nog nooit een solliciatie hadden gehad van een Industrieel Ontwerp-student. Uit nieuwsgierigheid en mede door de illustratie die ik had gemaakt voor het gesprek werd ik aangenomen.
Bij tijdschrift Eva werd ik verantwoordelijk voor de rubriek Inspiratie. Elke maand mocht ik sfeerbeelden en producten uitkiezen die zowel inspirerend waren als passend bij de doelgroep. Ik illustreerde vrouwelijke figuurtjes die later zouden worden bestempeld als de ‘typische Eva vrouwen’. In deze periode en de jaren ernaar als redacteur, leerde ik over de kracht van illustraties en beeld voor een merk!
Dit is wat ik leerde over impact maken met beeld:
Mensen houden van mensen
Afbeeldingen waar echte, imperfecte, personen opstaan zijn altijd favoriet. Houd je zelf je statistieken bij van je social media? Afbeeldingen met jezelf of met mensen erop worden vaak het meest bekeken. We zijn nou eenmaal nieuwsgierig aangelegd. Een fotoshoot met je doelgroep in beeld is altijd een goed idee!
Een beeld zegt NIET altijd meer dan 1000 woorden
Je kent hem vast wel, de bekende uitspraak, ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.’. En hoewel ik het toejuich om afbeeldingen te gebruiken, heb je naast beeld ook strategie en een verhaal nodig. Een afbeelding of illustratie kan net als een verhaal mensen raken op emotioneel niveau. Wil je impact maken als bedrijf, dan moet je de verbinding kunnen leggen met je klanten.
Dit doe je door storytelling. Afbeeldingen kunnen dit verhaal vervolgens visueel maken en werken als een visuele reminder.
Meer over lezen? Lees dan de post over je aanbod!
Zonder visuele verbinding geen klanten
Stel, je hebt een hele tijd gewerkt aan de ontwikkeling van je product of dienst. Het is eindelijk tijd om je product te verkopen, maar de klanten blijven uit. Betekent het dan dat je geen goed product hebt? Nee zeker niet! Je hebt misschien een goed product, maar geen onweerstaanbaar aanbod.
‘Begrip en betrokkenheid van het publiek is de sleutel tot zakelijk succes. Belangrijker nog dan productontwikkeling zelf, is je doelgroep aan boord krijgen. En dat gebeurt niet tenzij ze je aanbod begrijpen. Je moet de geest, de wil en het hart van je publiek veroveren.’
– Stephen Gamble
Om iets te creeëren waarbij je mensen kan raken kan je visuele middelen inzetten zoals video, foto’s, illustraties en infographics. Door niet in èèn keer je complete merkverhaal te vertellen, maar door te druppelen, bouw je in stapjes een verbinding op.
Beelden geven helderheid en duidelijkheid
Complexe producten of processen kunnen helder en simpel gemaakt worden met foto’s en infographics. Een infographic is een informatieve illustratie. Het vertelt de kernboodschap van gegevens, tips of resultaten. Veel ondernemers zoeken naar manieren om duidelijk te maken wat ze doen en wat de toegevoegde waarde is van hun bedrijf, product of dienst. Een handige weergave van het werkproces, de stappen die een klant doorloopt, of in èèn beeld uitleggen hoe iets werkt. Dan ben je op zoek naar een infographic.
Beelden zijn onderdeel van de merkstrategie
Het juiste beeld maakt impact bij je publiek. Denk aan mooie foto’s van borstvoedende vrouwen tijdens de week van de borstvoeding. Of aan een foto van een bijna zwevende hardloper op Nike schoenen.. Net als het laten maken van je logo en kleurenpalet, kan je ook een stijl en strategie uitdenken voor de fotografie. Dit is enorm waardevol en zorgt voor consistentie en herkenning bij je doelgroep.
Wil je meer impact maken met je bedrijf?
Een toekomstbestendig bedrijf bouw je met een merkstrategie. Ben jij benieuwd hoe sterk jouw bedrijf scoort als merk? Download dan de gratis checklist en bereken je merkscore!